Plotseling slechte drukopbouw??

Caroline11
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 01 okt 2021, 09:38

Re: Plotseling slechte drukopbouw??

Berichtdoor Caroline11 » zo 25 feb 2024, 19:57

Tja, ik ben totaal niet technisch.

Caroline11
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 01 okt 2021, 09:38

Re: Plotseling slechte drukopbouw??

Berichtdoor Caroline11 » zo 25 feb 2024, 19:58

Ik heb zojuist n paar filmpjes op YouTube bekeken maar kom er toch niet uit.

HanR
Berichten: 1971
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Plotseling slechte drukopbouw??

Berichtdoor HanR » zo 25 feb 2024, 20:14

Sorry, foutje.
De Giotto V heeft een pid in plaats van een pressostaat. In dat geval blijven het anti-vacuumventiel en de controlbox over.
In beide gevallen is het "nieuw" erg twijfelachtig.

manduca
Berichten: 902
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Plotseling slechte drukopbouw??

Berichtdoor manduca » ma 26 feb 2024, 09:00

Maar als nieuw, dan even langs bij de winkel...
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Caroline11
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 01 okt 2021, 09:38

Re: Plotseling slechte drukopbouw??

Berichtdoor Caroline11 » di 12 mar 2024, 12:04

De Rocket Giotto V heeft inderdaad geen pressostaat.
We kijken t nu inmiddels n paar weken aan.
De ene keer blijft de machine gewoon aan, de andere keer slaat ze n keer af.

In principe is het geen obstakel maar t hoort natuurlijk niet. Ik ga er wel tzt mee langs.

Nu heb ik een thermometer op de groep gezet om wat meer inzicht te krijgen in het verloop van de temperatuur. Mede ingegeven door het lezen over Eric’s thermometer.
Een Geisinger, super handig.

Want wat betreft het zetten van 4 kopjes in de ochtend, is het niet zo dat het achter elkaar kan zonder n duik in de temperatuur. Dan moet ik toch echt na twee kopjes een kwartier tot 20 minuten wachten.
Nu is dat geen probleem voor twee mensen maar zodra je bezoek wilt bedienen zonder eindeloos wachten, blijkt het moeizamer dan gedacht.
Die blog van Kaffeemacher geeft in n recensie aan dat de Rocket prima n stabiele temperatuur houdt en geschikt is voor meerdere kopjes achter elkaar. Mwa…ik heb het nog niet kunnen ervaren.
Of ligt het aan mij?
Misschien moet ik net als die kaffeemachers bij elke handeling lachen tijdens het zetten ;)

Nadat de machine ‘n uur in de aan-stand staat in de ochtend, wordt tussen de 90 en 95 graden gemeten.
Start bij 91,7 flush van 3 seconden, dan meet ik na flush 94,1. Aan het begin van de doorlooptijd meet ik 93,4 en aan het einde 94,1 graden. Goed kopje.
Tweede kopje gaat ook goed.
Bij het derde kopje start ik voor de flush met 91,6 graden en eindig ik met 88 graden. Resultaat is dan duidelijk minder.
Voor vierde kopje wacht ik dan toch maar wat langer. Misschien is de groepstemperatuur dan stabieler? Zit daarin het euvel?
Ik start n half uur later met n temperatuur van 91,4 voor de flush. 92,5 na de flush. 94,5 tijdens t begin van de doorlooptijd en ik eindig op 93,7 aan het einde van de doorlooptijd. Resultaat is ook oké.

Ik ben dus in gevecht met de temperatuur. Met welke temperatuur op de groep starten, hoelang flushen?
Ik heb er veel over gelezen op dit blog maar ben er nog niet uit.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten