Weer een andere pressure profiling machine

tohenk2
Berichten: 244
Lid geworden op: do 30 jul 2015, 21:10

Weer een andere pressure profiling machine

Berichtdoor tohenk2 » zo 24 apr 2016, 10:46

Ik zag toevallig weer een pressure profiling machine - de Quick Mill Modell Andreja Profiles 1 (ook geintroduceerd tijdens de Host 2015).
Dus ik ken nu de met de enkele E61 groep uitgeruste Ambient&spresso (ACS) Vesuvius, Rocket R60 en de Quick Mill Modell Andreja Profiles 1. Allen met voor te programeren drukprofielen.

De Vesuvius gebruikt een magnetic gear pump die met het toerental van de motor de druk regelt. 5 profielen met maximal 7 stappen per profiel. Mixen en wisselen van profielen is mogelijk terwijl je espresso zet.
De R60 gebruikt een rotatiepomp met vaste snelheid en een stappenmotor om via een klep(ventiel) de druk te regelen. 3 profielen met maximaal 5 stappen.
De Andreja, gebruikt ook een magnetic gear pump. 5 profielen (? stappen per profiel)

Verder zijn er de (veel duurdere) enkelgroeps Slayer, La Marzocco GS3 MP (met Strada mod) die niet meer de E61 zetgroep gebruiken, maar nog wel een E61 portafilter/baskets. Hier geen voorgeprogrammeerde drukprofielen, maar de druk is handmatig aan te passen terwijl je de espresso zet.

De GS3 is er ook in een versie zonder Manual Paddle en er is ook nog de Synesso Hydra (1 profile met 4 stappen?)

Dat zijn er dus minstens al 7. Het worden er steeds meer :)

Zie ik nog machines met pressure profiling over het hoofd? (Volgende trend: temperature profiling? en of een mix?)

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Weer een andere pressure profiling machine

Berichtdoor fransg » zo 24 apr 2016, 11:07

Zie ik nog machines met pressure profiling over het hoofd?
Ja, alle hefboom-machines die al meer dan 60 jaar aan pressure profiling doen, staploos bovendien!

En de machines waarin men zelf (minstens) een extra OPV heeft gezet om te schakelen tussen de verschillende zet-druk instellingen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

tohenk2
Berichten: 244
Lid geworden op: do 30 jul 2015, 21:10

Re: Weer een andere pressure profiling machine

Berichtdoor tohenk2 » zo 24 apr 2016, 12:59

Zie ik nog machines met pressure profiling over het hoofd?
Ja, alle hefboom-machines die al meer dan 60 jaar aan pressure profiling doen, staploos bovendien!

En de machines waarin men zelf (minstens) een extra OPV heeft gezet om te schakelen tussen de verschillende zet-druk instellingen.
:D Die kon ik verwachten - en een goede lever kan beter zijn dan menige andere machine. Maar ik vind dat er een verschil is tussen een pressure profile hebben en pressure profiling. Alle espresso machines hebben een pressure profile, of dat nou een rechte lijn is op 9 of 12 bar, of de verlopende druk van een lever. De meeste machines hebben 1 profile - en dat is dat. Je kan bij een lever wel iets doen (andere veer, dubbele veer, hefboom pauzeren), net als bij de 'normale' machines met het inregelen van de OPV, maar dat maakt het in mijn beleving echt nog geen pressure profiling. De machine blijft 1 drukprofiel hebben.

Ter overweging: kan jouw Londonium een reverse lever profile doen ? ... of een 6, 7, 8 of 9 bar constant?

Nogmaals, een goede lever kan beter zijn dan menige andere machine. Het is dan een goed pressure profile, maar het is geen pressure profiling. Of je pressure profiling nodig hebt, of wil, of blijft gebruiken zijn weer heel andere vragen. Zeg maar net zoiets als het instellen van temperatuur. Dat werd vroeger ook ingesteld voor je op een vaste waarde. En ja, als je de machine opent en gaat schroeven is het af te stellen. Dat deed dus bijna niemand, zeker niet van shot op shot. Net zoals een OPV inregelen, dat doet volgens mij ook niemand tijdens het zetten van de espresso. Tegenwoordig stel je de temperatuur zelf in op wat jij lekker vindt. En daarna zal je er nou niet echt veel meer mee spelen. Maar het kan wel makkelijk. En de volgende stap heb je ook gezien. Variabele temperatuur tijdens het zetten. De volgende stap voor het variabel en on-the-fly regelen van de OPV is er ook al - de pressure profiling machines.

(BTW. Ik wordt zo af en toe een beetje moe van de spelling autocorrectie hier.)

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Weer een andere pressure profiling machine

Berichtdoor fransg » zo 24 apr 2016, 13:10

(BTW. Ik wordt zo af en toe een beetje moe van de spelling autocorrectie hier.)
Volgens mij zit er geen spelling-autocorrectie op het forum maar heb je die kennelijk in je computer / telefoon / app aan staan?

Maar je hebt gelijk, wordt moet in dit geval zonder t ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

tohenk2
Berichten: 244
Lid geworden op: do 30 jul 2015, 21:10

Re: Weer een andere pressure profiling machine

Berichtdoor tohenk2 » zo 24 apr 2016, 17:33

(BTW. Ik wordt zo af en toe een beetje moe van de spelling autocorrectie hier.)
Volgens mij zit er geen spelling-autocorrectie op het forum maar heb je die kennelijk in je computer / telefoon / app aan staan?

Maar je hebt gelijk, wordt moet in dit geval zonder t ;-)
Precies. Alles corrigeren wat goed is, maar wat niet klopt blijft gewoon staan. *zucht* Dan zal het de PC wel zijn. (Want aan mij kan het niet liggen ;) )

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Weer een andere pressure profiling machine

Berichtdoor fransg » zo 24 apr 2016, 19:19

Je kan bij een lever wel iets doen (andere veer, dubbele veer, hefboom pauzeren), net als bij de 'normale' machines met het inregelen van de OPV, maar dat maakt het in mijn beleving echt nog geen pressure profiling. De machine blijft 1 drukprofiel hebben.
Daar heb je gelijk in.

Echter, waneer ik juichverhalen hoor over een pompmachine waar nu drukprofielen op mogelijk zijn, dan blijkt dat ze vervolgens ernaar streven zoveel mogelijk een profiel (zij het hoekig/gebrekkig) na te maken dat lijkt op het geleidelijke profiel van een veer-hefboom.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

tohenk2
Berichten: 244
Lid geworden op: do 30 jul 2015, 21:10

Re: Weer een andere pressure profiling machine

Berichtdoor tohenk2 » zo 24 apr 2016, 20:33

Echter, waneer ik juichverhalen hoor over een pompmachine waar nu drukprofielen op mogelijk zijn, dan blijkt dat ze vervolgens ernaar streven zoveel mogelijk een profiel (zij het hoekig/gebrekkig) na te maken dat lijkt op het geleidelijke profiel van een veer-hefboom.
Zelfs als een gebruiker blijft hangen in het imiteren van een lever - of als mogelijk zelfs de hele ontwikkeling van alle espressomachines die een pomp gebruiken daar blijft hangen (want ook de temperatuur regulatie kan blijven hangen in een imitatie van een lever als men geen fantasie gebruikt!) - zelfs dan hoeft dit geen slechte ontwikkeling te zijn.

Het gaat er ons als consument en "geek" uiteindelijk toch om dat je lekkere koffie kan zetten? Het liefst met mooie, makkelijk te gebruiken en onderhouden en ook nog eens betaalbare apparatuur. De bottomline van de producent zal mogelijk een andere zijn ...

Overigens, als iemand tot de conclusie zou komen dat een lever uit de jaren 1955 het summum, non plus ultra voor de smaak van de koffie is en blijft, dan is dat leuk. Iemand is heel tevreden en gelukkig. En de conclusie is correct voor hem/haar. NB ik zeg dus NIET dat dit voor jou zo is, maar ik zeg dit puur om het subjectieve aspect te duiden. Maar waarschijnlijk is die conclusie echter niet correct voor iedereen - over smaak valt nu eenmaal niet te twisten.

Maar goed - OT - en met iets anders geformuleerde vragen (met dank voor het opvoeden): zijn er nog meer commercieel verkrijgbare pressure profile espressomachines (dus met meer dan 1 drukprofiel, hoe goed dat ene profiel dan ook is :) ) dan de 7 die ik eerst opnoemde? En ... zijn er hefboom machines waarvan de veerdruk etc. heel makkelijk in te stellen is waardoor je makkelijk met het profiel kan spelen?

DeefDaniels
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 00:56

Re: RE: Re: Weer een andere pressure profiling machine

Berichtdoor DeefDaniels » zo 24 apr 2016, 21:14


Maar goed - OT - en met iets anders geformuleerde vragen (met dank voor het opvoeden): zijn er nog meer commercieel verkrijgbare pressure profile espressomachines (dus met meer dan 1 drukprofiel, hoe goed dat ene profiel dan ook is :) ) dan de 7 die ik eerst opnoemde?
De Dalla Corte Mina komt binnenkort uit.

http://www.dallacorte.com/magazine_dett ... 8547055080

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Weer een andere pressure profiling machine

Berichtdoor fransg » zo 24 apr 2016, 22:22

zelfs dan hoeft dit geen slechte ontwikkeling te zijn.

Het gaat er ons als consument en "geek" uiteindelijk toch om dat je lekkere koffie kan zetten? Het liefst met mooie, makkelijk te gebruiken en onderhouden en ook nog eens betaalbare apparatuur.
Precies! Het is en blijft heerlijk speelgoed, in al die varianten.

Ik keek net naar de film "Hoop" over de affaire van Heleen Mees en banker Buiter (Hollandse versie van "Fatal Attraction" brave man ontmoet borderliner) en zie, daar kwam even heel snel een Kees van der Westen machine langs, een Mirage meen ik, maar de camera veegde er te snel voorbij om het zeker te weten. De bankier wilde gewoon een 'americano' eruit, in een grote kartonnen beker.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Weer een andere pressure profiling machine

Berichtdoor Erik82 » ma 25 apr 2016, 07:15

Ter overweging: kan jouw Londonium een reverse lever profile doen ? ... of een 6, 7, 8 of 9 bar constant?
Bij mijn Strietman kan ik elke drukprofiel maken. Gewoon meer of minder druk geven op de hevel ;) .

In bijna alle gevallen wil je een aflopend drukprofiel en dat is met elke hevel mogelijk. Een reverse profile kan met veel hevels ook want dan wil je aan het begin heel weinig druk, daarna meer en dan weer minder. Dan hou je vanaf het begin de hevel tegen waarna je hem vervolgens laat gaan. Door de hevel tegen te houden verklein je de functie van de veer (lagere druk) en als je hem dan weer loslaat pakt de veer hem weer op (hogere druk). Uiteindelijk zal de veer weer met een lager drukprofiel eindigen. Uiteindelijk zijn hoogstwaarschijnlijk 99% van alle gebruikte pressure profiles gewoon met een hevelmachine na te bootsen.

Voordeel aan een hevel is dat je dus bijna oneindige mogelijkheden hebt voor pressure profiling en niet al die elektronica die kapot kan gaan.

Zoek op HB maar eens op de Super Strega dan zie je wat er allemaal mogelijk is met bijvoorbeeld een Strega voor een fractie van de prijs van bovenstaande machines.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten

cron