Papieren filter op bodem van portafilter vs gezondheid bij Cafestol ……

Koffieverslaafd
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 17 mar 2024, 18:58

Papieren filter op bodem van portafilter vs gezondheid bij Cafestol ……

Berichtdoor Koffieverslaafd » wo 24 apr 2024, 18:47

Aangezien ik als espresso-liefhebber de koffie niet kan laten, vroeg ik me vanwege gezondheidsredenen af hoe ik de opname van cafestol kan verminderen?

Een aantal opties die ik bij mijn espressomachine voor ogen zie zijn, …..

- Een dunne papieren filter op de bodem van mijn portafilter leggen met als doel om de vetten van cafestol tegen te houden. Wat zijn de ervaringen hiervan en welke merken zijn de betere zonder bleekmiddelen?

- Gebruik van ESE-pads (zit in een filter) en zou eventueel ook een alternatief zijn. Helaas maakt dit het koffiedrinken duurder en mis ik het ritueel en fun van het espresso zetten op zich. Indien het gebruik van ESE-pads de Cafestol kan verlagen en beter resultaten geeft tov een papieren filter op,de bodem van de portafilter, wil ik dit eventueel overwegen. Alleen dien ik dan een compatible E61 58mm ESE-filter te zoeken.

Uit noodzaak drink ik op de camping enkel filterkoffie, maar thuis geef ik de absolute voorkeur aan mijn espresso.

Alvast bedankt voor jullie advies.
Laatst gewijzigd door Koffieverslaafd op wo 24 apr 2024, 22:15, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1512
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Papieren filter op bodem van portafilter vs Cafestol ……

Berichtdoor Dirk Jan » wo 24 apr 2024, 19:28

Verleden jaar heb ik dat ook een tijdje gedaan. Mijn espresso is 12 gram gemalen koffie en 24 gram uit in 30 seconden. Daarvan drink ik er 4 per dag. Ik heb even gedacht dat het papieren filtertje de doorstroomsnelheid beïnvloedde, in die zin dat het sneller stroomde.
Invloed op mijn gezondheid merkte ik niet, dat had ik ook niet gedacht. Dit is lange termijn werk en dat was ook mijn insteek. Invloed op de smaak merk ik ook niet.
En na het lezen van de week van een artikel over laaggradige ontstekingen ben ik eergisteren weer begonnen. Ik gebruik gewone bruine Melitta nr 4 filters waaruit ik 5 rondjes knip.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
Madencio
Berichten: 561
Lid geworden op: wo 17 jun 2020, 14:00
Locatie: Alkmaar

Re: Papieren filter op bodem van portafilter vs gezondheid bij Cafestol ……

Berichtdoor Madencio » do 25 apr 2024, 06:56

Hier gebruik ik altijd een filter boven en onder de gemalen koffie in de portafilter. Reden: minder schoonmaak van bakje en douchescherm, én een snellere doorloop van de koffie dus kun je iets fijner gaan met maling. Dit filmpje is wel interessant:
https://youtu.be/BzIBNhnd85c?si=gM6DSvum_lY3wIh6
... / DF83

Koffieverslaafd
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 17 mar 2024, 18:58

Re: Papieren filter op bodem van portafilter vs gezondheid bij Cafestol ……

Berichtdoor Koffieverslaafd » do 25 apr 2024, 11:32

@Dirk Jan
Is er een bepaalde reden waarom je specifiek de gewone bruine Melitta gebruikt?

@Madencio
Ik zie verschillende gebruikers op Youtube die de papieren filter onderin droog of nat maken.
Mij lijkt het beter om de papieren filter voor onderin het maandje eerst te bevochtigen, zodat de kans verkleint dat er aan de zijkanten (kanalisatie) water ontsnapt.

Gebruiken jullie de papieren filter onderin het mandje nat of droog?
Wat betreft bleekmiddelen, worden die nog gebruikt bij de witte papieren filters of zijn er zaken waar ik bij aankoop dien op te letten?
De filters kan je blijkbaar kant en klaar op maat kopen.

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1512
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Papieren filter op bodem van portafilter vs gezondheid bij Cafestol ……

Berichtdoor Dirk Jan » do 25 apr 2024, 12:43

@Dirk Jan
Is er een bepaalde reden waarom je specifiek de gewone bruine Melitta gebruikt?

Gebruiken jullie de papieren filter onderin het mandje nat of droog?
Geen specifieke reden, het lag nog in de kast.

De portafilter maak ik voor het zetten van de espresso warm door er heet water over te gieten. Papieren filtertje wordt dus nat en daardoor blijft het inderdaad beter op z'n plek.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Erik82
Berichten: 2896
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Papieren filter op bodem van portafilter vs gezondheid bij Cafestol ……

Berichtdoor Erik82 » do 25 apr 2024, 13:10

Betere koffie kopen. Ik heb hier genoeg mensen over de vloer gehad die geen koffie konden tolereren zonder er veel last van te krijgen en die bij mij gewoon espresso konden drinken zonder problemen. Daar zit je grootste winst.

Daarnaast zou ik me bij normaal gebruik weinig zorgen maken om Cafestol tenzij je alles met een Mokapot maakt waarin je het water kookt, 10 bakken koffie per dag drinkt maar dan is Cafestol nog het minste probleem en moet je iets aan je verslaving doen, of een specifieke aandoening hebt. De lucht in Nederland inademen, of de stress van teveel piekeren over dergelijke punten is namelijk een veel groter risico op gezondheidsproblemen.

Papieren filters op de bodem zorgen voor een compleet andere extractie, versnellen de flow, zorgen voor een hogere extractie en vereisen dus een veel fijnere maling. Als je gemiddeld spul hebt staan is er een grote kans dat je met die oplossing ineens geen espresso meer kunt maken met een normale doorlooptijd.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15128
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Papieren filter op bodem van portafilter vs gezondheid bij Cafestol ……

Berichtdoor fransg » do 25 apr 2024, 13:26

Betere koffie kopen. Ik heb hier genoeg mensen over de vloer gehad die geen koffie konden tolereren zonder er veel last van te krijgen en die bij mij gewoon espresso konden drinken zonder problemen.
Laatst was ik bij een vriendin die me thee inschonk waar ik na de eerste slok al 'de zenuwen' van kreeg. Daar zat cafeïne in van zo'n hoge dosis dat ik er niet tegen kan. Goeie espresso is veel milder. Nu gaat het hier over cafestol en niet over cafeïne, da's waar.
de stress van teveel piekeren over dergelijke punten is namelijk een veel groter risico op gezondheidsproblemen.
Dat denk ik ook!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Koffieverslaafd
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 17 mar 2024, 18:58

Re: Papieren filter op bodem van portafilter vs gezondheid bij Cafestol ……

Berichtdoor Koffieverslaafd » do 25 apr 2024, 19:19

Veranderd de extractie-tijd ook wanneer je enkel een papieren filter bovenop de koffie puck legt?
Het voordeel van een langer proper te houden apparaat is altijd mooi meegenomen.

Wat betreft het gebruik van ESE-pads, kan je deze gewoon in de bijgeleverde enkel kopje dual-basketfilter gebruiken of dien je hiervoor een speciale ese-pad 58mm filter voor te kopen?

Pti
Berichten: 3272
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Papieren filter op bodem van portafilter vs gezondheid bij Cafestol ……

Berichtdoor Pti » do 25 apr 2024, 19:33

Wat betreft het gebruik van ESE-pads, kan je deze gewoon in de bijgeleverde enkel kopje dual-basketfilter gebruiken of dien je hiervoor een speciale ese-pad 58mm filter voor te kopen?
Voor het correct gebruik van ESE servings heb je eigenlijk een speciaal douchescherm en een speciaal filterbakje nodig, die de serving als het ware opsluiten. Natuurlijk kun je ze gewoon in een enkel filterbakje donderen en er zal dan nog steeds iets uitkomen dat sterke gelijkenis met koffie vertoont.

Koffieverslaafd
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 17 mar 2024, 18:58

Re: Papieren filter op bodem van portafilter vs gezondheid bij Cafestol ……

Berichtdoor Koffieverslaafd » vr 26 apr 2024, 09:28

Intussen gebruik ik papieren filters voor gebruik boven en onder in de portafilter.
De extractie-tijd is inderdaad sterk toegenomen, maar gelukkig geen probleem voor de Eureka Libra, want die maalt er niet om.

@Pti
Hoe start ik de zoektocht naar een geschikt ESE-filter en E61 douchescherm of waar dien ik vooral op te letten, voordat hier een arsenaal aan accessoires ligt?


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron