installeren espresso machine

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

installeren espresso machine

Berichtdoor ronald22 » vr 01 jan 2010, 15:11

Hallo allemaal

Ik wil dus graag beginnen met een Espresso machine en ben nog bezig met het orienteren van het gebruik en installatie ervan.
Worden alle Espresso machines aangesloten op een waterleiding en ook op de afvoer van water?

Mvg
Ronald
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Renzo
Berichten: 12
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 10:23
Locatie: Den Haag

Re: installeren expresso machine

Berichtdoor Renzo » vr 01 jan 2010, 15:23

Nee hoor er zijn genoeg Espressomachines die niet op de waterleiding of op de afvoer aan gesloten worden.
De machines die op de water aan gesloten worden zijn voorzien van een rotatiepomp en de machines die uit een watertank hun water halen zijn voorzien van een vibratiepomp.

Een leuk nederlandstalig boek om te lezen is La Bella Macchina daar wordt het eeb en ander over de espressomachines uitgelegd met mooie foto's.


Renzo
Rocket Giotto (made in Italy) Anfim super best

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: installeren expresso machine

Berichtdoor ronald22 » vr 01 jan 2010, 15:37

Nee hoor er zijn genoeg Espressomachines die niet op de waterleiding of op de afvoer aan gesloten worden.
De machines die op de water aan gesloten worden zijn voorzien van een rotatiepomp en de machines die uit een watertank hun water halen zijn voorzien van een vibratiepomp.

Een leuk nederlandstalig boek om te lezen is La Bella Macchina daar wordt het eeb en ander over de espressomachines uitgelegd met mooie foto's.


Renzo
Dit is weer een hele opluchting om te horen. Dus machines met een HX boiller hoeven ook niet aangesloten te worden?
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Gebruikersavatar
Bluecold
Berichten: 1153
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 00:00

Re: installeren expresso machine

Berichtdoor Bluecold » vr 01 jan 2010, 15:41

Er waren vroeger wat Gaggia's en Cimbali's die aangesloten werden op het waternet en een vibratiepomp hadden afaik. Ook zijn er nu nog steeds machines met retrofitkitjes om een vibratiepomp op het waternet aan te sluiten. En de GS3, Alex Duetto en nog een paar machines hebben een watertank en een rotatiepomp. Dan heb je ook nog hefboommachines.
Aansluiting op het waternet staat volledig los van het pompmechanisme. Het hangt er gewoon vanaf of het apparaat een watertankje heeft. Meeste thuismachines hebben een tankje, en als ze dat niet hebben moet je wel een hele maffe winkel hebben die dat er niet bij vermeldt. Alle professionele machines hebben een waternetaansluiting.
Het wordt door velen als een voordeel gezien omdat je geen tankjes hoeft te legen cq. te vullen, maar er zijn ook veel die geen gaten willen boren in aanrechtbladen.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: installeren expresso machine

Berichtdoor SteefM » vr 01 jan 2010, 15:42

Neen, zeker niet allemaal! Ik noem maar even wat machines uit mijn hoofd:

Isomac Tea, Isomac Rituale, Isomac Millenium, Vibiemme Domobar junior (geen HX maar DB), La Scala Butterfly, La Spaziale, de Expobars (Office (HX), Brewtus (DB) ), etc.

Allemaal HX of DB met waterreservoirs, en dit zijn zéker niet de enige!

Maar als je het voor elkaar kan krijgen, zie ik het voordeel van een vaste aansluiting wel in. Bijvullen moet vaker dan je zou denken: cooling flush, koffie zetten, evt. stomen, backflushen bij elkaar gooit veel water erdoor..

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: installeren expresso machine

Berichtdoor ronald22 » vr 01 jan 2010, 15:56

Neen, zeker niet allemaal! Ik noem maar even wat machines uit mijn hoofd:

Isomac Tea, Isomac Rituale, Isomac Millenium, Vibiemme Domobar junior (geen HX maar DB), La Scala Butterfly, La Spaziale, de Expobars (Office (HX), Brewtus (DB) ), etc.

Allemaal HX of DB met waterreservoirs, en dit zijn zéker niet de enige!

Maar als je het voor elkaar kan krijgen, zie ik het voordeel van een vaste aansluiting wel in. Bijvullen moet vaker dan je zou denken: cooling flush, koffie zetten, evt. stomen, backflushen bij elkaar gooit veel water erdoor..

Bedankt voor de tips. Aansluiten op de waterleiding is te ingewikkeld met mijn nieuwe keuken nu. Nu nog zoeken naar een goede machine met het liefst van een HX ketel. 2 hands mag ook.
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Renzo
Berichten: 12
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 10:23
Locatie: Den Haag

Re: installeren expresso machine

Berichtdoor Renzo » za 02 jan 2010, 00:16

Als tweedehans ook mag kijk hier dan in het forum bij te koop aan geboden. Er word nu een machine van 1 week oud aangeboden de onderwerp regel was te koop

Renzo
Rocket Giotto (made in Italy) Anfim super best

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: installeren expresso machine

Berichtdoor ronald22 » za 02 jan 2010, 00:44

Als tweedehans ook mag kijk hier dan in het forum bij te koop aan geboden. Er word nu een machine van 1 week oud aangeboden de onderwerp regel was te koop

Renzo
klopt maar ik wil toch zeker onder de 1000 euro blijven met een molen erbij. Bedankt voor de tip.
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: installeren espresso machine

Berichtdoor Spironski » za 02 jan 2010, 11:51

De vijver waarin jij vist is redelijk groot, voor zover ik weet zijn de meeste HX-en voor thuisgebruik met een watertankje. Voor €1000 moet je 2-de hands een mooie combinatie kunnen vinden van maler en machine. Soms worden ze samen aangeboden, vaak afzonderlijk. Aangezien de maler belangrijker is voor je eindresultaat zou ik zeggen: budgetteer €300-500 voor je maler en dus € 500-700 voor machine.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: installeren espresso machine

Berichtdoor ronald22 » za 02 jan 2010, 12:20

De vijver waarin jij vist is redelijk groot, voor zover ik weet zijn de meeste HX-en voor thuisgebruik met een watertankje. Voor €1000 moet je 2-de hands een mooie combinatie kunnen vinden van maler en machine. Soms worden ze samen aangeboden, vaak afzonderlijk. Aangezien de maler belangrijker is voor je eindresultaat zou ik zeggen: budgetteer €300-500 voor je maler en dus € 500-700 voor machine.
Bedankt voor de tip! ;)
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron