Miss Silvia nogal een sof

koffiedikkertje
Berichten: 148
Lid geworden op: vr 29 mei 2009, 08:55
Locatie: Groningen

Miss Silvia nogal een sof

Berichtdoor koffiedikkertje » do 16 feb 2012, 11:52

Geachte baristas,

Enige tijd geleden heb ik mij na lezing van de enthousiaste verhalen een combinatie van de Rancilio Silvia en de Rocky grinder aangeschaft. Maar wat is er nu zo goed aan die Rancilio? Ik heb nu al drie verschillende eenbaks houders aangeschaft, maar die passen dus geen van allen. De temperatuur wil maar niet constant blijven. De Binnenkant van het portafilter was niet goed afgewerkt en moest dus bijgevijld worden. De thermokoppel of iets in de geest deed het niet meer en moest vervangen worden.

En dan zal ik het over de Rocky maar niet hebben. Wat een sof en waar dat enthousiasme vandaan komt?

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Miss Silvia nogal een sof

Berichtdoor cremalover » do 16 feb 2012, 13:23

Ik zou het ook niet weten/
Sterkte.

SteefM
Berichten: 977
Lid geworden op: wo 16 sep 2009, 16:00

Re: Miss Silvia nogal een sof

Berichtdoor SteefM » do 16 feb 2012, 13:38

Geachte baristas,

Enige tijd geleden heb ik mij na lezing van de enthousiaste verhalen een combinatie van de Rancilio Silvia en de Rocky grinder aangeschaft. Maar wat is er nu zo goed aan die Rancilio? Ik heb nu al drie verschillende eenbaks houders aangeschaft, maar die passen dus geen van allen. De temperatuur wil maar niet constant blijven. De Binnenkant van het portafilter was niet goed afgewerkt en moest dus bijgevijld worden. De thermokoppel of iets in de geest deed het niet meer en moest vervangen worden.

En dan zal ik het over de Rocky maar niet hebben. Wat een sof en waar dat enthousiasme vandaan komt?
Eenbaksfilters zijn altijd een ramp; ook op E61machines.

Verder klinkt het als een maandagochtendmodel.

Wat is er mis met de rocky?

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: Miss Silvia nogal een sof

Berichtdoor Spironski » do 16 feb 2012, 13:50

Tja, die temperatuur instabiliteit is een gegeven waarom veel Silvia-bezitters een PID monteren. Zolang je die niet hebt moet je temperatuur-surfen...

De Rocky: tja, het is een beetje de onderkant...: best goed gemaakt, maar getrapte verstelling en voor hetzelfde geld kan je wel iets beters krijgen.

Ik heb het idee dat een paar jaar geleden deze set een soort standaard was. Het was het begin voor de min of meer serieuze espresso liefhebber en betekende een echte opwaardering, ook in bouwkwaliteit, vanuit de budget-espresso-markt.
Maar tegenwoordig kan je beter doen. Als je een Silvia met PID uitrust kom je qua kosten al in de buurt van een E61 machine (o.i.d.)en de Rocky is ingehaald door anderen.

De pest is dat je op internet nog steeds de reviews leest van jaren geleden, terwijl de situatie intussen veranderd is.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

koffiedikkertje
Berichten: 148
Lid geworden op: vr 29 mei 2009, 08:55
Locatie: Groningen

Re: Miss Silvia nogal een sof

Berichtdoor koffiedikkertje » do 16 feb 2012, 14:19

Nou..Ik denk erover om toch maar een E61 te kopen budget zonder maler rond de 1000 euro.
En ja de Rocky. Die maalt wel althans de burrs draaien maar er komt geen koffie uit. Als ik de koffiebonen in de container ff goed doorroer doet ie het ff weer.

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Miss Silvia nogal een sof

Berichtdoor @3aan » do 16 feb 2012, 17:25

Je hebt dus de verkeerde koffiebonen die niet geschikt schijnen te zijn voor deze maler wellicht hele ouwe vette zooi, even een vraagje; wanneer heb je de koffiemolen uit elkaar gehad om deze grondig te reinigen?

Want datgene wat je verteld kan ook door een vieze, vette, smerige maler komen :mrgreen:

En wat jij allemaal aan die Silvia hebt gehad, jij hebt geen maandag of een vrijdag product, maar er is een weekend beun in de weer geweest :lol:
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
Aadje
Berichten: 445
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 15:21

Re: Miss Silvia nogal een sof

Berichtdoor Aadje » vr 17 feb 2012, 08:27

Ik heb uit m'n oude ge-PID-de Audrey (voorloper van Sylvia) veel puike espressos gekregen.

En idd, 1baks filters zijn vaak rotzooi, en de rancilio tweebaks ook, dus snel een La Marzocco-achtige 2baks filter regelen :)
Speedster | SuperJolly | et al.

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Miss Silvia nogal een sof

Berichtdoor @3aan » vr 17 feb 2012, 10:11

Geachte baristas,

Enige tijd geleden heb ik mij na lezing van de enthousiaste verhalen een combinatie van de Rancilio Silvia en de Rocky grinder aangeschaft. Maar wat is er nu zo goed aan die Rancilio? Ik heb nu al drie verschillende eenbaks houders aangeschaft, maar die passen dus geen van allen. De temperatuur wil maar niet constant blijven. De Binnenkant van het portafilter was niet goed afgewerkt en moest dus bijgevijld worden. De thermokoppel of iets in de geest deed het niet meer en moest vervangen worden.

En dan zal ik het over de Rocky maar niet hebben. Wat een sof en waar dat enthousiasme vandaan komt?
Op het andere forum ook al een klaagzang geplaatst;
Zo..Na een lange tijd wegens ziekte zijn we er weer enigzins.

Het blijft maar aanklooien met de Miss(koop) Sylvia. Wat een ellende. Ik heb nu al drie verschillende bakjes voor 1 espresso geprobeerd maar ze passen geen van allen. Op temperatuur komen duurt lang. Er is een rubber dingetje geknapt met als gevolg een waterballet. De thermo is inmiddels 2 keer vervangen. Lampjes doen het niet meer. enz...Waar dat enthousiasme voor de Rancillio toch vandaan komt?

De rocky grinder net zo. Wil net ff wat gaan malen, maar de schijven hoor je wel maar er komt niks uit. Rommel dus.
Zou het zo kunnen zijn dat je echt niet goed met je spullen omgaat en het vuil wegzet oid, of is het stiekem zo dat je het een miskoop vindt omdat je heimelijk hoopte er een E61 machine in te kunnen herkennen. ?
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
Aadje
Berichten: 445
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 15:21

Re: Miss Silvia nogal een sof

Berichtdoor Aadje » vr 17 feb 2012, 11:48

Rommel dus.
Dat lijkt me een wat voorbarige conclusie . . .
Speedster | SuperJolly | et al.

Midas
Berichten: 384
Lid geworden op: vr 24 jun 2011, 13:52

Re: Miss Silvia nogal een sof

Berichtdoor Midas » zo 19 feb 2012, 22:22

Met een Silvia kan je een heeel lekker bakkie zetten.
Maar verse bonen, dus niet Simon of iets maar echt lekker vers heb je wel nodig.
Daarnaast een goede maler. Simpel
Met PID gaat het er allen maar beter op worden en makkelijker. Veel meer crema betere smaak.
Maar met een beetje surfen is het altijd goed gegaan.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten

cron