Nieuw in koffie

Ossy
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 10:01

Nieuw in koffie

Berichtdoor Ossy » wo 18 okt 2017, 10:32

Hi Allen,

Ik Andrew ben nieuw op dit forum, op dit moment ben ik nog een echte thee nerd (Althans zo noemt iedereen mij) maar wil me ook meer gaan verdiepen in koffie. Een goede espresso kan ik zeer waarderen :)!

Op dit moment zet ik mijn koffie nog met een percolator (jullie zeggen volgens mij mokka pot?). Ik laat daarvoor verse bonen gemalen leveren aangezien ik geen koffiemolen heb, dit smaakt de eerste week goed maar daarna valt de smaak steeds sneller weg.
Daarom denk ik dat het beste is om eerst te investeren in een goede maler? Is er een goede keus tussen de 300 - 400 euro?

Op marktplaats heb ik ook diverse espresso machines gezien:

ECM Classika 2
Ascaso Dream (ziet er leuk uit) was er 1 incl een ascaso molen.
Vibiemme Domobar
Quick Mill 2820 en 3035

Welke van deze machine is geschikt voor een beginner? Ook zal ik er voor het vrouwtje Cappuccino mee moeten zetten.

Dankje,

Andrew
ECM Giotto Premium - LSM 97 - Kinu M47 - Mokkapot - Dripper - AeroPress

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Nieuw in koffie

Berichtdoor bobbee » wo 18 okt 2017, 10:54

Welkom andrew,

Het is makkelijk als je even het beginners topic doorleest. Het is voor jou handig als je een machine met HX kiest. Dan kun je stomen en koffiezetten tegelijk. De machines die je op marktplaats ziet hebben dan een stoompijp én heetwater pijp. Let daar op. En koop niet zomaar een machine, er kan een hoop mis mee zijn wat je in eerste instantie niet ziet.

Ps, de ascaso met klem van je lijstje halen!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Ossy
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 10:01

Re: Nieuw in koffie

Berichtdoor Ossy » wo 18 okt 2017, 11:34

Bedankt voor je snelle reactie & Tips!

De Ascaso is verwijderd van het lijstje, en zal mijn focussen op de HX machines.
Zal ook het beginners topic vanavond aandachtig doorlezen voordat ik met nieuwe vragen kom.
ECM Giotto Premium - LSM 97 - Kinu M47 - Mokkapot - Dripper - AeroPress

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Nieuw in koffie

Berichtdoor Erik82 » wo 18 okt 2017, 12:00

Hoi Andrew. Welkom op dit forum. als je het niet erg vindt om met een doser te werken dan heb ik nog wel een LSM96 liggen met 83mm platte schijven voor 200 euro.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
Nomad
Berichten: 433
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 15:02

Re: Nieuw in koffie

Berichtdoor Nomad » wo 18 okt 2017, 12:34

Hoi Andrew. Welkom op dit forum. als je het niet erg vindt om met een doser te werken dan heb ik nog wel een LSM96 liggen met 83mm platte schijven voor 200 euro.
Erg goede maler die heel mooi maalsel oplevert, zeker een aanrader. Als het uiterlijk op je aanrecht acceptabel is, dan zou ik deze zo nemen :).

Qua espressomachine heeft bobbee al wel nuttige dingen gezegd. Kijk bijvoorbeeld naar een Rocket Cellini of Giotto, een ECM cellini, ECM technika, vibiemme junior (is er in HX smaakje en in DuoBoiler smaakje). En verder wat Bobbee al aangeeft, als de machine een stoompijp en heetwater tap heeft, dan zit je eigenlijk altijd goed qua hx/db machine.
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

Ossy
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 10:01

Re: Nieuw in koffie

Berichtdoor Ossy » wo 18 okt 2017, 13:06

Hoi Andrew. Welkom op dit forum. als je het niet erg vindt om met een doser te werken dan heb ik nog wel een LSM96 liggen met 83mm platte schijven voor 200 euro.
Erg goede maler die heel mooi maalsel oplevert, zeker een aanrader. Als het uiterlijk op je aanrecht acceptabel is, dan zou ik deze zo nemen :).
Is het uiterlijk van de machine dan niet zo mooi? :) Als de maler nog goed is heb ik er zeker oren naar om mee te beginnen! Weet niet goed wat een doser is? Maar dat kan ik vanavond vast in het beginner topic lezen?

Ik ga me vanavond eens verdiepen in die machines, bedankt!
ECM Giotto Premium - LSM 97 - Kinu M47 - Mokkapot - Dripper - AeroPress

Erik82
Berichten: 2883
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Nieuw in koffie

Berichtdoor Erik82 » wo 18 okt 2017, 14:21

Je kunt hier een foto vinden van een soortgelijke maler viewtopic.php?f=14&t=7339#p80153. Ik heb nog geen tijd gehad om die van mij hier te koop te zetten. Malers zijn per definitie lelijk en deze is daar geen uitzondering op maar dat is iets wat je sowieso moet accepteren. Met de grote schijven in de SM96 werkt het toch wel erg lekker.

Als beginner een leuke maler en bij aankoop krijg je er de nodige uitleg bij natuurlijk. Verdieo je maar eens in het principe van singledosen dan weet je ongeveer wat je te wachten staat.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: RE: Re: Nieuw in koffie

Berichtdoor bobbee » wo 18 okt 2017, 16:04

Hoi Andrew. Welkom op dit forum. als je het niet erg vindt om met een doser te werken dan heb ik nog wel een LSM96 liggen met 83mm platte schijven voor 200 euro.
Erg goede maler die heel mooi maalsel oplevert, zeker een aanrader. Als het uiterlijk op je aanrecht acceptabel is, dan zou ik deze zo nemen :).
Is het uiterlijk van de machine dan niet zo mooi? :) Als de maler nog goed is heb ik er zeker oren naar om mee te beginnen! Weet niet goed wat een doser is? Maar dat kan ik vanavond vast in het beginner topic lezen?

Ik ga me vanavond eens verdiepen in die machines, bedankt!
Ik kan je deze maler zeker aanbevelen. Wil je veel beter dan zul je een stuk dieper in de buidel moeten tasten. Dus dit aanbod is zeker the way to go. Ook wel fijn dat je hem via iemand van het forum kunt kopen zodat je weet dat het wel goed zit. ;)
Nomad heeft ooit een maler gekocht van Marktplaats en daar was iets goed mis mee!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Ossy
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 10:01

Re: RE: Re: Nieuw in koffie

Berichtdoor Ossy » wo 18 okt 2017, 16:36


Erg goede maler die heel mooi maalsel oplevert, zeker een aanrader. Als het uiterlijk op je aanrecht acceptabel is, dan zou ik deze zo nemen :).
Is het uiterlijk van de machine dan niet zo mooi? :) Als de maler nog goed is heb ik er zeker oren naar om mee te beginnen! Weet niet goed wat een doser is? Maar dat kan ik vanavond vast in het beginner topic lezen?

Ik ga me vanavond eens verdiepen in die machines, bedankt!
Ik kan je deze maler zeker aanbevelen. Wil je veel beter dan zul je een stuk dieper in de buidel moeten tasten. Dus dit aanbod is zeker the way to go. Ook wel fijn dat je hem via iemand van het forum kunt kopen zodat je weet dat het wel goed zit. ;)
Nomad heeft ooit een maler gekocht van Marktplaats en daar was iets goed mis mee!
Jullie werken niet toevallig allemaal in de Sales? Overhalen kunnen jullie allerzins ;)

Erik82 - zal je een PB sturen waar we over de maler verder kunnen praten :)
ECM Giotto Premium - LSM 97 - Kinu M47 - Mokkapot - Dripper - AeroPress

Gebruikersavatar
Nomad
Berichten: 433
Lid geworden op: ma 17 mar 2014, 15:02

Re: RE: Re: Nieuw in koffie

Berichtdoor Nomad » wo 18 okt 2017, 17:05


Erg goede maler die heel mooi maalsel oplevert, zeker een aanrader. Als het uiterlijk op je aanrecht acceptabel is, dan zou ik deze zo nemen :).
Is het uiterlijk van de machine dan niet zo mooi? :) Als de maler nog goed is heb ik er zeker oren naar om mee te beginnen! Weet niet goed wat een doser is? Maar dat kan ik vanavond vast in het beginner topic lezen?

Ik ga me vanavond eens verdiepen in die machines, bedankt!
Ik kan je deze maler zeker aanbevelen. Wil je veel beter dan zul je een stuk dieper in de buidel moeten tasten. Dus dit aanbod is zeker the way to go. Ook wel fijn dat je hem via iemand van het forum kunt kopen zodat je weet dat het wel goed zit. ;)
Nomad heeft ooit een maler gekocht van Marktplaats en daar was iets goed mis mee!
Klopt, ik had een Compaq k8 gekocht met scheve as. Hoe je dat voor elkaar krijgt is mij een raadsel omdat ze in principe gebouwd zijn als een tank. Gelukkig heeft kafko mij toen goed kunnen helpen om hem weer bruikbaar te maken. Maar dat was inderdaad een marktplaats domper te noemen.
-Conscience keeps more people awake than coffee-

Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten

cron