La Scala Butterfly of Vibiemme Domobar Junior??

bario
Berichten: 20
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 16:43

La Scala Butterfly of Vibiemme Domobar Junior??

Berichtdoor bario » di 07 apr 2009, 17:22

Nieuw hier op het forum maar inmiddels wel het forum (en dat van de buren) behoorlijk "doorgespit".

Mijn complimenten voor de info die hier te vinden is!

Van gewone koffie drinker ben ik een aantal jaren geleden overgestapt naar s.... ( :o ), daarna een Saeco Talea Ring Plus gekocht wat al weer een stapje vooruit was. Veel problemen met dat apparaat, is nu na 2,5 jaar weer stuk. :x Aan dat apparaat ga ik geen geld meer besteden. Ik ben zover dat ik een Espressomachine ga kopen en zodoende ook hier terecht gekomen. Al wat keuzes en afwegingen gemaakt en inmiddels ook een gebruikte Super Jolly (nieuwe schijven zijn besteld) thuis staan.

Ondanks of misschien beter gezegd dankzij alle informatie twijfel ik tussen 2 machines, mede omdat er best veel cappucino gedronken wordt (ongeveer 50%);
- Vibiemme Domobar Junior
- La Scala Butterfly

Is ivm cappucino in de praktijk de Domobar Junior echt een betere keuze?
Is de Domobar Junior zijn meerprijs ten opzichte van de Butterfly waard?

De Scala Butterfly is een mooie machine en een stuk goedkoper. Over deze machine ook veel goeds gelezen. Over de Junior is minder te vinden omdat deze nog maar pas uit is.

Wie neemt mijn twijfels weg. Wat vinden jullie, welke machine moet het worden en waarom?

Ik hoor graag, alvast bedankt.
Gr. Bario

marmhz
Berichten: 160
Lid geworden op: wo 18 jun 2008, 18:38

Re: La Scala Butterfly of Vibiemme Domobar Junior??

Berichtdoor marmhz » di 07 apr 2009, 17:51

Je praat over het verschil tussen een warmtewisselaar machine (HX) (butterfly) en een dual boiler (domobar Junior). Voordeel wat betreft stomen van een dual boiler is dat je een aparte stoomboiler hebt die precies kan afstellen op de gewenste stoomkracht. Bij een HX machine kan dat niet of minder omdat de keteldruk ook de temperatuur van de HX medebepaald en daarmee de temperatuur van de koffie. Te hoge druk is dus verbrande koffie. Nu kan je met een gemiddelde HX machine echt prima stomen met meer dan genoeg kracht zeker voor thuis. Dus daar zou ik het voordeel van een dual boiler niet zoeken. Wat maakt een dual boiler dan wel interessant. Dat je geen HX hebt maar een aparte boiler voor het espresso zetten. Dit wil zeggen dat je die perfect af kan stellen op die temperatuur die jij wil dat je koffie is. Dus nooit te heet (bitter) en nooit te koud (zuur). Hier speelt een nadeel van de junior deze is namelijk voorzien van een regelbare thermostaat op zich mooi maar alleen onder de kap te verstellen. Wat veel mooier is dan een thermostaat is een PID regelaar. Dan heb je een display met de actuele temperatuur en je kan hem met een druk op de knop verstellen. Bovendien regelt de PID de temperatuur preciezer dan een thermostaat.
Machines met dual boiler en PID zijn de Expobar Brewtus III 1299, de Izzo Alex Duetto 18 a 1900 euro ( in Duitsland 1700 en de Vibiemme Super dual boiler 2000 Euro.
Voor puur het stomen zou ik die Junior niet kopen.
Overweeg dus goed wat je echt wil en als het echt alleen om de stoom gaat zou ik de Butterfly kopen. Zelf heb ik een dual boiler met PID en ik zou nooit meer anders willen, het is echt heel comfortabel dat je de temperatuur met een druk op de knop kan verzetten.
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: La Scala Butterfly of Vibiemme Domobar Junior??

Berichtdoor Spironski » di 07 apr 2009, 19:48

Hoi Bario, welkom op onze site!

Marmhz legt alles mooi uit, heb ik eigenlijk niet zoveel aan toe te voegen. De Butterfly is zonder meer een goed apparaat, ik ben er zeer tevreden mee, maar als geld geen issue was zou ik uiteindelijk kiezen voor een Dubbele Boiler. Vanwege het gemak t.o.v. een HX.
Ik denk dat je met beide apparaten (of welke machine dan ook in deze prijsklasse) een erg goede espresso kan zetten, daar doet die Butterfly niet onder voor de ander. Maar ik kan voor jou niet bepalen of dat stukje gemak €500 waard is, want daar gaat het uiteindelijk om.

Maar wat voor fantastische koffie zou je kunnen kopen voor €500?...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

bario
Berichten: 20
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 16:43

Re: La Scala Butterfly of Vibiemme Domobar Junior??

Berichtdoor bario » di 07 apr 2009, 23:13

Marmhz en Spironski hartelijk dank voor jullie reactie.

Jammer dat de Junior geen PID heeft, dacht eigenlijk dat de regelbare thermostaat vergelijkbaar was, helaas dus niet. De Brewtus III heeft wat dat betreft inderdaad alles, alleen ik vind de Expobar niet mooi om te zien (sorry Marmhz) zeker in vergelijking met de Junior en de Butterfly.

Spironski heb je de Butterfly nog stiller gekregen? Een wateraansluiting is voor mij ook niet mogelijk en iets buiten de machine vind ik geen optie. Aangezien ik 's ochtends vroeg mijn bed uit moet (en de rest van het gezin dan nog op 1 oor ligt) en ik de dag wel graag begin met een espresso is het prettig wanneer de machine redelijk stil is.

Bij http://www.systermann.de" onclick="window.open(this.href);return false; wordt de Junior ook met PID en o.a. geisoleerd aangeboden (1495,--), wat denken jullie daarvan?

Ja, voor 500,-- kan je heel wat bonen kopen maar als de bonen op zijn dan heb je niets meer en als het geld nu aan een machine besteed wordt dan doet dat wel zeer maar over 2 jaar ben je dat weer vergeten. En een machine niet naar je zin daar kijk je iedere dag mee te maken. Aan de andere kant vind ik 500,-- ook veel geld.

Gebruikersavatar
swimmer
Berichten: 298
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 00:11
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: La Scala Butterfly of Vibiemme Domobar Junior??

Berichtdoor swimmer » di 07 apr 2009, 23:49

Systermann levert goede waar - maar let op de prijzen zijn zonder BTW aangegeven!!! Dit wil nog eens voor een onaangename verrassing zorgen ;-)
Laatst gewijzigd door swimmer op do 07 mei 2009, 06:14, 1 keer totaal gewijzigd.
:: Dallacorte mini E4 plus :: Lagom P64 :: Ceado E37S (te koop) :: Mahlkönig Vario 2. gen steel burrs :: Haus & Feldgrind :: Hario V60 & Delter Coffee Press & Aeropress & Kalita & Karlsbader Kanne ::

Gebruikersavatar
Bluecold
Berichten: 1153
Lid geworden op: di 23 dec 2008, 00:00

Re: La Scala Butterfly of Vibiemme Domobar Junior??

Berichtdoor Bluecold » wo 08 apr 2009, 00:02

Houdt er wel rekening mee dat je bij zo'n E61 dubbelboiler nog steeds moet flushen. Dit keer niet om de groep af te koelen, maar om hem juist op te warmen. Dit is kennelijk wel makkelijker dan een HX flush.
Vibiemme et al konden niet gepord worden om een groep te ontwerpen die geschikt was voor een boiler op zettemperatuur en dus pakten ze een E61 (ontworpen voor HX) uit de partsbin. Koffie zal er niet onder lijden, maar je moet warmingflushes uitvoeren en een offset houden tussen boiler en groephoofd waardoor je PID controller eigenlijk weinig voordeel heeft t.o.v. een beetje fatsoenlijk thermostaat. Maar het staat natuurlijk erg leuk, die cijfertjes. Ter vergelijking, Dalla Corte heeft wel de rekenmachine opgepakt en is met de Dalla Corte Mini gekomen.
En de Vibiemme Domobar heeft waarschijnlijk meer stoompower dan de Bfly of de Dbar junior omdat de Super een 2.8 liter boiler heeft. En grotere boilers staan voor meer stoom.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: La Scala Butterfly of Vibiemme Domobar Junior??

Berichtdoor Spironski » wo 08 apr 2009, 03:01

Klopt, veel DB's hebben nog wel een flush nodig, maar een opwarmflush en die is wat minder kritisch dan een coolflush, meen ik.

Let op bij Vibiemme: de gewone Domobar heeft een enkele boiler met ik meen 800 ml inhoud, de Domobar Super is een HX met een 2700 ml. boiler met ook betere componenten, een heel ander apparaat, kortom.

Ik zou die Junior eigenlijk alleen maar nemen als deze een PID heeft, want juist dat maakt het makkelijker. En hoe zich dat dan vertaalt naar prijs bij die Duitse aanbieding weet ik niet, maar echt goedkoop zal het niet zijn. Dan komt deze ook in de buurt: http://www.bellabarista.co.uk/bellabari ... ductID=383" onclick="window.open(this.href);return false; . Wat,... die is dan nog goedkoper!
En een machine niet naar je zin daar kijk je iedere dag mee te maken. Aan de andere kant vind ik 500,-- ook veel geld.
Zeg je hier nu niet dat je eìgenlijk liever een DB hebt? Kijk die Butterfly is een prima machine waarmee je uitstekend espresso kan zetten en melk opschuimen. Ik ben erg blij met de mijne. Maar als jij nu al weet dat je liever een DB hebt dan een HX, dan zou ik zeggen: koop meteen dat wat je graag wilt, ook al scheelt dat €500. Anders zit je inderdaad een paar jaar tegen iets aan te kijken waarvan je denk: "ik wilde eigenlijk een andere hebben" en dan koop je die uiteindelijk toch nog. En dat is duur.

Maar dat je twijfelt vanwege het prijsverschil vind ik heel begrijpelijk. Ik geloof niet dat je betere koffie zal zetten met die DB, daarvoor hoef je het niet te doen. Het zou kunnen dat je prima uit de voeten kunt met een HX, en dat je helemaal geen DB meer wil. Dan heb je wel mooi €500 bespaard.

Ik heb mijn machine wel iets stiller gekregen. Maar het lijkt soms ook per dag te verschillen. Ik heb nog geen demping in de kast aangebracht, ik denk dat dit ook nog wel zal schelen. Maar ik weet ook dat de kopjes bovenop de machine herrie veroorzaken, als ik die warmhoudplaat leeg zou laten zou het een stuk stiller zijn. En denk ook dat het nog wel van machine tot machine kan schelen. Mij pomp is onderhand ruim 5 jaar oud, en ik vermoed dat als ik een nieuwe pomp monteer, dat het geluid dan ook anders zal zijn. Misschien dat Gaucho er iets over kan zeggen, hij heeft een nieuwe Butterfly.

Die opmerking over de bonen maakte ik omdat, in tegenstelling tot HX vs. DB, volgens mij de kwaliteit van je bonen wèl heel belangrijk is voor de smaak van je espresso.
Denk even mee: als je i.p.v. €3,50 per pond nu een betere koffie koopt voor €5,50 , voor dat verschil van € 500,00 kan je dat dan dus 250x doen! Hoeveel weken is dat? Ik kom er dan op uit dat ik vijf jaar lang betere koffie kan kopen en dus lekkerder koffie kan drinken! Is toch niet mis.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

bario
Berichten: 20
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 16:43

Re: La Scala Butterfly of Vibiemme Domobar Junior??

Berichtdoor bario » wo 08 apr 2009, 13:01

Allemaal weer erg bedankt voor jullie reactie.

Swimmer, inderdaad excl. btw, dat had ik niet gezien. Ik vond het prijsverschil van de Systermann Junior met PID t.o.v. de Junior in NL al niet zo groot. Zoals Spironski al zegt dan zit je weer in een andere prijsklasse en dan is er weer nog meer leuks te koop.

Tsja de Izzo Alex Duetto wat een machine, prachtig om te zien en een hele mooie review heb ik hier gelezen; http://www.bellabarista.co.uk/pdf/IzzoA ... lookv5.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Helaas zit je dan volgens mij al snel in een prijsklasse van > 2.000,--. En voor dat verschil kan je helemaal veel erg lekkere koffie kopen ;) . Je hebt gelijk hoor Spironski! Je begint te kijken en te vergelijken en voor je het weet vliegen de prijzen met honderden euro's omhoog.

Gaucho wil je iets over je ervaringen met de nieuwe Butterfly vertellen? Misschien kan je mij over de streep trekken. Zoals ik er nu over denk gaat het richting een Butterfly.

Jammer dat ik de Expobar Brewtus III niet mooi vind, ik vind het woord Expobar echt lelijk en nadrukkelijk aanwezig op de machine. Misschien het bordje eraf slopen, maakt hem gelijk mooier. Expobar Brewtus III heeft wel mooie specs.
Laatst gewijzigd door bario op wo 08 apr 2009, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Spironski
Berichten: 5781
Lid geworden op: ma 03 mar 2008, 16:52
Locatie: Groningen

Re: La Scala Butterfly of Vibiemme Domobar Junior??

Berichtdoor Spironski » wo 08 apr 2009, 13:18

Tsja de Izzo Alex Duetto wat een machine, prachtig om te zien en een hele mooie review heb ik hier gelezen; http://www.bellabarista.co.uk/pdf/IzzoA" onclick="window.open(this.href);return false; ... lookv5.pdf
Helaas zit je dan volgens mij al snel in een prijsklasse van > 2.000,--.
Ja, dat is op dit moment ook mijn "droom machine". En even stoken: met de Britse Pond zo historisch laag is hij nu voor ons (nog) €1650,00.... :shock: . Je zou d'r bijna even voor heen-en-weer gaan!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

bario
Berichten: 20
Lid geworden op: di 07 apr 2009, 16:43

Re: La Scala Butterfly of Vibiemme Domobar Junior??

Berichtdoor bario » wo 08 apr 2009, 13:27

Ja, maak het mij nog moeilijker, is erg verleidelijk, ik kan voor bijna gratis (alleen luchthavenbelasting) tickets London zorgen, gaan.... :D .


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 19 gasten

cron