Lage pomp druk

woutur
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 08 okt 2014, 13:27

Lage pomp druk

Berichtdoor woutur » za 09 mar 2024, 15:37

Ook al op GoT geplaats maar hier zitten aardig wat lui met technische kennis.

Ik heb problemen met mijn espresso machine (HX single boiler ECM Mechanika 3). Het begon met het verhogen van mijn keteldruk naar iets onder 1.5 bar. Moet kunnen toch? Na een dag of twee is mijn overdrukventiel toen opengegaan terwijl ik er even niet was en mijn vriendin heeft er niet aan gedacht om het apparaat uit te zetten. Later die dag wilde de machine niet meer opwarmen.

Ik heb gezocht naar thermostats die opengesprongen waren maar kon niets vinden . Mijn verwarmingselement was niet naar de klote (gemeten) maar kreeg geen stroom. Ik heb geprobeerd de oorzaak te achterhalen maar kwam ook niet verder dan ' het zal de controlbox of het relais wel zijn'. Toen ik een beetje porde in het relais warmde de ketel wėl weer op. Yay! Nieuw relais gehaald et voila, machine warmde netjes op..

Wel merkte ik dat er weinig water uitkwam en dat de druk over de 9 bar ging. Het vullen van de ketel ging heel langzaam. Geen flauw idee hoe dat kwam. Ik dacht dat het tijd was om maar eens te ontkalken. Zo gezegd, zo gedaan. Drie scheppen citroenzuur op 3 liter water en goed doorspoelen maar. Helaas loste dit het probleem niet echt op. Toen zag ik dat de pin in mijn machine die het waterreservoir openzet een onnatuurlijke bocht van 170 graden maakte. Dat zou de weinige flow wel eens kunnen veroorzaken. Inmiddels vulde de ketel wėl weer op normale snelheid.

Nu kwam er echter heel weinig water uit de zetgroep en de pomp drukmeter schoot alle kanten op maar niet naar de 9 bar (eerder 2.5 bar). ik dacht nog: even de draad naar de meter van water ontdoen. Hielp niet maar iets viel me op: tijdens het opwarmen bleef er water uit de draad naar de pompmeter komen. Dat is natuurlijk gek want het is een gesloten circuit en de pomp stond niet aan.

Dit doet mij vermoeden dat de tweewegklep naar de klote is en lekt (misschien getriggerd door het ontkalken). Bij het openzetten van de pomp (blind filter) lekt (pompt) er dan water weg naar de ketel. De OPV lijkt het nog wel te doen, die laat wel water door en als deze heel slecht/slap afgesteld zou zijn verwachtte ik wel een sterke straal van de retour naar mijn waterreservoir.

Ik heb de tweewegklep al open gehad maar kon niets bijzonders vinden . Ook de vibratie pomp vervangen, die had ik nog liggen en om dat in ieder geval uit te sluiten. Als iemand nog andere ingevingen heeft, ik hoor het graag!

HanR
Berichten: 1971
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Lage pomp druk

Berichtdoor HanR » za 09 mar 2024, 16:58

Onder in de opv zit een terugslagklep. Die lekt door.

woutur
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 08 okt 2014, 13:27

Re: Lage pomp druk

Berichtdoor woutur » za 09 mar 2024, 20:38

Ik noem het een tweewegklep in mijn verhaal maar die fungeert als ie dicht staat als terugslagklep.

Hmm dat is best nog een klus om een goede vervanger te vinden. En misschien hoef ik alleen een onderdeel ervan te vervangen.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron