Weinig water uit Gaggia Classic na ontkalken

Fender19
Berichten: 4
Lid geworden op: di 28 nov 2017, 23:11

Weinig water uit Gaggia Classic na ontkalken

Berichtdoor Fender19 » di 28 nov 2017, 23:17

Beste allen,

Ik ben sinds 3 weken trots bezitter van mijn eerste semi-automaat: de Gaggia Classic! Gisteravond heb ik 'm voor het eerst ontkalkt. Ontkalker erin, wat water erbij, om de 20 minuten even wat spoelen, repeat.
Supermooi! Maar toen ik vanochtend een espresso maakte kwam er geen water door de portafilter. Portafilter eruit gehaald, kijken of er uberhaupt nog water uit komt. Dat komt er zeker, maar het is niet meer een overtuigende hoeveelheid. Blijkbaar zit er iets verstopt, maar waar, wat en hoe? En hoe los ik dit op?

Dank alvast voor uw wijsheid!
Fender

Fender19
Berichten: 4
Lid geworden op: di 28 nov 2017, 23:11

Re: Weinig water uit Gaggia Classic na ontkalken

Berichtdoor Fender19 » di 28 nov 2017, 23:23

Ah, als ik de machine aan zet en water door de groep laat lopen komen er inmiddels een paar druppels water uit. Water komt wel uit de steamwand als ik de knop open draai

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Weinig water uit Gaggia Classic na ontkalken

Berichtdoor fransg » wo 29 nov 2017, 05:03

Ik ben sinds 3 weken trots bezitter van mijn eerste semi-automaat: de Gaggia Classic! Gisteravond heb ik 'm voor het eerst ontkalkt. Ontkalker erin, wat water erbij, om de 20 minuten even wat spoelen, repeat.
1) was het een nieuw gekochte machine, of tweedehands?

2) stond deze methode van 'ontkalken' in de handleiding?

3) waarom besloot je te 'ontkalken', wat was de aanleiding om dat na 3 weken al te doen?

4) wat voor water doe je in de machine?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Fender19
Berichten: 4
Lid geworden op: di 28 nov 2017, 23:11

Re: Weinig water uit Gaggia Classic na ontkalken

Berichtdoor Fender19 » wo 29 nov 2017, 09:56

2ehands, van een bekende. De machine is goed onderhouden.

Methode v ontkalken stond op meerdere websites, oa gaggia users group. Die eb ik gevolgd.

Ik woon in amsterdam, redelijk hard water dus.

Reden te ontkalken was puur voor de zekerheid, wist niet zeker wanneer vorige eigenaar dat voor t laatst had gedaan. Better safe than sorry

Fender19
Berichten: 4
Lid geworden op: di 28 nov 2017, 23:11

Re: Weinig water uit Gaggia Classic na ontkalken

Berichtdoor Fender19 » wo 29 nov 2017, 09:59

Vreemd, tijdens het uit laten lopen van het water met ontkalker loopt er prima veel water uit. Als er schoon water uit loopt begint ie weer met druppelen.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Weinig water uit Gaggia Classic na ontkalken

Berichtdoor fransg » wo 29 nov 2017, 11:49

2ehands, van een bekende. De machine is goed onderhouden.
Indien goed onderhouden (o.a. gevuld met gefilterd water), is 'ontkalken' niet nodig.
Methode v ontkalken stond op meerdere websites, oa gaggia users group.
Kennelijk stond het niet in de handleiding. Ook is onduidelijk welk middel je hebt gebruikt in welke verdunning.
Reden te ontkalken was puur voor de zekerheid, wist niet zeker wanneer vorige eigenaar dat voor t laatst had gedaan. Better safe than sorry
Dat is duidelijk verkeerd afgelopen.

Wat veel mensen zien als 'ontharden' is eigenlijk alleen geschikt voor heel primitieve apparaatjes zoals de Nespresso.

Bij wat meer ingewikkelde machines is het gevolg van 'ontharden' dat een klein deel van de kalkafzetting wordt opgelost en dat de rest wordt losgemaakt om als korrels en stukjes door de machine te zwerven, zodat verstoppingen kunnen ontstaan in onderdelen waar je dat niet wil hebben.

De betere aanpak is vanaf nieuw-aanschaf gefilterd / onthard water gebruiken.

En voor nu, de machine eens goed uit mekaar halen, onderdelen in een oplossing citroenzuur geheel schoonmaken, onderdelen die er niet meer lekker uitzien vervangen, rubber ringen en pakkingen ook maar meteen vervangen en weer in mekaar zetten.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: RE: Re: Weinig water uit Gaggia Classic na ontkalken

Berichtdoor HanR » wo 29 nov 2017, 12:14

2ehands, van een bekende. De machine is goed onderhouden.
Indien goed onderhouden (o.a. gevuld met gefilterd water), is 'ontkalken' niet nodig.
Methode v ontkalken stond op meerdere websites, oa gaggia users group.
Kennelijk stond het niet in de handleiding. Ook is onduidelijk welk middel je hebt gebruikt in welke verdunning.
Reden te ontkalken was puur voor de zekerheid, wist niet zeker wanneer vorige eigenaar dat voor t laatst had gedaan. Better safe than sorry
Dat is duidelijk verkeerd afgelopen.

Wat veel mensen zien als 'ontharden' is eigenlijk alleen geschikt voor heel primitieve apparaatjes zoals de Nespresso.

Bij wat meer ingewikkelde machines is het gevolg van 'ontharden' dat een klein deel van de kalkafzetting wordt opgelost en dat de rest wordt losgemaakt om als korrels en stukjes door de machine te zwerven, zodat verstoppingen kunnen ontstaan in onderdelen waar je dat niet wil hebben.

De betere aanpak is vanaf nieuw-aanschaf gefilterd / onthard water gebruiken.

En voor nu, de machine eens goed uit mekaar halen, onderdelen in een oplossing citroenzuur geheel schoonmaken, onderdelen die er niet meer lekker uitzien vervangen, rubber ringen en pakkingen ook maar meteen vervangen en weer in mekaar zetten.
Oeps! Frans, wat zegt u nu.
Citroenzuur en aluminium gaat slecht samen.
Je kunt een aluminium boiler wel ontkalken, maar de zuurgraad van de oplossing luistert erg nauw. De meest gebruikte (en bewezen onschadelijke middelen) zijn wijnsteenzuur of de ontkalker van Gaggia zelf.
Appelzuur is ook bruikbaar, maar minder algemeen verkrijgbaar.
Durgol heb ik geen ervaring mee, maar is volgens mij ook vriendelijk voor aluminium.

Inderdaad is het probleem dat nu ontstaan is, een verstopping van de kanaaltjes in de zetgroep door resten kalk en aluminiumoxide.

Zoals Frans al zegt: demonteren en spoelen. Je kunt de geoxideerde lagen aan de binnenkant van de boiler met een staalborsteltje of Dremek verwijderen.
Dan is je boiler gelijk weer een stukje groter.
Tot slot een anti-kalkzak in je reservoir. Dat is het paard voor de wagen...ontkalken kun je dan vergeten.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15045
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: RE: Re: Weinig water uit Gaggia Classic na ontkalken

Berichtdoor fransg » wo 29 nov 2017, 12:21

Oeps! Frans, wat zegt u nu.
Citroenzuur en aluminium gaat slecht samen.
Oh ja! Had ik moeten weten.

Ook verder geheel met je visie eens.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

cron