Bezzera BZ07: de fijne kneepjes

Koen B.
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 09:17

Bezzera BZ07: de fijne kneepjes

Berichtdoor Koen B. » ma 28 aug 2017, 09:54

Hoi koffieliefhebbers!

als nieuwkomer op dit forum zal ik mij eerst even voorstellen op het gebied van koffie: na jarenlang een volautomaat voor thuis, heb ik in januari dit jaar de stap naar de semi-automaten gezet. Ik ben met de La Pavoni hevelmachine. Na vele weggespoelde zure of juist erg bittere shots kreeg ik uiteindelijk toch de smaak te pakken: smaakvolle espresso's met een dikke bruine crema.
Echter bleef dit toch wel erg veel werk. Vandaar dat ik als volgende stap een halfautomaat wilde. Na even twijfelen tussen een E61 en een bezzera groep, ben ik voor een tweedehands Bezzera BZ07 uit 2008 gegaan. Omdat ik niet helemaal zelf het wiel opnieuw wil uitvinden, een paar vraagjes om op start te komen. Verschillende meningen van mensen met ervaring met deze machine worden gewaardeerd!

1) Wat is de ideale opwarmtijd? Ik hanteer nu 20 minuten.

2) De gouden regel van 23 seconde doorlooptijd, wanneer gaat deze in? Zodra je op de knop drukt en de pomp start of zodra er espresso uit de uitloop begint te druppelen? Bij mij zit hier zo'n 5 seconden verschil in.

3) Hoeveel gram koffie voor de standaard filters (enkel en dubbel)? Ik weet dat dit afhankelijk van de koffie, maling en tamptechniek is, maar je moet ergens mee beginnen ;)

4) Wat zijn de voordelen voor het gebruiken van de La Marzocco 7g 48mm filters? En is dit dezelfde maat als voor E61 filterdragers?

5) Boilerdruk: deze staat bij mij op 1,2 bar. Waarschijnlijk de fabrieksinstelling. Wat is de opinie hierover?

6) En tenslotte: ik was erg teleurgesteld dat mijn 2008 model geen quick steam hendels had die naar beneden blijven als je ze indrukt zoals de huidige modellen wel hebben. Iemand ervaring met het ombouwen naar het nieuwe type systeem?

Alvast enorm bedankt!
Bezzera BZ07 | Baratza Sette 270

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Bezzera BZ07: de fijne kneepjes

Berichtdoor Pti » ma 28 aug 2017, 12:17

Hoi koffieliefhebbers!
hallo

1) Wat is de ideale opwarmtijd? Ik hanteer nu 20 minuten.
dat verschilt nog al per machine, de zet groep+filter drager moeten zo heet zijn dat je je hand er geen twee seconden op kunt houden.

2) De gouden regel van 23 seconde doorlooptijd, wanneer gaat deze in? Zodra je op de knop drukt en de pomp start of zodra er espresso uit de uitloop begint te druppelen? Bij mij zit hier zo'n 5 seconden verschil in.
Die regel is oud en achterhaald, vertrouw vooral op je smaak sommige bonen en vooral sommige extractie verhoudingen (hoeveel koffie op hoeveel water) laten zich juist liever wat korter of langer extraheren. Een direct antwoord op je vraag is er dus niet, in zelf start de timer wanneer de eerste druppel in het kopje valt maar kijk eigelijk meer naar de verhouding dan naar de tijd. Ik schiet op 18 gram koffie naar 36gram espresso in 20 tot 40 seconden

3) Hoeveel gram koffie voor de standaard filters (enkel en dubbel)? Ik weet dat dit afhankelijk van de koffie, maling en tamptechniek is, maar je moet ergens mee beginnen ;)
begin met de enkele ergens heel goed op TR bergen en het eerste jaar niet aan te raken. Doseer vervolgens 16 gram in het dubbele bakje,
en check of dit voldoende ruimte overlaat tussen het douchescherm en de koffie, Zo niet doseer dan minder


4) Wat zijn de voordelen voor het gebruiken van de La Marzocco 7g 48mm filters? En is dit dezelfde maat als voor E61 filterdragers?
De Marzocco, IMS en VST filter worden met extra preciezie en hogere kwaliteitseisen vervaardigd het resultaat is dat alle bakjes globaal met elkaar te vergelijken zijn en zo het delen van resultaten nauwkeuriger is. Ze vragen echter ook een stuk meer aandacht en nauwkeurigheid als het komt op doseren, distribueren en gebruik ik raad ze af aan een beginner, zeker de enkele varianten, begin met dubbele espresso.

5) Boilerdruk: deze staat bij mij op 1,2 bar. Waarschijnlijk de fabrieksinstelling. Wat is de opinie hierover?
Vertrouwen op je smaak, en de lengte van je coolingflush indien nodig. Maar je veel cappuccino en wil je daarom wat meer stoomdruk laat je hem lekker staan. Wil je korter flushen of smaakt je espresso verbrand dan zet je hem wat lager. Niet teveel met dit soort variabelen kloten in het begin

6) En tenslotte: ik was erg teleurgesteld dat mijn 2008 model geen quick steam hendels had die naar beneden blijven als je ze indrukt zoals de huidige modellen wel hebben. Iemand ervaring met het ombouwen naar het nieuwe type systeem?
Geen ervaring mee, kan ongetwijfeld maar kost vast en zeker een hoop. Je kunt leren stomen met elke machine, kraan, kan en druk kwestie van oefenen.

Alvast enorm bedankt!
Joe, veel succes


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten

cron