papieren filters om in portafilter te leggen

walberg
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 09 sep 2011, 18:36

papieren filters om in portafilter te leggen

Berichtdoor walberg » do 13 apr 2023, 20:52

Heeft iemand al eens geprobeerd om een (dunne) papieren filter in de portafilter te leggen? dit om de vetten zoals Cafestol tegen te houden?
Zo ja wat is hier de ervaring mee?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13298
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: papieren filters om in portafilter te leggen

Berichtdoor bobbee » do 13 apr 2023, 21:48

Ja. Kun je gewoon proberen hoor. Het doet wat, of ik het lekkerder vind kan ik niet zeggen. Koffie is goed en smaakt lekker. Of dat nu met filter of zonder is...
Bij action kun of kon je een cirkel snijder kopen, filters van de lidl of jumbo kopen en cirkels eruit snijden en je kunt aan de gang.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Leinad
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 09 dec 2022, 21:07
Locatie: Nijmegen

Re: papieren filters om in portafilter te leggen

Berichtdoor Leinad » wo 03 mei 2023, 21:48

Ik kan me voorstellen dat dat fijner werkt dan een metalen puck screen, waar sommigen mee werken. Moet je toch ook steeds schoonmaken.
filters van de lidl of jumbo kopen
Onlangs kwam ik er trouwens achter dat de filterzakjes van Aldi gewoon van Filtropa zijn. Maar dan voor een fractie van de prijs. Wist ik niet, vond ik leuk.
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 en v2.5
ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta|V60

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13298
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: papieren filters om in portafilter te leggen

Berichtdoor bobbee » wo 03 mei 2023, 22:13


Onlangs kwam ik er trouwens achter dat de filterzakjes van Aldi gewoon van Filtropa zijn. Maar dan voor een fractie van de prijs. Wist ik niet, vond ik leuk.
Oh! Wat een goede vondst!
Hoe ben je daarachter gekomen?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Leinad
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 09 dec 2022, 21:07
Locatie: Nijmegen

Re: papieren filters om in portafilter te leggen

Berichtdoor Leinad » wo 03 mei 2023, 22:20

Nou, dat staat er op :-)
Ik weet niet waarom, maar onlangs keek ik op de onderkant van de verpakking. Daar staat "Filtropa B.V." met hun adres in Maastricht.
Profitec Pro 800 | La Pavoni Europiccola v2.4 en v2.5

ibrik|Bialetti moka express|Cleverdripper|Aeropress|french press|melitta|V60

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13298
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: papieren filters om in portafilter te leggen

Berichtdoor bobbee » wo 03 mei 2023, 22:25

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: papieren filters om in portafilter te leggen

Berichtdoor ErikW » do 04 mei 2023, 08:40

Proef jee verschil en vind je het lekkerder met filter?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13298
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: papieren filters om in portafilter te leggen

Berichtdoor bobbee » do 04 mei 2023, 09:33

Proef jee verschil en vind je het lekkerder met filter?
Filtropa is een merk. Staat voor kwaliteit en ze bleken hun filters niet (meer) chemisch. Of je het proeft, geen idee. Is gewoon een bekend merk.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: papieren filters om in portafilter te leggen

Berichtdoor RoosW » do 04 mei 2023, 21:54

Proef jee verschil en vind je het lekkerder met filter?
Filtropa is een merk. Staat voor kwaliteit en ze bleken hun filters niet (meer) chemisch. Of je het proeft, geen idee. Is gewoon een bekend merk.
Ik gebruik die voor mijn V60 set, erg fijne filters.

MdB
Berichten: 87
Lid geworden op: ma 22 nov 2021, 17:59

Re: papieren filters om in portafilter te leggen

Berichtdoor MdB » zo 07 mei 2023, 11:39

Lijkt erop dat je bedoelt om een filter papiertje bovenop de puk te leggen? Dat zal denk ik je douchescherm schoner houden, in ieder geval van buiten, van binnen misschien iets minder. er zijn mensen die beweren dat het een betere koffie extractie heeft omdat het water de puk minder verstoord, al geloof ik daar zelf niet zo in.

Ik heb zelf eigenlijk alleen ervaring met filterpapiertjes op de bodem van de filterdrager. Eerst bezig gegaan met een 2.25 inch gatenpons voor papier en dan met V60 filters kleine ronde filters maken. Helaas vond ik de pasvorm nooit goed genoeg dat ik het heel vaak gebruikte…vond het een beetje gedoe omdat ik het filter altijd nat moest maken om hem goed op de plek te plakken. Filters waren net te groot voor VST filterbakjes. (Schijnbaar passen ze in een pullman bakje beter als je ze zelf maakt met de 2.25 inch pons).

Nu heb ik een pakje kant en klare filters voor in een 58mm filterbakje (gekocht bij Frekko). Deze gebruik ik wel wat vaker en die passen gewoon goed in een VST bakje. Bij sommige koffies waarbij ik moeite heb om ze goed te extraheren (zuur blijft overheersen) is het met filters wel gelukt om een lekkerdere espresso te zetten, beter in balans zegmaar.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron