Lelit Bianca

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor HanR » do 02 dec 2021, 11:31

Dat lijkt mij inderdaad samen met een gezonde voordruk (zie gebruiksaanwijzing) het enige. Meet de totale hardheid van het water dat je espressomachine binnenkomt.
Wat mij betreft is tussen 4° en °6DH wel goed. Waarschijnlijk zegt de handleiding van de machine er ook nog iets over.

Verstuurd vanaf mijn SM-A525F met Tapatalk


Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor fransg » do 02 dec 2021, 11:41

Wat mineralen zijn lekker voor de koffie-extractie. Ik heb een bypass op het in-line waterfilter. En het filter vervangt kalk voor andere mineralen die kennelijk minder kwalijk zijn voor de machine.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

doubleb
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 15:25

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor doubleb » vr 03 dec 2021, 08:59

Alvast vooruitlopend op de aanschaf de Bianca een korte vraag over het aansluiten op de waterleiding. Zag in wat Youtube video's dat in ieder geval wordt geadviseerd een paar maandjes de Bianca met het waterreservoir te testen alvorens op de vaste leiding aan te sluiten. Dus dat gaan we in eerste aanleg maar doen.

Daarna is de planning om deze middels een Y-aansluiting te splitsen met de wasmachine die er naast staat. Punt van aandacht is dat bij ons voor het hele huis een waterontharder in gebruik is. Begrijp dat ik in ieder geval moet controleren dat de druk voldoende is om de Bianca van water te voorzien, zijn er verder nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?
Ik heb dit zelf een maand geleden gedaan, na twee maanden het waterreservoir gebruikt te hebben. Ik gebruik zelf een waterfilter van Brita (de Finest variant, zonder bypass). Zoek even uit wat jouw ontharder met je water doet. Waterdruk moet, volgens Lelit, ergens tussen de 2 en 3 bar zijn. Zorg er ook voor dat de waterleiding niet tegen de behuizing van de Bianca komt, anders krijg je trillingen en is het net een klankkast.
Overigens maakt de pomp wat meer geluid als de waterleiding is aangesloten ten opzichte van het waterreservoir.
Lelit Bianca | Sculptor 078s | G-iota | Clever Dripper | Timemore C2

woodnote
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 03 nov 2021, 09:50

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor woodnote » vr 03 dec 2021, 11:28

Denk dat de aanloopperiode met de tank ook een goede smaaktest is. De ontharder is sinds april aangesloten en vind dat op de QuickMill de smaak is verbeterd ten opzichte van voor de ontharder.

Mooie van de tank is dat ik mooi water achter de ontharder weg kan testen en kan proberen met water als de ontharder op de bypass staat.

Tip van de leiding in de buurt van het apparaat neem ik mee. De waterleiding zit nu recht achter de Quickmill aangezien het koffiehoekje nu in de bijkeuken is. Gaat nog een uitdaging worden de grote Bianca te plaatsen waar nu nog de kleine 820 staat :lol:

Bedankt voor de tips!

Wijmaar
Berichten: 365
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 08:06

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor Wijmaar » di 07 dec 2021, 15:41

Nadat de eerste kennismaking met de Bianca goed is verlopen kan langzaam het grote experimenteren beginnen, dat is uiteindelijk waarom ik voor de Bianca heb gekozen. Inmiddels lekker aan het proberen en had vandaag echt een voltreffer die ik graag met jullie wil delen :).

Ik had al meerdere keren voorbij zien komen dat men filter / pour-over achtige koffies bereidde met de Bianca. Daarnaast zag ik steeds meer filmpjes over spro-overs, coffee shots en nog meer mooie termen voorbij komen. Ik had zo mijn bedenkingen, tot vandaag...

Afbeelding

Geweldig! Een soort filterkoffie met veel body en hele intense smaak zonder dat er iets te erg uitspringt.

Ik heb het als volgt gedaan:

1. Paddle zo instellen dat je een flowrate van ongeveer 2ml/sec hebt (gemeten door met een kopje op de weegschaal de pomp 30s te laten lopen, zonder filterdrager). Zie stand van paddle bij mij hieronder, verschilt natuurlijk per machine maar geeft een richting.
2. 15g koffie doseren in 18-21g bakje. Ik gebruikte filter bonen van Caffenation, dus behoorlijk licht gebrand (zie onder). Maling bij mij 3.5 op de Kinu m47 traveler, voor espresso zit ik normaal op 2.7 & voor v60 op 4.4. Ik heb geen aeropress, maar las dat dit zo rond aeropress maling zou zijn.
3. Heel licht tampen en filterdrager plaatsen
4. Hendel omhoog en pomp laten lopen tot je iets van 150g koffie in je kopje hebt. Paddle hoef je tijdens extractie niets mee te doen.
5. Roeren, beetje laten afkoelen, enjoy :).

De stand van de paddle, dit was na het zetten van de koffie dus de manometer moet je negeren:
Afbeelding

De gebruikte koffie:
Afbeelding

Voor mij echt een leuke ontdekking, en iets wat ik zeker vaker ga proberen!

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor bobbee » di 07 dec 2021, 16:47

Geniet ervan!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Wijmaar
Berichten: 365
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 08:06

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor Wijmaar » di 07 dec 2021, 19:06

Geniet ervan! Afbeelding
Haha, ik had eigenlijk verwacht dat je ging uitleggen hoe ik dit ook op een strega had kunnen doen Afbeelding

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor Keyser » di 07 dec 2021, 19:19

Geniet ervan! Afbeelding
Haha, ik had eigenlijk verwacht dat je ging uitleggen hoe ik dit ook op een strega had kunnen doen Afbeelding
Haha zou moeten kunnen, maar dan moet je die hevel goed in bedwang houden.

Willemduijv
Berichten: 84
Lid geworden op: vr 31 mei 2019, 19:21

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor Willemduijv » di 07 dec 2021, 20:11

Nadat de eerste kennismaking met de Bianca goed is verlopen kan langzaam het grote experimenteren beginnen, dat is uiteindelijk waarom ik voor de Bianca heb gekozen. Inmiddels lekker aan het proberen en had vandaag echt een voltreffer die ik graag met jullie wil delen :).

Ik had al meerdere keren voorbij zien komen dat men filter / pour-over achtige koffies bereidde met de Bianca. Daarnaast zag ik steeds meer filmpjes over spro-overs, coffee shots en nog meer mooie termen voorbij komen. Ik had zo mijn bedenkingen, tot vandaag...

Afbeelding

Geweldig! Een soort filterkoffie met veel body en hele intense smaak zonder dat er iets te erg uitspringt.

Ik heb het als volgt gedaan:

1. Paddle zo instellen dat je een flowrate van ongeveer 2ml/sec hebt (gemeten door met een kopje op de weegschaal de pomp 30s te laten lopen, zonder filterdrager). Zie stand van paddle bij mij hieronder, verschilt natuurlijk per machine maar geeft een richting.
2. 15g koffie doseren in 18-21g bakje. Ik gebruikte filter bonen van Caffenation, dus behoorlijk licht gebrand (zie onder). Maling bij mij 3.5 op de Kinu m47 traveler, voor espresso zit ik normaal op 2.7 & voor v60 op 4.4. Ik heb geen aeropress, maar las dat dit zo rond aeropress maling zou zijn.
3. Heel licht tampen en filterdrager plaatsen
4. Hendel omhoog en pomp laten lopen tot je iets van 150g koffie in je kopje hebt. Paddle hoef je tijdens extractie niets mee te doen.
5. Roeren, beetje laten afkoelen, enjoy :).

De stand van de paddle, dit was na het zetten van de koffie dus de manometer moet je negeren:
Afbeelding

De gebruikte koffie:
Afbeelding

Voor mij echt een leuke ontdekking, en iets wat ik zeker vaker ga proberen!
Gaaf! Ga ik ook een keer proberen!

Verstuurd vanaf mijn CLT-L09 met Tapatalk


Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor bobbee » di 07 dec 2021, 21:27

Geniet ervan! Afbeelding
Haha, ik had eigenlijk verwacht dat je ging uitleggen hoe ik dit ook op een strega had kunnen doen Afbeelding
Afbeelding Ga ik mij niet aan wagen. Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten