Gaggiuino

MichaelvDuuren
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 05 apr 2023, 14:01

Re: Gaggiuino

Berichtdoor MichaelvDuuren » wo 28 feb 2024, 13:15

Klopt! Ik heb het inderdaad ingebouwd in een oude Gaggia Classic die ik nog had staan.
Ik heb de zogenaamde lego-brick versie gebouwd, dus zonder printplaat, en heb merendeels de bestaande bedrading gebruikt. Dit was goed te doen, als je ervaring met elektronica hebt, maar je moet wel goed opletten want je bent met 230V aan het knutselen.

Inmiddels is er een printplaat uitontwikkeld, die je kant-en-klaar kunt kopen inclusief alle sensoren, en is het een stuk eenvoudiger om aan te sluiten.

En het werkt uitstekend! Los van het instellen van drukprofielen etc. vind ik vooral het instellen van automatische pre-infusie al erg handig. En je kunt het voor veel meer machines gebruiken dan de Gaggia Classic. Zelfs dubbele boiler machines.

Ik was al begonnen aan een heel verhaal hier op het forum maar kwam er door diverse zaken nog niet aan toe het af te maken. Wordt aan gewerkt...
Gaaf en zéér geïnteresseerd in je verhaal!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13273
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Gaggiuino

Berichtdoor bobbee » wo 28 feb 2024, 13:17

Klopt! Ik heb het inderdaad ingebouwd in een oude Gaggia Classic die ik nog had staan.
Ik heb de zogenaamde lego-brick versie gebouwd, dus zonder printplaat, en heb merendeels de bestaande bedrading gebruikt. Dit was goed te doen, als je ervaring met elektronica hebt, maar je moet wel goed opletten want je bent met 230V aan het knutselen.

Inmiddels is er een printplaat uitontwikkeld, die je kant-en-klaar kunt kopen inclusief alle sensoren, en is het een stuk eenvoudiger om aan te sluiten.

En het werkt uitstekend! Los van het instellen van drukprofielen etc. vind ik vooral het instellen van automatische pre-infusie al erg handig. En je kunt het voor veel meer machines gebruiken dan de Gaggia Classic. Zelfs dubbele boiler machines.

Ik was al begonnen aan een heel verhaal hier op het forum maar kwam er door diverse zaken nog niet aan toe het af te maken. Wordt aan gewerkt...
Dus opzoek naar een budget dual boiler machine? Een 2e hands DC mini of Profitec pro 300?

Past het dan ook op een Lelit Bianca? Of zie ik dat verkeerd?


‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
FrancisPavoni
Berichten: 340
Lid geworden op: zo 13 mar 2016, 00:23

Re: Gaggiuino

Berichtdoor FrancisPavoni » wo 28 feb 2024, 14:46

In principe past het op elke machine met een vibratiepomp. Maar je zult dan wel zelf wat moeten experimenteren en de code hier en daar wat moeten tweaken.

Maar het bestaat in het kort uit een tempratuursensor, een druksensor en qua aansturing uit een relais voor de pomp, de boiler(s) en het ventiel/de klep.

Hier een overigens preview van de nieuwste ontwikkelingen met een groter display en een koppeling met je laptop/mobiel:


youtu.be/hbBxfYAk1kY

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Gaggiuino

Berichtdoor fransg » wo 28 feb 2024, 15:07

Gaaf! Met wat Arduino maak je er zo een Decent van!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

MeZZiN
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 30 jul 2008, 13:10

Re: Gaggiuino

Berichtdoor MeZZiN » do 29 feb 2024, 13:22

Ik was zo tempted om deze route te gaan en het is echt super gaaf en ja het wordt een decent met de meeste features. Natuurlijk niet helemaal maar close enough. Plus de mara x had bijna net zoveel gekost (tweede hands gekocht) als gaggia + alle upgrades. Maar de mara is redelijk idiot proof je kan zonder veel moeite super goede espresso zetten zonder werk.

Ik heb 1 keer een decent gezien wat een gaaf ding alleen ik wil espresso en niet per espresso 3-6 euro te betalen (op basis van 2 x per dag en 2-4 jaar) vind het prima als je echt helemaal vol wilt gaan maar er is een grens.

Dit is het best wat je kan krijgen zonder de bank te breken. maar je moet zo veel tijd doneren om het allemaal te laten werken. Zit er wel aan te denken een keer van marktplaat een gaggia te kopen en dan langzaam hem ombouwen en dan naast mijn mara x. Just for fun.

Maar wat ik zo gezien heb de kosten naast de gaggia is ongeveer 300-400 euro aan onderdelen (kan goedkoper maar dan moet je de print zelf maken en solderen)
Lelit Mara x, Aeropress, Bialetti Venus Moka pot samen met een DF83 maler en Nespresso Essenza Mini

Gebruikersavatar
FrancisPavoni
Berichten: 340
Lid geworden op: zo 13 mar 2016, 00:23

Re: Gaggiuino

Berichtdoor FrancisPavoni » do 29 feb 2024, 16:18

Nee joh, een complete kit met alles erop en er aan kost $99...

https://www.peakcoffee.cc/product/gaggi ... a-classic/

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Gaggiuino

Berichtdoor fransg » wo 06 mar 2024, 11:01

https://www.youtube.com/watch?v=uK-yIa6F7l4



Zelfs met Londinium optie zo te zien
Scherm­afbeelding 2024-03-06 om 10.57.44.png
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
FrancisPavoni
Berichten: 340
Lid geworden op: zo 13 mar 2016, 00:23

Re: Gaggiuino

Berichtdoor FrancisPavoni » vr 08 mar 2024, 11:05

Londinium is het profiel. Is een van de meest gebruikte bij de Decent dus zit hier ook standaard in.

MichaelvDuuren
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 05 apr 2023, 14:01

Re: Gaggiuino

Berichtdoor MichaelvDuuren » di 12 mar 2024, 19:46

Waar ik ineens over na begon te denken is, hoe houdt de pomp en/of andere onderdelen, zich in die nieuwe omstandigheden met de Gaggiuino. Deze moet daardoor toch behoorlijk stevig aan het werk.

Maar goed die zijn allemaal niet heel duur geloof ik


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
FrancisPavoni
Berichten: 340
Lid geworden op: zo 13 mar 2016, 00:23

Re: Gaggiuino

Berichtdoor FrancisPavoni » wo 13 mar 2024, 11:22

De pomp wordt minder belast dan bij een standaard Gaggia Classic. Als je daarmee een espresso zet gaat de pomp maximaal aan en blijft lopen tot je kopje klaar is (bij een druk van ongeveer 9 bar als je dat hebt ingesteld, anders hoger). Bij de Gagguino gaat het net als bij de Decent 'per klik'. De pomp is een vibratiepomp die op de frequentie van het lichtnet, 50Hz, heen en weer slingert of vibreert. De truc van de Gagguino is dat de pomp per klik kan worden aangestuurd. Doordat er een druksensor in zit kun je heel nauwkeurig de druk regelen met het aantal klikken en werkt de pomp dus veel minder. Doordat de pomp niet constant bromt maar af en toe eventjes aanslaat of soms maar een paar slagen maakt kan het klinken of er iets niet goed gaat maar dat is dus niet zo.

Voor de rest is het enige mechanische onderdeel de magnetische klep. Die wordt misschien iets meer of langer gebruikt dan standaard, maar niet in extreme mate volgens mij.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron