Rancilio Silvia zorgt voor omslaan aardlekschakelaar

Wijmaar
Berichten: 365
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 08:06

Rancilio Silvia zorgt voor omslaan aardlekschakelaar

Berichtdoor Wijmaar » di 18 apr 2017, 08:21

Goedemorgen!

Ik ben sinds kort overgestapt van mijn superautomaat naar een semi-automaat. Zal mij binnenkort even uitgebreider voorstellen.

Ik heb via marktplaats een defecte Rancilio Silvia gekocht, eigenaar klaagde over een gebrek aan druk op de zetgroep. Uit voorzorg heb ik het hele apparaat gerestaureerd, incl alle ringen etc.Inmiddels heb ik het apparaat enkele weken naar volle tevredenheid in gebruik!

Echter is er sinds twee dagen een probleem; tijdens het zetten van de espresso zorgt het apparaat er soms voor dat de aardlekschakelaar omslaat.

In eerste instantie dacht ik aan het element, deze meet echter keurig 46ohm. Daarnaast gaat alles ook gewoon goed zolang ik het apparaat alleen de boiler op temperatuur laat houden.

Het probleem doet zich pas voor zodra ik een espresso ga zetten. In de meeste gevallen slaat de aardlekschakelaar om op het moment dat ik na een seconde of 25 de knop voor zetten weer uitschakel. In sommige gevallen gebeurt het al tijdens het doorlopen van de koffie.

Ik heb gisteren vlak na het zetten het apparaat volledig geïnspecteerd, maar kan nergens een lekkage of vocht vinden.

Ik verwacht dat het probleem in de relais van de driewegklep of de pomp zit. Waar ik gezien het moment bij uitschakelen het relais van de driewegklep het meeste verdenk.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ideeën / adviezen hierover? Iemand tips hoe ik het relais van de driewegklep het beste kan testen?

Dank!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Rancilio Silvia zorgt voor omslaan aardlekschakelaar

Berichtdoor @3aan » di 18 apr 2017, 08:45

Je kan het element beter even doormeten.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Wijmaar
Berichten: 365
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 08:06

Rancilio Silvia zorgt voor omslaan aardlekschakelaar

Berichtdoor Wijmaar » di 18 apr 2017, 08:47

Je kan het element beter even doormeten.
Heb de weerstand tussen beide polen van het element doorgemeten, die gaf 46 ohm. Daarnaast geen "verbinding" te ontdekken tussen element en aarde of boilerhuis. Wat zou je aanraden om nog meer door te meten aan het element?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Rancilio Silvia zorgt voor omslaan aardlekschakelaar

Berichtdoor HanR » di 18 apr 2017, 12:39

Er is nergens sprake van een relais. Waarschijnlijk de magneetspoel (het zwarte blokje).
Niet vervelend bedoeld, maar testen van andere dingen dan weerstand zou ik niet doen als je niet exact weet wat je doet.
Probeer in ieder geval een andere spoel.
Als je in de buurt van Delft woont kun je er bij mij wel even één lenen.

Wijmaar
Berichten: 365
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 08:06

Re: Rancilio Silvia zorgt voor omslaan aardlekschakelaar

Berichtdoor Wijmaar » di 18 apr 2017, 12:42

Er is nergens sprake van een relais. Waarschijnlijk de magneetspoel (het zwarte blokje).
Niet vervelend bedoeld, maar testen van andere dingen dan weerstand zou ik niet doen als je niet exact weet wat je doet.
Probeer in ieder geval een andere spoel.
Als je in de buurt van Delft woont kun je er bij mij wel even één lenen.
Dank! Niet vervelend opgevat, veiligheid voor alles, en daarom bewust niets gaan meten onder spanning.

Ik doelde inderdaad op het zwarte blokje (kon even niet op een betere vertaling van solenoid) komen. Heb hier in Utrecht een tijdelijke vervanger kunnen lenen om te testen. Dank voor het aanbod om te lenen, super! Ik zal de uitkomst even laten weten.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Rancilio Silvia zorgt voor omslaan aardlekschakelaar

Berichtdoor HanR » di 18 apr 2017, 12:47

Mooi!
De ellende is dat aan een stroomloze spoel niet zoveel te meten valt.

Wijmaar
Berichten: 365
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 08:06

Re: Rancilio Silvia zorgt voor omslaan aardlekschakelaar

Berichtdoor Wijmaar » wo 19 apr 2017, 12:39

Met de nieuwe Parker Magneetspoel lijken alle problemen voorlopig verdwenen :). Dank voor het meedenken! Nu alles weer werkt zal ik nog even wat tijd gaan stoppen in een voorsteltopic.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron