Finetuning (of wellicht niet verder aanzitten?)

Streamz
Berichten: 7
Lid geworden op: do 28 apr 2022, 12:40

Finetuning (of wellicht niet verder aanzitten?)

Berichtdoor Streamz » ma 06 feb 2023, 10:21

Hallo allen,

Al regelmatig aan het meelezen, nu mn eerste post. Even getwijfeld of ik m hier moet zetten of in "Koffietechnieken," maar het gaat toch meer over de mogelijkheden van het apparaat.

Een jaar geleden ben ik overgestapt van mijn oude vertrouwde (15 jaar in gebruik?) Isomac Tea plus Fiorenzato F64 EVO naar een Dalla Corte set, de Studio en Max.
Belangrijkste redenen waren verhogen van consistentie en extra mogelijkheden om een beter resultaat te krijgen. Na wat hernieuwd experimenteren overgestapt van Bocca via Peeze Ottimo naar de Peeze Cedro Intense Roast. Beste optie voor zowel espresso als cappuccino.
Zeer fijne set en geeft idd een consistent resultaat. Warmt snel op, krachtig stoom ook. En heerlijk stil.

Nu wil ik verder met fijnafstelling. Heb pre-infusion aan staan, op 3 sec. Temperatuur van de boiler 93.5 graden.

Net even twee shots gedaan.

Shot 1:
Gewicht 14.4gr, shot 24.5gr in 28.2 sec. Eindflow water 1.7gr/sec. Iets te hard aangestampt, resultaat was wat aan de krachtige kant ook.

Shot 2:
Gewicht 14.6gr, shot 29.6gr in 25.1 sec. Eindflow water 2.3gr/sec. Zelfde smaak, maar iets minder krachtig. Prima verder. Cremelaag, maar niet overdreven.

Nu kan ik dus verder spelen met maalgraad en hoeveelheid, maar ik merk dat ik nu op een soort "optimum" zit. Tussen aamhalingstekens, want wat ik bedoel is dat de huidige settings van maalgraad en hoeveelheid ervoor zorgt dat ik een constante shot krijg en als ik hier van af ga wijken met of de een of de ander, de consistentie flink omlaag gaat. Of eigenlijk, het risico op inconsistentie omhoog gaat. Ben niet de enige in dit huis die van dit apparaat gebruikt maakt, en wil dus niet een heel kleine bandbreedte hebben waarin gewerkt moet worden.

Maar of dit het optimum voor de bonen is, weet ik dus niet.

Waar ik nog niet mee geexperimenteerd heb, is bijvoobeeld temperatuur. Een ook pre-infusion niet, die heb ik gewoon aangezet omdat het kon ;-).

Vraag is dus wat ik kan verwachten door met deze twee te gaan spelen. Ik wil dus niet inleveren op consistentie.

Dus wat is het effect van uitzetten/verlagen van pre-infusion? En temperatuur aanpassingen?

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Finetuning (of wellicht niet verder aanzitten?)

Berichtdoor Ypuh » ma 06 feb 2023, 10:39

Temperatuur zal nog wel een beetje meevallen. Dat zorgt voor een miniem smaakverschil, maar geen grote wijzigingen in de doorloop.

Wel of geen pre-infusie zorgt voor wel een totaal andere doorloop. Je zult hierin niet makkelijk kunnen switchen tussen aan/uit zonder ook je maler te verstellen.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Streamz
Berichten: 7
Lid geworden op: do 28 apr 2022, 12:40

Re: Finetuning (of wellicht niet verder aanzitten?)

Berichtdoor Streamz » ma 06 feb 2023, 11:03

Hm, oke.

Wat zou het effect zijn de temperatuur te verhogen of verlagen in smaak? Meer/minder bitter?

Pre infusion aanpassen kan per halve seconde meen ik, maar ik kan me moeilijk voorstellen wat het effect zal zijn. Kan me voorstellen dat doorloop met pre-infusion sneller en constanter is?

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 659
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Finetuning (of wellicht niet verder aanzitten?)

Berichtdoor ErikvW » ma 06 feb 2023, 13:09

Wat zou het effect zijn de temperatuur te verhogen of verlagen in smaak? Meer/minder bitter?
Is per koffie verschillend. Hogere temperaturen geven betere resultaten bij lichte brandingen en bloemensmaakjes. Als je een chocolade/caramel type bent dan is 93.5 prima.
Pre infusion aanpassen kan per halve seconde meen ik, maar ik kan me moeilijk voorstellen wat het effect zal zijn. Kan me voorstellen dat doorloop met pre-infusion sneller en constanter is?
Constanter. Bij pre-infusie wordt je puck onder lagere druk en egaal verzadigd. Ik merk zelf ook dat een doorloop vervolgens welliswaar iets sneller is maar veel constanter. Je krijgt veel minder chanelling en volgens de wijzen een hogere extractie. Je zou ook ietsje fijner kunnen malen.

Met een Strega kun je een trucje uithalen met puck onder druk zetten met de pomp (6-7 seconden, circa 5 bar) en dan door de hendel iets te heffen zodat de pomp stopt maar dat je de veer tegenhoudt. Dat rek ik bij de fleurige espresso wel eens tot 30 seconden. Dan normaal laten doorlopen, shottijd is dan 20 seconden. Het effect op de smaak is groot, zeker als je ze naast elkaar proeft. Dit trucje is overigens [trademark] RoosW.
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Streamz
Berichten: 7
Lid geworden op: do 28 apr 2022, 12:40

Re: Finetuning (of wellicht niet verder aanzitten?)

Berichtdoor Streamz » ma 06 feb 2023, 13:41

Dank. Is duidelijk. En ja, ik ben idd van de chocolade/caramel tonen. Vol, rond, beetje zoet mag best.

Wat ik wel merk is dat de maling nu zo fijn is, dat bij het uithalen er nog een klein laagje water op de koffie zit, en de koffie er soms/vaak niet als 1 puck uitkomt, maar dat er stukken achterblijven.
Wat ik met pre-infusion juist niet zou verwachten.

Aan de andere kant, als ik kijk naar de flowsnelheid, is de maling niet te fijn.

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Finetuning (of wellicht niet verder aanzitten?)

Berichtdoor RoosW » ma 06 feb 2023, 16:55

Dank. Is duidelijk. En ja, ik ben idd van de chocolade/caramel tonen. Vol, rond, beetje zoet mag best.

Wat ik wel merk is dat de maling nu zo fijn is, dat bij het uithalen er nog een klein laagje water op de koffie zit, en de koffie er soms/vaak niet als 1 puck uitkomt, maar dat er stukken achterblijven.
Wat ik met pre-infusion juist niet zou verwachten.

Aan de andere kant, als ik kijk naar de flowsnelheid, is de maling niet te fijn.
Water op de puck zegt niet zo veel, dat varieert bij mij enorm, en is afhankelijk van de boon. De PNG die ik nu op tap heb, geen drup op de puck, de Koepoort Malabar was nattig, Brute bonen, de branding van begin januari was best veel water boven de puck.

Het truckje is niet van mij hoor, een filmpje over spelen met druk bij een Strega liet dit zien, en jawel de eindresultaten zijn verbazend anders. Damn, ik mis mijn Strega nog steeds.

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Finetuning (of wellicht niet verder aanzitten?)

Berichtdoor ErikW » ma 27 feb 2023, 14:43

Is je tamp wel consistent?
Met gewone tamper erg moeilijk om perfect te krijgen.
een tamper met vering zodat je niet te hard kan drukken is al een hele goede oplossing.
Het mooiste is een automatische tamper zoals pucktamp of cubetamp.

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Finetuning (of wellicht niet verder aanzitten?)

Berichtdoor omeCo » ma 27 feb 2023, 20:53

Is je tamp wel consistent?
Met gewone tamper erg moeilijk om perfect te krijgen.
een tamper met vering zodat je niet te hard kan drukken is al een hele goede oplossing.
Het mooiste is een automatische tamper zoals pucktamp of cubetamp.
Of een The Force Tamper. Zeer consistent en altijd recht.

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Finetuning (of wellicht niet verder aanzitten?)

Berichtdoor ErikW » di 28 feb 2023, 09:59

The Force Tamper die ziet er ook goed uit en zoiets bedoel ik ook.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Finetuning (of wellicht niet verder aanzitten?)

Berichtdoor gilleko B. » di 28 feb 2023, 10:19

Is je tamp wel consistent?
Met gewone tamper erg moeilijk om perfect te krijgen.
een tamper met vering zodat je niet te hard kan drukken is al een hele goede oplossing.
Het mooiste is een automatische tamper zoals pucktamp of cubetamp.
Of een The Force Tamper. Zeer consistent en altijd recht.
AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding



Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron