rancilio silvia loopt veel te snel door ondanks schoonmaak

knuppelhout
Berichten: 53
Lid geworden op: di 11 mei 2010, 10:49

rancilio silvia loopt veel te snel door ondanks schoonmaak

Berichtdoor knuppelhout » di 11 mei 2010, 11:56

naast mijn jura en krups volautomaten (1 op mn werkkamer en 1 in mn keuken) deze week een rancilio silvia gekocht voor 130€. mooie apparaat om mee te beginnen. die volautomaten hou ik wel voor als ik snel koffie wil of geen zin in rotzooi heb (op mn werk bijvoorbeeld).
helaas heb ik matige eerste espresso's. ze lopen VEEL te snel door, smaken niet echt lekker en hebben nauwelijks crema. ik wil sowieso op zoek naar een goede maler voor onder de +-200€,.
na een aantal verkwiste espresso's heb ik de zetgroep opgengeschroefd en het waterzeefje schoongemaakt (zat verstopt met zwakte aangekoekte resten) en daarmee is de espresso al veel lekkerder. enig punt dat nog misgaat is de snelheid: hij loopt veel te snel door (3 sec) ondanks nieuwe (in een goede mahlkönig gemalen en verse) koffie en stevig aandrukken met tamper. Daardoor vormt ook geen cremalaagje.
hebben jullie nog tips? het probleem blijft optreden ongeacht de variabelen
- veel of weinig koffie in het filter
- 1 of 2 kops filter
- hard of zacht aanduwen
- relatief grove of fijngemalen koffie (beide espressomaling)

als ik de pucks zie zijn ze meestal vrij mooi. niet te droog en geen blubber. geen kanalen. Ik zie ook geen lekkage optreden langs het piston. valt me wel op dat ik het gevulde piston niet makkelijk door kan draaien tot het handvast recht staat. Kost kracht.
is het misschien de rubberen ring binnenin? heb ik wel schoongeborsteld en met een doekje gedaan, maar heb m er nog niet uit kunnen krijgen.

Paul
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 26 okt 2008, 11:29

Re: rancilio silvia loopt veel te snel door ondanks schoonmaak

Berichtdoor Paul » di 11 mei 2010, 12:35

Toch fijner malen!

gamgra
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 16 jan 2008, 21:46

Re: rancilio silvia loopt veel te snel door ondanks schoonmaak

Berichtdoor gamgra » di 11 mei 2010, 13:12

Het te snel doorlopen duidt meestal in de richting van een te grove maalsel.
Probeer het volgende:
Zet je bonenmaler op de fijnste stand, wel opletten dat de schijven elkaar niet raken...
Met dit zeer fijne maalsel zal de Silvia zicht misschien verslikken en heel (te) traag doorlopen, de kunst is nu om het maalsel zodanig aan te passen totdat je de geschikte doorlooptijd krijgt.

Zelf gebruik ik uitsluitend het dubbel filter, helemaal tot de nok gevuld en daarna ferm aangedrukt, aandrukken kan ook prima met je duim..

Maar... wat noem jij verse bonen, vers gebrand of vers uit een zes maanden oud A-H of D-E pak. ;)

knuppelhout
Berichten: 53
Lid geworden op: di 11 mei 2010, 10:49

Re: rancilio silvia loopt veel te snel door ondanks schoonmaak

Berichtdoor knuppelhout » di 11 mei 2010, 13:24

ik had toen ik de machine net gekocht had maar 1 pak gemalen koffie liggen: fair trade espresso. al een paar maanden oud en ik had het idee: te grof.
daarom de dag erna koffiebonen bij een koffiewinkel gekocht en direct daar gemalen in een mahlkonig op de fijnste stand. mooi egaal gemalen en (volgens mij) fijn genoeg. een stuk fijner dan kristalsuiker, iets grover dan zout.
Ik vraag me ernstig af wat er nou verkeerd gaat. zou het toch die rubberen groepring zijn? of ligt het gewoon aan de koffie. je weet natuurlijk nooit hoe lang de bonen in die winkel lagen, maar toch.
ik wil hoe dan ook een maler aanschaffen, maar ondanks al dat geprobeer met instellingen en verschillende bonen blijft het resultaat niet veel soeps terwijl ik vroeger een pistonmachine van delonghi had waarmee het eigenlijk altijd goed ging.
heeft kookpunt rotterdam gunstige prijzen voor malers? of heeft bijenkorf wel eens wat leuks staan? ik vind (itt berichten op fora) op marktplaats werkelijk niets interessants!

Gebruikersavatar
Bluecold
Berichten: 1153
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 00:00

Re: rancilio silvia loopt veel te snel door ondanks schoonmaak

Berichtdoor Bluecold » di 11 mei 2010, 13:53

Het zou zonneklaar moeten zijn dat de koffie te grof gemalen is.
Je Delonghi frutsding had een cremafilter dat de koffie op kunstmatige wijze tegenhield. De Silvia is een serieus apparaat en dan moet je je koffie zelf malen.
En er staan heus wel een paar molens op marktplaats. Zoek eens op 'mazzer' 'macap' 'faema' en 'koffiemolen'
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

hopjesvla
Berichten: 34
Lid geworden op: di 17 nov 2009, 11:42

Re: rancilio silvia loopt veel te snel door ondanks schoonmaak

Berichtdoor hopjesvla » di 11 mei 2010, 15:46

Eens met Bluecold,
ik heb ook de eerste tijd met gemalen koffie gewerkt (ja vers gemalen bij de winkel, niet door mij zelf...) en ook ik had last van te snelle doorlooptijden. Eigen malertje is toch wel erg belangrijk. Zou trouwens ook geen gek idee zijn om de machine eens te backflushen lijkt me...(gezien de zwarte aangekoekte resten achter het zeefje...)
Rancilio Silvia | Eureka Mignon Specialita

knuppelhout
Berichten: 53
Lid geworden op: di 11 mei 2010, 10:49

Re: rancilio silvia loopt veel te snel door ondanks schoonmaak

Berichtdoor knuppelhout » di 11 mei 2010, 15:56

Eens met Bluecold,
ik heb ook de eerste tijd met gemalen koffie gewerkt (ja vers gemalen bij de winkel, niet door mij zelf...) en ook ik had last van te snelle doorlooptijden. Eigen malertje is toch wel erg belangrijk. Zou trouwens ook geen gek idee zijn om de machine eens te backflushen lijkt me...(gezien de zwarte aangekoekte resten achter het zeefje...)
thanks voor jullie inbreng. ik hoopte dat de winkelkoffie uit een goede maler toch goed genoeg zou zijn maar ik moet dus echt met spoed een goede maler halen. proberen nu ff te doen, of bestellen.
ik post het als er voortgang is!

rood
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 03 aug 2009, 14:27

Re: rancilio silvia loopt veel te snel door ondanks schoonmaak

Berichtdoor rood » di 11 mei 2010, 16:24

Op MP kun je ook zoeken naar oude koffiemolens, bijv van PeDe. Heb ik voor, ik dacht €10 of €15,- een oude houten PeDe malen vandaan. Goed schoonmaken en het werkt geweldig. Het is even draaien, maar dat valt eigenlijk ook wel mee. Traploos in te stellen, beetje bij beetje fijner of juist minder fijn.
Voor mijn Silvia moet ik zelfs ook oppassen dat ik de koffie niet te fijn maal.
Gemakkelijk in gebruik en schoon te maken, neemt niet veel ruimte in, hoeft niet zoveel te kosten.
En na gemalen koffie uit de winkel, wil je echt nooit meer iets anders.

succes
Rancilio Silvia 2009 | PeDe handmaler

knuppelhout
Berichten: 53
Lid geworden op: di 11 mei 2010, 10:49

Re: rancilio silvia loopt veel te snel door ondanks schoonmaak

Berichtdoor knuppelhout » di 11 mei 2010, 20:12

Op MP kun je ook zoeken naar oude koffiemolens, bijv van PeDe. Heb ik voor, ik dacht €10 of €15,- een oude houten PeDe malen vandaan. Goed schoonmaken en het werkt geweldig. Het is even draaien, maar dat valt eigenlijk ook wel mee. Traploos in te stellen, beetje bij beetje fijner of juist minder fijn.
Voor mijn Silvia moet ik zelfs ook oppassen dat ik de koffie niet te fijn maal.
Gemakkelijk in gebruik en schoon te maken, neemt niet veel ruimte in, hoeft niet zoveel te kosten.
En na gemalen koffie uit de winkel, wil je echt nooit meer iets anders.

succes
het is zowaar gelukt om fatsoenlijke espresso te zetten met nieuwe koffie! het was de maling inderdaad. scheelt niet eens zo heel veel in fijnheid maar blijkbaar een wereld van verschil. en dit zijn niet eens de beste bonen en vast ook niet de beste maling. mijn missie blijft: een bonenmaler.
de maler die ik 1x gebruikt heb in de winkel was een groot, ogenschijnlijk professioneel model van mahlkonig. 7 standen, waarbij standen 1 en 2 espresso waren. ik koos voor 1 maar blijkbaar dus nog steeds onder de maat.
ik hou MP in de gaten voor een molen .. en anders ga ik toch voor een van de genoemde molens. kan niet blijven wachten!

Bert K
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 07 apr 2010, 18:37
Locatie: Rotterdam

Re: rancilio silvia loopt veel te snel door ondanks schoonmaak

Berichtdoor Bert K » di 11 mei 2010, 21:06

Ik heb dezelfde route afgelegd, en ben nu heel erg blij met mijn Silvia plus (hele grote) Rossi maler.
Kookpunt Rotterdam ken ik goed, ik vind het inmiddels een zo-zo winkel. De keus is niet zo heel erg groot. Ik heb daar ooit een Isomac Machinino gekocht voor pakweg 160 euro. Paar jaar mee gedaan,en inmiddels ben ik erachter dat er veel betere malers zijn. Mijn keuze was uiteindelijk voor een gebruikte horeca maler. Niet zo duur in aanschaf, en erg groot, maar wel hoge kwaliteit. Het maakt echt alle verschil van de wereld, een goeie maler.

O ja, over die maalstanden: Mijn molen heeft origineel 40 standen, en is later omgebouwd naar 80 maalstanden, en nog zijn er momenten dat ik het liefst net tussen twee standen in zou zitten. Stepless is dan de volgende keus.
Bezzera BZ07 PID, Rossi RR45


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

cron