Hoog tijd voor een upgrade

bvds

Re: Hoog tijd voor een upgrade

Berichtdoor bvds » wo 04 jul 2018, 18:07

PID op HX is zinloos.

E61 is old school maar werkt goed. Ringboiler vind ik zelf minstens zo goed.

Voor mij liever Profi 300 dan E61 HX.

Maar met Rocket doe je niks verkeerd. Zou dan gewoon de kleine kopen...

Bel Peter van Kafko maar eens...(of mag ik dat niet meer zeggen)?
Espresso: Strietman CT1 + PP Kit / Elektra MCAL / Eureka Specialita 55 / Kinu M47
Filter: Kalita wave / V60 / Chemex 3 cups / Aeropress / MK Vario steel burrs / Comandante MK3 Nitroblade

cremalover

Berichtdoor cremalover » wo 04 jul 2018, 21:30

Met die paar espresso per dag ging ik voor een PV Export.Maakt lekkere espresso en stoomt super.Snel warm en compasct.Maakt wel geen dubbele per zetbeurt.Dat is het enige nadeel.

En dat van die zure koffie.Ik lust het ook niet.Een ander weer wel.Maar ik denk toch echt dat dat aan het type boon ligt en weinig met de machine te maken heeft.

Erik82

Berichtdoor Erik82 » do 05 jul 2018, 07:39

Als je uit bonen van Fascino zure koffie krijgt dan ligt het overduidelijk aan de machine. Fascino brand erg donker dus dat zou zeker niet zuur mogen zijn.
Strietman CT1, LWW EG-1.
Teveel spullen voor slowkoffie

cremalover

Berichtdoor cremalover » do 05 jul 2018, 07:47

Als je uit bonen van Fascino zure koffie krijgt dan ligt het overduidelijk aan de machine. Fascino brand erg donker dus dat zou zeker niet zuur mogen zijn.
Nee dus.Ik heb drie kilo van Fascino weg moeten gooien.Oa wegens zuurte.Dus dat gaat niet(meer) op.Zat ook mijn lieveling Grande Alta bij.

Younes

Berichtdoor Younes » do 05 jul 2018, 17:00

PID op HX is zinloos.

E61 is old school maar werkt goed. Ringboiler vind ik zelf minstens zo goed.

Voor mij liever Profi 300 dan E61 HX.

Maar met Rocket doe je niks verkeerd. Zou dan gewoon de kleine kopen...

Bel Peter van Kafko maar eens...(of mag ik dat niet meer zeggen)?
Peter gebeld en zegt dat ik die kleine moet laten staan (de appartemento) en moet gaan voor de Giotto of de Mozzafiato versie V.

De enige reden waarom ik dat zou moeten doen is de duurzaamheid (volgens Peter) en een pid op een Hx is mooi meegenomen, maar niet per se nodig.

Keus is: ga ik voor die duurzaamheid of ga ik met de appartemento voor de korte termijn, maar wel lekkere espresso. Ik neig naar de appartemento, want ik wil op den duur iets anders, omdat ik op den duur altijd iets anders wil. (Laat mijn vrouw ‘t niet horen :D )

Younes

Berichtdoor Younes » do 05 jul 2018, 17:07

Nee dus.Ik heb drie kilo van Fascino weg moeten gooien.Oa wegens zuurte.Dus dat gaat niet(meer) op.Zat ook mijn lieveling Grande Alta bij.
Interessante discussie. Interessante actie ook om die koffie weg te gooien.

Was ooit eens bij Boot koffie in Baarn een espresso gaan drinken. Vond ‘m (wederom) te zuur, terwijl ik dat niet verwachtte. Volgens de barista had ik gelijk en had hij de temperatuur of de maalgraad aangepast. Volgens hem was ‘t hun minst zure koffie. Was me er niet van bewust dat een boon tijdens branding zodanig gebrand wordt dat ‘ie zuur uit kan vallen. Ook al was dat misschien niet de bedoeling, maar ik kan me voorstellen dat de snaak anders uitvalt. Toch wel een delicaat proces, dat branden.

Ik ga in ieder geval een zoektocht naar de minst zure boon beginnen. Iemand tips?

Pti

Berichtdoor Pti » do 05 jul 2018, 18:56

Zuur zit gewoon in de koffie, door de koffie langer en/of donkerder te branden breek je deze zuren af.

Als je een niet zure koffie zoekt kun je me even een PBtje sturen, onze vintage espresso melange is een echte "simpele" allemansvriend met hoofdzakelijke centrals. Als je dan nogsteeds een overdreven zure koffie hebt zou ik echt eens naar je temperatuur kijken. We branden elke woensdag vers.

Erik82

Berichtdoor Erik82 » do 05 jul 2018, 20:41

Je kunt bij het Koffielab de Peru, El Salvador of Borana blend (https://www.hetkoffielab.nl/) proberen of neem een koffie uit Brazilië. Kijk ook eens bij DBC (https://www.baristawinkel.nl/). Vermijd vooral Afrikaanse koffie omdat die over het algemeen wat meer zure tonen hebben.

Wellicht is een Bezzera Strega dan ook nog een betere optie dan een Rocket. Een hevel geeft een nog zachtere smaak wat ook mee kan helpen.
Strietman CT1, LWW EG-1.
Teveel spullen voor slowkoffie

bvds

Berichtdoor bvds » do 05 jul 2018, 21:47

als je echt niet van zure beter gezegd fruitige of complexe tonen houdt dan is een Brasil inderdaad een goede tip. of een Malabar.

of denk aan een klassieke blend. Pti noemde al zijn vintage blend. dat is eigenlijk Italian style.

een Noord-Noord-italiaanse koffie is zonder meer zuur arm. bijvoorbeeld Martella bij Van Pommeren of Diemme bij Koffiecentrale.de. dit beschouwen we tegenwoordig als dark roast, maar is nog een stuk lichter dan de Zuid-italiaanse koffies. die zijn helemaal zonder zuren, maar juist weer snel bitter en door de robusta snel log en onaangenaam.

bij Fascino kun je ook vers gebrand Italiaanse stijl koffie proberen. niet zo duur. bijvoorbeeld de Emporio.

dit zijn allemaal een beetje comfort koffies. romig, veel body en chocolade. niet spannend maar wel een goed begin.

dan kun je in de loop van de tijd geleidelijk eens wat meer richting medium roast gaan...

Italian style koffies doen het prima op een E61 HX. temperatuur komt net wat minder nauwkeurig door de grotere sweet spot.

ik kan een goede Italiaan (alleen uit het Noorden) zeer waarderen. soms even resetten na een paar weken Afrika of naturals.

sterker ik heb net een paar weken een heel licht gebrande Yirgacheffe gedronken en snakte werkelijk maar een meer traditionele espresso.
Espresso: Strietman CT1 + PP Kit / Elektra MCAL / Eureka Specialita 55 / Kinu M47
Filter: Kalita wave / V60 / Chemex 3 cups / Aeropress / MK Vario steel burrs / Comandante MK3 Nitroblade

Bert Pit

Berichtdoor Bert Pit » za 07 jul 2018, 23:11

Ben ook allergisch voor zuur in de espresso en heb ook al heel wat single origin en "geweldige brandingen" weggegooid ook van facino, hoewel daar ook goede bij zitten. Toch kan er geen enkele van facino tippen aan de Romcaffe Miscela Rom. Toen ik vorig jaar een nieuwe maler kocht bij van pommeren en hij vroeg naar mijn smaak ben ik overgestapt op Romcaffe Miscela Rom. Als ik jou zo hoor, zou je die eens kunnen proberen. Echt super.
Bezzera BZ7 PID, Eureka Atom.

Terug naar “Semi-automaten”