Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

HanR
Berichten: 1971
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Berichtdoor HanR » vr 05 nov 2021, 15:39

Rocket heeft op papier 8,5mm nodig.
8mm met vulling past echter een stuk beter.

Verstuurd vanaf mijn SM-A525F met Tapatalk


Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Berichtdoor fransg » za 06 nov 2021, 11:42


Ik kreeg overigens nog een tip van de jongeheer die mijn Sette overgenomen heeft, ik doe (letterlijk) nooit wat met stoom/heet water (ga wel stoom proberen, het moet me toch ooit nog eens lukken mijn vrouw te verrassen met een heerlijk cappuccino), om met enige regelmaat via de heet water tuit één of twee mokken water te trekken om te voorkomen dat de stoom boiler absoluut goor, dood water bevat na een flinke tijd.
Ik moet zeggen dat de eerste mok die ik na zijn heengaan trok, er dubieus uitzag
Deed ik laatst ook, hetzelfde resultaat, dat friste goed op.

Met mijn grote vastwater-L1-P deed ik dat elk weekeinde, even aan, doorspoelen om de zaak fris te houden, op de LR24 die ik elke dag aan heb vergeet ik het juist om de boiler af en toe wat heet water af te tappen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Caroline11
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 01 okt 2021, 09:38

Re: Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Berichtdoor Caroline11 » do 18 nov 2021, 16:11

Na alles wat ik heb gelezen, zie ik door de bomen het bos niet meer.
Ik heb het idee dat er een enorm verschil zit in hoe men zijn machine schoonmaakt/houdt.

Mag ik dan toch nog maar een keer de vraag stellen hoe vaak en waarmee ik het beste de Bezzera Unica pid kan schoonhouden?
Flushen doe ik zowiezo na t zetten van de koffie.

Nu heb ik standaard n zakje anti-kalk in t waterreservoir liggen. Dan heeft ontkalken toch geen zin… neem ik aan?
De verkoper had het over een fles Clean express om te blindfilteren en te flushen?
Staat nergens een gebruiksaanwijzing op internet van dit middel.

Straks ga ik maar voorzichtig proberen het douchescherm te verwijderen en schoon te maken😬
Ik zie graag advies van jullie tegemoet.

Alvast Dank!

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15113
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Berichtdoor fransg » do 18 nov 2021, 16:40

Zeker niet gaan ‘ontkalken’

Komt alleen maar narigheid van

Douchescherm regelmatig uitnemen en reinigen

Blindfilteren met cafiza zo af en toe, zeker niet te vaak.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Berichtdoor ronald22 » do 18 nov 2021, 17:20

Na alles wat ik heb gelezen, zie ik door de bomen het bos niet meer.
Ik heb het idee dat er een enorm verschil zit in hoe men zijn machine schoonmaakt/houdt.

Mag ik dan toch nog maar een keer de vraag stellen hoe vaak en waarmee ik het beste de Bezzera Unica pid kan schoonhouden?
Flushen doe ik zowiezo na t zetten van de koffie.

Nu heb ik standaard n zakje anti-kalk in t waterreservoir liggen. Dan heeft ontkalken toch geen zin… neem ik aan?
De verkoper had het over een fles Clean express om te blindfilteren en te flushen?
Staat nergens een gebruiksaanwijzing op internet van dit middel.

Straks ga ik maar voorzichtig proberen het douchescherm te verwijderen en schoon te maken😬
Ik zie graag advies van jullie tegemoet.

Alvast Dank!
Het blind flushen met een cleaner doe je om de zetgroep te reinigen van koffie resten.. Eens per 6 weken is voldoende. Ontkalken moet je nooit doen.

Zo'n zakje in de watertank wordt zeker aangeraden
Ik koop deze bij Kafko altijd en gaan 3 tot 6 maanden mee
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

Caroline11
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 01 okt 2021, 09:38

Re: Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Berichtdoor Caroline11 » do 18 nov 2021, 19:09

Dank dank dank

Caroline11
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 01 okt 2021, 09:38

Re: Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Berichtdoor Caroline11 » do 18 nov 2021, 19:18

Helaas had ik vandaag wel al ontkalkt. Maar dat zal dus niet meer gebeuren.

Misschien n idee om “schoonmaak van je machine”bij de beginners topic onder de aandacht te brengen.
En ook dat t verstandig is om met een makkelijke boon te beginnen ipv een pakket van 6 zakjes van 250 gr met verschillende bonen.
Iedere keer als het ergens op begint te lijken is het zakje op en begint de ellende van vooraf aan.

Caroline11
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 01 okt 2021, 09:38

Re: Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Berichtdoor Caroline11 » wo 23 feb 2022, 12:20

Even een kleine update.
Inmiddels zo’n drie maanden in het bezit van de Bezzera Unica pid, zijn wij nog steeds heel blij en tevreden met onze aankoop.
Dagelijks genieten wij van heerlijke koffie.
De tabellen met doorloop - cq zettijden etc. hebben we achter ons gelaten. De shots zijn naar tevredenheid. Dit alles is ons mede gelukt dankzij de vele tips en info van dit blog.

De latte arte lukt al een stuk beter doch behoeft nog enige verfijning.

Wij hebben het idee dat de machine misschien een service beurt nodig heeft.
Zo nu en dan loopt de druk niet voldoende op en is de preinfusietijd veel te lang. Dat gebeurt dan plotseling zonder enige verandering van de parameters. Volgende kopje is vervolgens weer oké.

Nu dacht ik, kom ik bel eens wat het kost, zo’n servicebeurt. ……… wow, sowieso 200€ exclusief onvoorziene kosten voor eventuele vervanging van onderdelen.

Dan gaan we toch echt zelf aan de slag.
Hierbij dan ook de vraag, hoe pakken we dit het beste aan? We hebben dit nog nooit gedaan maar zijn wel handig.

Gebruikersavatar
HeinK
Berichten: 163
Lid geworden op: di 20 jul 2021, 18:52

Re: Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Berichtdoor HeinK » wo 23 feb 2022, 13:02

Inmiddels zo’n drie maanden in het bezit van de Bezzera Unica pid, zijn wij nog steeds heel blij en tevreden met onze aankoop.
Na drie maanden is een servicebeurt echt niet nodig. Wat je beschrijft kan het gevolg van channeling zijn.

Gebruikersavatar
ronald22
Berichten: 583
Lid geworden op: vr 25 dec 2009, 00:47

Re: Onderhoud espressomachine (schoonmaken douchescherm)

Berichtdoor ronald22 » wo 23 feb 2022, 16:40

Inmiddels zo’n drie maanden in het bezit van de Bezzera Unica pid, zijn wij nog steeds heel blij en tevreden met onze aankoop.
Na drie maanden is een servicebeurt echt niet nodig. Wat je beschrijft kan het gevolg van channeling zijn.
Ik zou eerst zelf het doucheschermpje schoonmaken. Dit mag je wekelijks zelfs doen.
Flush ook een keer voordat je begint. Wacht tot de druk weer optimaal is en start dan met je shot.
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: J-ron en 11 gasten

cron