Kleine problemen Bezzera Magica (na 6 maanden)

jimmy_zeropm
Berichten: 142
Lid geworden op: di 07 jul 2015, 23:08

Kleine problemen Bezzera Magica (na 6 maanden)

Berichtdoor jimmy_zeropm » wo 28 dec 2016, 12:35

Hallo allemaal,

Inmiddels ben ik een tijdje onderweg met mijn Bezzera Magica en ben er nog steeds elke dag superblij mee :-)
Ondanks dat ik er heel blij van word loop ik tegen wat dingetjes aan..

- Af en toe vind ik (na thuiskomst dus bij een afgekoeld en inactief apparaat) een flinke hoeveelheid vocht onder het apparaat. Dit bevind zich bij de (vooraanzicht) rechter voorpoot. Ik heb al eens gekeken of het niet de lekbak was die te vol of misschien lek zou zijn maar dat is het niet. Ik heb het ook eens meegemaakt dat ik in de huiskamer water hoorde klateren (van het aanrecht af) wat ook vanuit de machine kwam. Dit dus bij een actieve machine. We hebben het dan over de hoeveelheid van een kopje. Dit gebeurt zo nu en dan... 1 keer per maand...

- De machine lijkt steeds gevoeliger te worden of er wel water in het reservoir zit. Bijvullen helpt meestal, maar ook niet altijd. Soms gaat de machine helemaal vol en moet ik hem uit en aan zetten om hem te activeren. Iets met een drukventiel??

- Als laatste gebeurt het me geregeld dat hij tijdens het zetten van een espresso of wat anders begint te pompen. Hierdoor verliest hij druk bij het zetten en is je espresso verknald. Hoe kan ik dit voorkomen? Of is het inherent aan de techniek van het apparaat?

- Ik heb tevens een Mahlkoning Vario in bezit. Welke enorm goed werkt. Nooit problemen mee. Maar is er iets wat ik kan doen om hem te onderhouden?

Bedankt en veel koffieplezier!

Martijn

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Kleine problemen Bezzera Magica (na 6 maanden)

Berichtdoor bobbee » wo 28 dec 2016, 13:05

Wat betreft het reservoir. Die kun je eruit halen de klemmen die links en rechts zitten schoonmaken en iets naar binnen drukken. Waarschijnlijk maken die slecht contact.

Het water probleem is lastig vast te stellen. Lijkt of het de stoompijp is. Laat je die links naast de machine wanneer je die niet gebruikt of boven de lekbak? Die kan wat nadruppelen.

Pomp probleem kan ook veel zijn, 6 maanden oud. Daar zou ik de verkoper mee confronteren ivm garantie.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Kleine problemen Bezzera Magica (na 6 maanden)

Berichtdoor fransg » wo 28 dec 2016, 14:10

Met wat voor water vul je het reservoir?

Als dit te mineraal-arm is kan het zijn dat de sensor onder in het reservoir niet door heeft dat er water aanwezig is, en ook kan de sensor in de boiler denken dat hij leeg staat en dus nog (over)voller moet, zodat er water uit komt zetten.

Heb je de machine als eens goed en geheel open gehad zodat je het fenomeen kunt observeren?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Kleine problemen Bezzera Magica (na 6 maanden)

Berichtdoor Marcje » wo 28 dec 2016, 14:28

Ik heb een Mitica en die heeft hetzelfde binnenwerk. Ik herken 2 van de 3 probleempjes:
- De machine lijkt steeds gevoeliger te worden of er wel water in het reservoir zit. Bijvullen helpt meestal, maar ook niet altijd. Soms gaat de machine helemaal vol en moet ik hem uit en aan zetten om hem te activeren. Iets met een drukventiel??
Bij mij maakte het stekkertje aan de klem waarmee de watertank op z'n plaats wordt gehouden slecht contact. Is een Oranje draadje met een 'vrouwtjes stekker'. Nadat ik de bek van dat stekkertje met een tangetje wat verder had dichtgebogen was het probleem voorgoed opgelost.
- Als laatste gebeurt het me geregeld dat hij tijdens het zetten van een espresso of wat anders begint te pompen. Hierdoor verliest hij druk bij het zetten en is je espresso verknald. Hoe kan ik dit voorkomen? Of is het inherent aan de techniek van het apparaat?
Dat heb ik ook als ik bijvoorbeeld eerst heet water tap om het filter schoon te maken, of om een glas even voor te verwarmen. Hij gaat dan de boiler weer even bijvullen en heeft dan niet genoeg druk om espresso te zetten. Dit duurt een paar seconden, dus als je dat weet kun je er even rekening mee houden, cq wachten met espresso zetten

Weet niet of dit je probleemjes op lost, maar misschien waard om even te checken.
Succes!
dus...

jimmy_zeropm
Berichten: 142
Lid geworden op: di 07 jul 2015, 23:08

Re: Kleine problemen Bezzera Magica (na 6 maanden)

Berichtdoor jimmy_zeropm » vr 30 dec 2016, 16:32

Het klopt inderdaad dat mijn warm water gebruik voor het zetten invloed heeft. Ik had daar niet zo heel erg bij stil gestaan omdat de hoeveelheid me zo weinig leek om meteen bij te vullen..

Het reservoir ga ik even controleren. Maar omdat het altijd verholpen worden door de aan uit schakelaar te bedienen lijkt een slecht contact me iets minder voor de hand liggen.

De lekkage uit de stoompijp had zo gekund! Toen ik dit las en ging kijken zag ik ook dat de positie precies op de naad lekbak / machine stond. Als hij zo nu en dan zou leeglopen verklaard dit het e.e.a. Maar helaas, ook na het draaien van de pijp is het al eens gebeurt..

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

tohenk2
Berichten: 244
Lid geworden op: do 30 jul 2015, 21:10

Re: Kleine problemen Bezzera Magica (na 6 maanden)

Berichtdoor tohenk2 » wo 18 jan 2017, 19:30

Frans vroeg al wat voor water je gebruikt. Mineraal-arm kan problemen met de sensoren opleveren, maar heel hard water kan ook zorgen voor problemen, er zijn wat overdruk- en onderdruk-ventielen die best gevoelig zijn voor kalkafzetting.

Je kan ook het water dat uit die ventielen komt in een bak leiden met een slangetje, dan loopt het niet meer op je aanrecht. En kan het verder ook geen ellende meer veroorzaken aan de binnenkant van je machine. (Eventueel de bak waar je water uit pakt, het is tenslotte op het moment dat het "lekt" gewoon schoon water.) Nadeel is dan wel dat je zo'n lek niet meer opmerkt.

Bij mijn Bezzera Galatea Domus is het onderdrukventiel ook vervangen voor een robuuster exemplaar ...

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Kleine problemen Bezzera Magica (na 6 maanden)

Berichtdoor Marcje » do 19 jan 2017, 00:37

Bij mij werkte de aan/uit schakelaar truc meestal ook, en ook een tik tegen de behuizing deed het oranje lichtje vaak weer aanspringen.
Als een mechanisch schokje het probleem (of eigenlijk het symptoom) oplost, is het vaak ergens een slecht contact. Dat was dus bij mij het stekkertje ;-)

Die lekkage is wel erg heftig, lijkt me ook een ook wel te verhalen onder garantie?
dus...

R&B
Berichten: 921
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 17:48
Locatie: Zwolle

Re: Kleine problemen Bezzera Magica (na 6 maanden)

Berichtdoor R&B » vr 20 jan 2017, 18:22

Mijn magica heeft bij gebruik wel eens een drupje aan het stoompijpje hangen, maar zeker niet de hoeveelheid op jouw foto! :shock:

Ik zou ook geneigd zijn dit op de garantie te gooien.
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

Pimmedoris
Berichten: 83
Lid geworden op: za 21 apr 2018, 08:23

Re: Kleine problemen Bezzera Magica (na 6 maanden)

Berichtdoor Pimmedoris » vr 07 sep 2018, 12:46

Vwb de lekkage onder de machine: Ik heb exact hetzelfde probleem!Zie ook : http://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?f=12&t=9409 Ook aan de rechter voorpoot van de machine (als je ervoor staat). Ik heb het al gehad terwijl de machine aanstaat en terwijl de machine (een nacht lang) uitgestaan had.
Ben jij er ooit nog achter gekomen waar dit aan lag?
Ik heb de machine nu zonder kappen op het aanrecht staan om te kunnen zien waar het lekt, maar sindsdien is het niet meer voorgekomen.
De warm water kraan kan ik uitsluiten, want die hang ik altijd boven de lekbak. Dan zit daar nog de pressostaat vlak achter. Bij mij is het overdruk ventiel verplaatst naar een variant direct op de boiler. Het slangetje wat vanaf de pressostaat naar onder de machine loopt is niet het probleem, want daaronder was het nog droog, de laatste keer dat het lekte...

Ik ben nog zoekende...

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Kleine problemen Bezzera Magica (na 6 maanden)

Berichtdoor Marcje » vr 07 sep 2018, 12:58

Je OPV zit rechts vooraan. Kan het misschien zijn dat de slang die vanaf je OPV terug de watercontainer ingaat ergens lekt?
Of dat die slang toevallig (om wat voor reden dan ook) naast de watercontainer is terecht gekomen?
Je zou eens zonder covers kunnen blindfilteren en kijken of er dan ergens druppels uitkomen?
dus...


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

cron