pavoni, quickmill, ascaso of rancilio

Ricardootje_89
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 26 okt 2008, 16:07

pavoni, quickmill, ascaso of rancilio

Berichtdoor Ricardootje_89 » wo 11 mar 2009, 22:41

Hallo,
Sinds een half jaar werk ik bij Coffee Company in rotterdam en ben ik een grote koffie liefhebber geworden. Nu heb ik lange tijd een pavoni professional gehad, maar ik wil nu een wt professionelere machine kopen. Nu is er een twijfel tussen een pavoni domusbar, een ascaso, een quickmill 3000/3002/3035 en een rancilio sylvia.
Het liefts zet ik er goede espresso met dikke crema, latte en cappucino mee.

Met welke apparaten hebben jullie de beste ervaring. En met welke kun je het beste schuimen?

Groeten ricardo

marmhz
Berichten: 160
Lid geworden op: wo 18 jun 2008, 18:38

Re: pavoni, quickmill, ascaso of rancilio

Berichtdoor marmhz » do 12 mar 2009, 00:05

Ik zou voor de silvia gaan. Relatief grote boiler, proff. zetgroep en filterdrager en een erg goede stomer. De quicks hebben een thermoblock. Voordeel snel warm, maar minder stabiel en een minder goede stomer. Ascaso vind ik erg duur voor wat ze bieden. Zo heeft de dream geen profi filterdrager en hij lekt altijd een beetje doordat hij geen magneetklep op de zetgroep heeft. Die klep zorgt er ook voor dat je meteen je filterdrager uit de machine kan halen na het zetten doordat de druk word afgevoerd. Die heeft de silvia wel.
De silvia heeft het meeste weg van de machine op je werk en ik weet vrij zeker dat je vast geen grote stappen terug wil doen ;-) Ook gedacht aan het opknappen van een compacte 1 groeps horecamachine?
Vergeet ook niet budget voor een goede molen te reserveren.
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: pavoni, quickmill, ascaso of rancilio

Berichtdoor Spironski » do 12 mar 2009, 00:57

Kan het met Marmhz eens zijn. En eerlijk gezegd vind ik die Pavoni helemaal niet minder professioneel dan de andere machines die je noemt... Als je daar een goede molen aan koppelt kan je erg goede resultaten bereiken.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Ricardootje_89
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 26 okt 2008, 16:07

Re: pavoni, quickmill, ascaso of rancilio

Berichtdoor Ricardootje_89 » do 12 mar 2009, 08:41

Bedankt voor de snelle reactie. Zaterdagmoddag mag ik bij kaldi in spijkenisse een quickmill uitproberen. Ik ben benieuwd.
Erg jammer dat de quickmill niet beter is dan de rancilio, ik vind de rancilio namelijk een stuk minder mooi dan de quick 3000.

Verder zou een machine die het net zo goed doet als de marzocco bij de Coffee Company zou ideaal zijn. Maarja, dan moet ik net een paar duizend duro meer hebben.

Trouwens is het wel een leuk idee om een oude 2groepsmachine te gaan opknappen, nadeel is dat ik weinig tijd en geld ervoor is
Maar koffie is denk ik toch een soort hobby, dus wil ik klein beginnen en eindigen met een privee koffiebar in mijn eigen huis.

marmhz
Berichten: 160
Lid geworden op: wo 18 jun 2008, 18:38

Re: pavoni, quickmill, ascaso of rancilio

Berichtdoor marmhz » do 12 mar 2009, 10:35

Een Quick 3000 kost tussen de 7 en 800 euro en heeft dan een thermoblock en geen magneetklep. Als je zoveel wil uitgeven kijk dan eens voor een Vibiemme Domobar. Die kan je via een webshop met 2 jaar garantie ook voor dat geld kopen. Dan ga je al weer wat verder vooruit in vergelijk met een Silvia.
Verdiep je goed in de materie en kijk eventueel ook tweedehands. Er is veel moois te koop zeker voor 700 kan. Je ook al een warmtewisselaar machine kopen waarbij je gelijk kan stomen en espresso zetten.
Expobar Brewtus III

Mazzer mini E type A

Iroast 2

Voorheen diverse Cimbali´s

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: pavoni, quickmill, ascaso of rancilio

Berichtdoor Spironski » do 12 mar 2009, 12:15

Tja, hoeveel moet je uitgeven voor iets moois? Er zit natuurlijk een verband tussen investering en kwaliteit en gemak die je daarvoor terug krijgt. Maar op een gegeven moment zit er zeg maar een "knik" in de kromme van die vergelijking. Dan moet je voor betere kwaliteit onevenredig veel meer gaan betalen. Volgens Dan van Home-Barista zit die knik bij de klasse van een HX en een molen als de Super Jolly.
Zo'n Marzocco is natuurlijk prachtig, maar ook erg duur. Die zit duidelijk boven de knik. Je kan dus echter voor een substantieel lager bedrag iets krijgen wat daar dicht in de buurt komt. Dus denk niet dat je per sé vreselijk veel geld moet uitgeven, zeker niet als je 2-de hands gaat kopen, om in de buurt te komen van zo'n La Marzocco.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Joost
Berichten: 17
Lid geworden op: do 22 jan 2009, 11:27
Locatie: Vlaardingen

Re: pavoni, quickmill, ascaso of rancilio

Berichtdoor Joost » do 12 mar 2009, 12:23

Ga eens naar het Kookpunt op het Noordplein. Ze hebben er oa de Sylvia staan en nog een paar andere machientjes die je kan proberen.
Ik heb een maand of 2 geleden ook een Sylvia gekocht(na advies op deze site) en ben er zeer tevreden over. Niet zo mooi als een Domobar bijvoorbeeld, maar daarintegen een paar honderd euro goedkoper. Bij Kookpunt krijg je er ook nog eens 3 jaar garantie op. (weet eigenlijk niet of dit standaard is).
Ik heb het eerst geprobeerd met voorgemalen koffie maar heb sinds 2 weken een Macap maler(niet via Kookpunt) en het verschil is enorm. Elke dag een versgemalen espresso, heeeeerlijk !

Ricardootje_89
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 26 okt 2008, 16:07

Re: pavoni, quickmill, ascaso of rancilio

Berichtdoor Ricardootje_89 » do 12 mar 2009, 21:36

En wat vinden jullie vn de Ascaso Duo? Hier zit een thermoblok en een (kleine) boiler in. Alleen een boiler is volgens jullie beter om te schuimen toch? ik vind het echt moeilijk een keuze te maken tussen een enorm mooie Quick, een minder mooie Rancilio of een Ascaso.

Ik zag trouwens dat de Vibiemme Domobar Standaard een boiler van 1,7 liter heeft. Klopt dit? Want dat zou dan een rete goede cappuccino betekenen. Toch?

Edit: Nu zie ik dat de boiler 0,5 of 0,75 liter is, wat al 2 of 3 keer zo groot is dan een ascaso ofzo.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: pavoni, quickmill, ascaso of rancilio

Berichtdoor Spironski » vr 13 mar 2009, 00:27

Er hangt ook wel wat van het verwarmingselement af. Mijn machine heeft een 2 liter boiler, maar om nu te zeggen dat ik een stoom-monster heb..., mwoah! Ik heb dan ook maar een 1200 W element, terwijl ik ze ook wel zie met 1400, of zelfs 1600 Watt.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Ricardootje_89
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 26 okt 2008, 16:07

Re: pavoni, quickmill, ascaso of rancilio

Berichtdoor Ricardootje_89 » vr 13 mar 2009, 14:19

Ik ben net bij espressimo in den haag geweest. Mooie zaak. Ze vertelden me dat quickmill beter is dan pavoni of vbm. Ik weet het nou echt niet meer. :p


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron