Kleine problemen Bezzera Magica (na 6 maanden)

jimmy_zeropm
Berichten: 142
Lid geworden op: di 07 jul 2015, 23:08

Re: Kleine problemen Bezzera Magica (na 6 maanden)

Berichtdoor jimmy_zeropm » wo 12 sep 2018, 23:17

Ik heb helaas nog geen oplossing kunnen ontdekken ook. Wel fijn (relatief Pimmedoris) dat er iemand is die dezelfde klacht ondervindt. Het gebeurt bij mij compleet willekeurig. Echter, op drukke momenten als een verjaardag, waar ik een koffie of 20 zet, lijkt het zich bij een warme machine voor te doen. Maar daarentegen heb ik het ook enkele malen gehad dat ik na een dag thuis kwam en er een grote plas onder de machine lag, gestart bij de rechter voorpoot. Altijd schoon water trouwens. Lastig probleem...

jimmy_zeropm
Berichten: 142
Lid geworden op: di 07 jul 2015, 23:08

Re: Kleine problemen Bezzera Magica (na 6 maanden)

Berichtdoor jimmy_zeropm » wo 26 sep 2018, 11:27

Helaas toch weer eens gebeurt. Out of the blue... Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Kleine problemen Bezzera Magica (na 6 maanden)

Berichtdoor fransg » wo 26 sep 2018, 11:44

deze vragen heb je voor zover ik kan zien nog niet beantwoord:
Met wat voor water vul je het reservoir?

Als dit te mineraal-arm is kan het zijn dat de sensor onder in het reservoir niet door heeft dat er water aanwezig is, en ook kan de sensor in de boiler denken dat hij leeg staat en dus nog (over)voller moet, zodat er water uit komt zetten.

Heb je de machine als eens goed en geheel open gehad zodat je het fenomeen kunt observeren?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pimmedoris
Berichten: 83
Lid geworden op: za 21 apr 2018, 08:23

Re: Kleine problemen Bezzera Magica (na 6 maanden)

Berichtdoor Pimmedoris » wo 26 sep 2018, 16:37

Aangezien het hetzelfde probleem betreft geef ik hier mijn verdere ervaringen ook nog. Hopen dat we er dan samen verder uitkomen...
Sinds mijn vorige bericht (zo'n maand geleden) zet ik mijn koffie's zonder kappen er omheen. Er is toen nog 1 keer een lekkage geweest toen ik niet thuis was (machine stond wel aan), maar mijn vriendin kwam niet verder dan "ergens aan de voorkant" :roll:

Ik heb geblindfiltert zonder kappen en nergens lekte iets. Ook de slang terug naar het reservoir ligt keurig in het reservoir.

Mbt de vraag over wat voor water. Ik gebruik gewoon kraanwater, dat via een filter in het reservoir de machine in gaat. geen idee of dat mineraal arm is, maar het lijkt me sterk.
Ook bij mij lijkt het volledig willekeur. Het is gebeurd met machine aan en uit, warm en koud.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Kleine problemen Bezzera Magica (na 6 maanden)

Berichtdoor fransg » wo 26 sep 2018, 17:49

Ik gebruik gewoon kraanwater, dat via een filter in het reservoir de machine in gaat.
Mogelijk iets niet lekker in de afdichtingen tussen water, het kleine filtertje en het reservoir?

Is de effectiviteit van het kleine filtertje weleens getest in jouw systeem? Vervang je het vaak genoeg? In mijn optiek is zo'n mini-filtertje doorgaans een ding dat men gebruikt om er verder niet over na te hoeven denken en zit het ding er de meeste tijd voor spek en bonen op.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fverschure
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 17 sep 2018, 21:26

Re: Kleine problemen Bezzera Magica (na 6 maanden)

Berichtdoor fverschure » wo 26 sep 2018, 20:47

Hi,

Bij een machine van 6 maanden oud zou ik hem meteen terugbrengen naar de verkoper zoals de rest ook heeft gesuggereerd.
Ik heb ook een magica en heb ook wel eens last gehad van een plasje water of meer onder de machine. In mijn geval was het de heetwaterkraan die niet goed afsloot.
Let er eens op of je Machine af en toe de pomp aanzet als je hem niet gebruikt. Als dat zo is lekt er iets omdat je bij een gesloten systeem geen drukverlies zou mogen hebben. Als het niet je heetwaterkraan of je stoompijpje dan is het een lek in de machine en lekt hij ergens door de bodemplaat.

Zoals anderen ook al aangaven zou het ook een van de retourslangen kunnen zijn welke mogelijk zijn losgeraakt. Als de machine zoveel water lekt als jij beschrijft en uitgaat omdat het reservoir leeg is lijkt mij dat niet heel erg voor de hand liggen.

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Kleine problemen Bezzera Magica (na 6 maanden)

Berichtdoor Pti » wo 26 sep 2018, 22:19

Als het slechts af en toe is en dan ook gelijk zo'n flinke plas is de kans dat het een "simpele lekkage" op bijvoorbeeld een fitting is nihil. Dan zou er immers altijd een beetje water uit moeten druppen en niet af en toe een hele plens.

Persoonlijk denk ik overvulling van de boiler mogelijk door fout in het computerkastje. Dit uitpluizen en uitsluiten vergt veel tijd wat duur is als je het niet zelf kunt en ik zou me daarvoor beroepen op de garantie bij de verkoper.

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Kleine problemen Bezzera Magica (na 6 maanden)

Berichtdoor Erik82 » do 27 sep 2018, 07:17

Als je garantie hebt dan vooral niks zelf doen. Als je de kap verwijderd hebt en de seals is verbroken kunnen ze moeilijk doen en komt je garantie te vervallen. Daar heb je garantie voor.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Pimmedoris
Berichten: 83
Lid geworden op: za 21 apr 2018, 08:23

Re: Kleine problemen Bezzera Magica (na 6 maanden)

Berichtdoor Pimmedoris » vr 16 nov 2018, 16:29

Vanochtend was het weer raak. Sinds laatste keer heb ik wat bakjes onder de machine staan, en deze was helemaal vol :shock:. Maar niks op de tafel dus het was een succes. Dit was overigens zonder lekbak, want die stond op het aanrecht te drogen.
20181116_072052.jpg
Het viel me wel op dat gisteren een enkele keer de pomp opeens aansloeg terwijl er geen koffie gezet werd. Kan het zijn dat dat dan tot overvulling van de boiler leidt, wat vervolgens een probleem geeft als de boiler weer afkoelt?

Het water in het bakje was trouwens behoorlijk bruin en er zat wat bezinksel onderin. Een beetje zoals het water wat normaal in de lekbak ligt...

Enig idee waar ik het nu zou kunnen zoeken? Mijn machine is zo'n 5 jaar oud, dus garantie heb ik al lang niet meer

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Kleine problemen Bezzera Magica (na 6 maanden)

Berichtdoor HanR » vr 16 nov 2018, 17:00

De gevoeligheid van je waterbak schakelaar en het overvullen van de boiler duidt op een aardingsprobleem. Gesteld dat er een samenhang tussen die twee is.

Het kan nog zijn dat je levelprobe verkalkt is. De voeler "ziet" dan niet dat het max. Niveau bereikt is.

Tot slot kan het zijn dat je relaisbox zijn beste tijd gehad heeft.


Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk



Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten

cron