BZ07 met 1 cups filterbakje

Newbie
Berichten: 59
Lid geworden op: di 05 jan 2010, 13:34
Locatie: Peize

BZ07 met 1 cups filterbakje

Berichtdoor Newbie » ma 22 mar 2010, 10:09

Koffieleuten,

Ik heb nu een paar maand een Bezzera BZ07. Met het 2 kops filterbakje gaat alles al behoorlijk goed, maar met het 1 kops blijft het worstelen. Ik zie veel discussies dat het inderdaad zo wie zo al moeilijker is om met een 1 kops een mooi shot te krijgen en met de Bezzera 1 kops schijnt het nog moeilijker, zo niet onmogelijk te zijn. Velen heben lovende verhalen over de LM filterbakjes. Is dat echt de oplossing voor mijn Bezzera? Iemand ervaring?

Groeten,

Roelof
Bezzera BZ07, Mahlkönig Vario.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: BZ07 met 1 cups filterbakje

Berichtdoor Spironski » ma 22 mar 2010, 10:46

Met mijn E61 zet ik met het LM -bakje nu een redelijke enkele espresso. Nog altijd vind ik het doseren lastig, want maar zó heb ik het filter te vol en zit de puck tegen de douche. Vul ik minder dan lijkt het diepe kleinere deel (waar het eigenlijk om gaat), niet goed samengedrukt te worden bij het tampen. Een 41mm (?) tamper zou goed zijn hiervoor. Het blijft dus erg nauwkeurig werken, want de marge in het vullen is klein.
De Bezzera heeft geen voorwelling en de ruimte boven de puck is wat krapper dan bij de E61, en dat maakt het dus nog lastiger. Desondanks denk ik dat het LM filterbakje, met desnoods alleen het 41mm gedeelte gevuld, "the way to go" is.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Nauti
Berichten: 526
Lid geworden op: di 03 feb 2009, 21:10
Locatie: Maastricht

Re: BZ07 met 1 cups filterbakje

Berichtdoor Nauti » ma 22 mar 2010, 16:06

Koffieleuten,
Velen heben lovende verhalen over de LM filterbakjes. Is dat echt de oplossing voor mijn Bezzera?
Ja, met een 41mm tamper prima resultaten, search het forum maar eens.
Is de 6th wave aan het voorbereiden

Newbie
Berichten: 59
Lid geworden op: di 05 jan 2010, 13:34
Locatie: Peize

Re: BZ07 met 1 cups filterbakje

Berichtdoor Newbie » di 23 mar 2010, 09:45

Ja, met een 41mm tamper prima resultaten, search het forum maar eens.
Waar heb jij die LM bakjes en tamper vandaan? Ik zie namelijk hele discussies over de maten, maar mij is nu onduidelijk of een E61 bakje (b.v. bij van Pomeren) in mijn Bezzera ouder passen.
En die 41 mm tampers zie ik al helemaal niet veel op internet.

Roelof
Bezzera BZ07, Mahlkönig Vario.

Simon
Berichten: 91
Lid geworden op: vr 20 feb 2009, 17:20

Re: BZ07 met 1 cups filterbakje

Berichtdoor Simon » di 23 mar 2010, 10:18

Ik gebruik met mijn BZ07 zowel een enkel als dubbel LM filterbakje. Voor de enkele heb ik een 41 mm en een licht gebolde 57 mm (geloof ik) tamper gebruikt. Over de 41 mm ben ik niet heel enthousiast: het levert veel gepruts op om de koffie 't netjes in het diepe gedeelte van het bakje te krijgen. Bovendien leverde het vaak een naar mijn smaak te slap bakkie op (ondanks dat ik begrepen heb dat er dan wel 7 gram in zit, ik zal dus wel veel koffie gebruiken). Ben ik dus snel van afgestapt.

Eigenlijk gebruik ik de enkele vaker dan de dubbele omdat ik de enige koffie-addict ben in huis. Met de 57 mm tamper gaat het prima. Vullen doe ik op het oog, en het gaat eigenlijk bijna altijd goed.

De 41 mm heb ik dus over. Iemand belangstelling?

Trouwens, voor de dubbele LM gebruik ik een iets kleinere tamper (volgens mij 55 mm). Omdat er een flinke rand voor de veer in dat bakje zit. 'k Werk dus met twee tampers... 't Kan vast anders, maar 't gaat prima zo.

Oh ja, de bakjes heb ik bij de ESW vandaan. Tampers bij Pasmarose.
Bezzera BZ07 DE | Compak K3 Touch | ontwerper @ scopedesign.nl

Nauti
Berichten: 526
Lid geworden op: di 03 feb 2009, 21:10
Locatie: Maastricht

Re: BZ07 met 1 cups filterbakje

Berichtdoor Nauti » di 23 mar 2010, 13:13

Ik gebruik met mijn BZ07 zowel een enkel als dubbel LM filterbakje. Voor de enkele heb ik een 41 mm en een licht gebolde 57 mm (geloof ik) tamper gebruikt. Over de 41 mm ben ik niet heel enthousiast: het levert veel gepruts op om de koffie 't netjes in het diepe gedeelte van het bakje te krijgen. Bovendien leverde het vaak een naar mijn smaak te slap bakkie op (ondanks dat ik begrepen heb dat er dan wel 7 gram in zit, ik zal dus wel veel koffie gebruiken). Ben ik dus snel van afgestapt.
@ simon

Dan doe je toch iets niet helemaal goed vrees ik.

IMHO is het gebruik van de 41mm de enige manier om een waar single shot te maken met dezelfde maling waarmee je de dubbele maakt. Er zit dan ongeveer 8 gram in, net de helft van een dubbel shot (mijn dubbele maak ik met 15,5-16g). Als de grote tamper gaat gebruiken ga je meer dan 8g gebruiken (richting 10) Allicht is de kop dan sterker, je zult dan namelijk meer richting de ristretto opschuiven. (tenzij je gaat corrigeren met de maling)

En prutsen heb ik ook geen last van. Gewoon het diepe gedeelte wat overvullen, tampen, het teveel gooi ik weer terug (of weg) door de filterhouder om te draaien. Ik ga er vanuit dat jij niet overvult, misschien nog een reden waarom je shot slap is.

Ergo Roelof, als je tamper van Simon kan overnemen voor een goede prijs zou ik dat zeker doen.
Is de 6th wave aan het voorbereiden

Simon
Berichten: 91
Lid geworden op: vr 20 feb 2009, 17:20

Re: BZ07 met 1 cups filterbakje

Berichtdoor Simon » di 23 mar 2010, 15:26

Het lijkt er idd op dat ik ristretto-like espresso's maak... :P
Voor de dubbele gebruik ik dezelfde maling, gaat prima...
Bezzera BZ07 DE | Compak K3 Touch | ontwerper @ scopedesign.nl

Nauti
Berichten: 526
Lid geworden op: di 03 feb 2009, 21:10
Locatie: Maastricht

Re: BZ07 met 1 cups filterbakje

Berichtdoor Nauti » di 23 mar 2010, 16:24

Interresant, ik kan me niet voorstellen dat dan je dubbele dezelfde brouwsterkte heeft als je single shot.
Is de 6th wave aan het voorbereiden

Newbie
Berichten: 59
Lid geworden op: di 05 jan 2010, 13:34
Locatie: Peize

Re: BZ07 met 1 cups filterbakje

Berichtdoor Newbie » di 23 mar 2010, 22:02


De 41 mm heb ik dus over. Iemand belangstelling?
Ik heb wel belangstelling voor de Tamper. Heb je een PB gestuurd.

Roelof
Bezzera BZ07, Mahlkönig Vario.

Newbie
Berichten: 59
Lid geworden op: di 05 jan 2010, 13:34
Locatie: Peize

Re: BZ07 met 1 cups filterbakje

Berichtdoor Newbie » di 23 mar 2010, 22:04

@ simon


Ergo Roelof, als je tamper van Simon kan overnemen voor een goede prijs zou ik dat zeker doen.
Goed plan. Ik lees toch veel positieve verhalen over de 41mm tamper icm LM bakje. Ga het dus zeker proberen.

Roelof
Bezzera BZ07, Mahlkönig Vario.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron