oei oei wat is het moeilijk kiezen - espresso apparaat

1
Na een barista workshop te hebben gedaan ga ik van de moka pot toch over naar een espresso machine.

Mijn situatie, door de week max 1 kopje cappuccino, in het weekend 2x 2 kopjes cappuccino ('s ochtend en in de middag.

Ik heb beperkt de ruimte, een waterreservoir van boven vullen is geen optie, moet aan de zij / voorkant zijn. Niet te breed, 28cm max. Aanschaf tweedehands.

Machines op het lijstje

- quickmill 3000
- quickmill 3004 maar niet te vinden
- ECM botticelli 2

Wellicht zijn er nog machines waar ik niet aan gedacht heb. Tips en suggesties welkom alsmede gebruikers ervaring van de machines op mijn lijstje.

Voor de maler denk ik aan een macap m2m zwart.
ECM Cellini - Mahlkonig Vario

Re: oei oei wat is het moeilijk kiezen - espresso apparaat

3
Een Dalla Corte Mini zou nog een optie zijn. Voor de nieuwprijs van de genoemde Quickmills kun je veel beter een Bezzera BZ-serie kopen want die zijn veel beter qua kwaliteit van de espresso. Wat dat betreft zijn de quickmills belachelijk duur voor wat ze leveren. Eventueel een slang in de watertank hangen aan de bovenkant met hierop een trechter en de machine zo vullen.

Voor de maler zou ik zeker niet voor de Compak m2m gaan. In die prijsklasse zijn er veel betere malers te krijgen en juist de maler bepaald de smaak. Kijk eens naar een Bezzera BB005, Mahlkonig Vario of Eureka Mignon. Als je wat meer budget hebt een Mazzer Mini met Super Jolly schijven.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom 01 - 98mm Mizen (pre-order), Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Re: oei oei wat is het moeilijk kiezen - espresso apparaat

5
Wat is je budget :), dat is toch wel essentieel voor ons.

Een oudere Vibiemme Domobar vind je voor 350 euro soms wel. True, je moet hem even oppoetsen en misschien een rubbertje vervangen, maar daarna heb je kwalitatief wel een andere machine dan de opties die je noemt.

De quick machines vind ik trouwens best onhandig werken voor cappuccino's. Veel vermogen voor stomen hebben ze niet, al is de flush om hem af te koelen wel relatief kort.

Als je veel cappuccino drinkt, dan is een boilertje ipv thermoblock toch wel fijn vind ik, net even wat meer power. En misschien houd de boiler het wel minder lang vol, maar lang genoeg voor 1 of 2 cappuccino's en dat is dus perfect voor je.

Qua malers heb je hierboven al wel goede tips gekregen, de eureka mignon wil ik in dat lijstje nog even beamen als zijnde prima maler. Niet stil, niet mooi gebouwd, maar qua smaak wel goed :)
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

Re: oei oei wat is het moeilijk kiezen - espresso apparaat

9
Het budget lijkt mij niet toereikend, zeker als je een goede maler wilt. Deze is zeker zo belangrijk als de machine zelf. En voor cappucino heb je een echt goede stoomkracht nodig, anders ben je beter af met een melkopschuimrr van nespresso of id. :o
Misschien nog even doorsparen, en op de tanden bijten.? Mijn ervaring is dat je snel spijt hebt, als je iets koopt wat het net niet is........succes!
Rocket Cellini premium V2, Macap M4 D , Gene Cafe, Hario ceramic slim,
Rok Presso.

Re: oei oei wat is het moeilijk kiezen - espresso apparaat

10
Met een quick, botticelli of silvia kun prima microfoam maken.
Met een melkopschuimer van nespresso NIET.

Een quick schuimt langzaam op maar je kunt vrijwel meteen na je shot starten.
Een rancilio/botticelli schuimt veel sneller op maar je moet een minuut of twee wachten voor de boiler op stoomdruk is. En naderhand ontluchten en terugkoelen.
Netto gaat het met een quick net zo rap en makkelijker met terugkoelen.
Shots zijn op een rancilio of botticelli marginaal beter mits je wel druk goed afstelt en temperatuur surfen beheerst.

Een warmtewisselaar is natuurlijk veel aangenamer.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs