Rocket e61 of een Bezzera Strega

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Rocket e61 of een Bezzera Strega

Berichtdoor cremalover » di 24 mei 2016, 12:23

Dat temperatuur een rol speelt is duidelijk.
Maar voor mij is ook duidelijk dat hendels mildere koffie produceren.

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Rocket e61 of een Bezzera Strega

Berichtdoor Erik82 » di 24 mei 2016, 12:34

Door het aflopende drukprofiel zal een hevel altijd een zachtere smaak geven dan een E-61. Dat is een feit aangezien een pompmachine een vlakke lijn heeft qua druk. Natuurlijk is een hevel ook geschikt voor donker gebrande koffie en een E-61 voor licht gebrande koffie alleen is de algemene regel dat een donker gebrande koffie er over het algemeen beter uit gaat komen bij een E-61 en licht gebrand bij een hevel. Niet absoluut maar wel de trend.

De verwijzing naar vroeger slaat nergens op. Als er nog geen pompmachine is kun je ook geen referentie maken richting een pompmachine en die vergelijken met een hevel. In die tijd was een hevel de enige optie dus is elke vergelijking met die tijd met een E-61 onzin. Tevens was dat het begin van espresso en moest alles nog worden uitgevonden dus kun je ook je vraagtekens zetten bij de kennis en kunde uit die tijd. Ik kan nu ook wel roepen dat ze in een T-Ford een elektronische injectie hadden moeten zetten omdat die dan veel beter had gereden alleen was die toen nog lang niet uitgevonden dus ook niet een zinnige uitspraak.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Rocket e61 of een Bezzera Strega

Berichtdoor Pti » di 24 mei 2016, 12:41

Ik wil juist niet roepen dat de ene per definitie beter is dan de ander, het is naar mijn mening appels en peren, maar dan nog zijn er heel veel verschillende rassen appels en peren met allemaal hun eigen eigenschappen. Het enige dat ik probeer duidelijk te maken is dat we het nu doen voorkomen alsof het onmogelijk is zachte espresso met een e61 te zetten en tegenovergestelde, laten we ons daarvoor behoeden.

@Cremalover
Dat is iets waar ik het mee eens kan zijn, ware het niet dat het onderwerp hier niet hendels in het algemeen vs e61 in het algemeen is. Volgens mij ging het om een Rocket vs. een Strega en dan is het naar mijn mening minder zwart wit dan dat. Zeker omdat de Strega juist een uitzondering is op de regel en de Rocket een best milde koffie kan produceren.


Aan de topicstarter zou ik trouwens een Strega aanbevelen, het is een veelzijdigere machine, een blikvanger en een hendel aan het werk heeft gewoon iets hypnotiserend.

Barista_Den
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 01 apr 2016, 10:39

Re: Rocket e61 of een Bezzera Strega

Berichtdoor Barista_Den » di 24 mei 2016, 20:01

Nogmaals bedankt voor jullie input. Leuk om die "over en weer gesprekken" te volgen!
Denk dat het voor mij nu wel duidelijk is. Ga absoluut voor de Strega.
Zoiets hypnotiserend kan ik inderdaad niet laten staan! En ik ben zelf van de lichtere fruitige smaken. Al wil ik wel eerst ervaren hoe de machine precies werkt.
Denk dat Peter de strega niet levert, maar zal er is een belletje aan wagen. Anders wordt het casabarista. Met een mini mazzer met sj schijven een mooie combi dacht ik zo!
Alhoewel ik vindt dat de mazzer in praktijk behoorlijk lawaaierig is en wat klontert. Maar dat is een ander topic

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Rocket e61 of een Bezzera Strega

Berichtdoor Erik82 » wo 25 mei 2016, 08:04

Mazzers staan bekend om de klompjes in het maalsel maar die vallen al bijna uit elkaar als je ernaar kijkt. Dat is niks om je druk over te maken en zal de extractie niet beïnvloeden.

Een Mazzer Mini valt qua lawaai ook best mee. Malers zijn gewoon niet de stilste apparaten tenzij je een MK K30 koopt maar dan heb je het over een heel ander budget.

Al met al niks bijzonders en gewoon iets waar je mee moet leren leven. Een vibratiepomp maakt ook lawaai en dat duurt langer dan bij een maler. Zeker als je een E-61 hebt staat de vibratiepomp 30s te stampen waar dat met een Strega hooguit 8s is.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: RE: Re: Rocket e61 of een Bezzera Strega

Berichtdoor @3aan » wo 25 mei 2016, 10:50

Daar heb je helemaal gelijk in. Ik ben meer van de lichter gebrande en fruitigere bonen maar hier komt nooit meer een E-61. In dat geval is een hevel echt superieur. Met donkerder gebrande bonen krijg je inderdaad meer uit een E-61.
http://www.betekenis-definitie.nl/hevel" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.facebook.com/A3koffie" onclick="window.open(this.href);return false;
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Rocket e61 of een Bezzera Strega

Berichtdoor fransg » wo 25 mei 2016, 10:53

Het is de schuld van de Duitsers met hun "Hebel" terwijl de Engelsen met hun "lever" er ook wat van kunnen. We zouden gewoon "hefboom" kunnen zeggen maar ja dat is ook weer zoiets.
Schermafbeelding 2016-05-25 om 10.52.13.png
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Rocket e61 of een Bezzera Strega

Berichtdoor @3aan » wo 25 mei 2016, 13:06

Ik hou het maar op hendel, terwijl een zuigermachine beter zou zijn (NL)

http://www.facebook.com/A3koffie" onclick="window.open(this.href);return false;
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s

Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie

Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Rocket e61 of een Bezzera Strega

Berichtdoor fransg » wo 25 mei 2016, 13:15

Schermafbeelding 2016-05-25 om 13.15.01.png
Schermafbeelding 2016-05-25 om 13.15.14.png
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Rocket e61 of een Bezzera Strega

Berichtdoor cremalover » wo 25 mei 2016, 19:50

Misschien is trekstaaf een goede?


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten

cron