Lelit Bianca

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor cremalover » za 29 dec 2018, 16:18

Klopt en dat schreef ik ook dat dat vooral met lichte brandingen zo werkt. De net wat donker gebrande Himalaya van het Koffielab kwam ook mooier uit Bianca met de EG1 dan dat ik hem uit de Strietman krijg. Vooral met donkere brandingen wil je een aflopend profiel om dat bittere en harde tegen te gaan en krijg je een mooiere volle romige espresso met een aflopend profiel zoals op een hevel of pressure profiling machine zoals Bianca.

Heeft die vriend van je dan ook de GS3 MP en een aflopend profiel toegepast of een AV en blaas je de boel er continu met 9 bar doorheen? Daar zit nogal wat verschil in.
Is geen vriend.Gewoon iemand waar ik contact mee heb.
Zal het eens checken.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor bobbee » za 29 dec 2018, 16:28

Je zou de Bianca veel langer moeten testen dan een uurtje. Eventueel ook met VST bakje etc.
De mogelijkheden zijn zo groot dat je die niet hebt kunnen testen op de Lelit Bianca avond om zulke concrete uitspraken te doen.

Dat is slechts hoe ik erover denk
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor cremalover » za 29 dec 2018, 17:42

Klopt en dat schreef ik ook dat dat vooral met lichte brandingen zo werkt. De net wat donker gebrande Himalaya van het Koffielab kwam ook mooier uit Bianca met de EG1 dan dat ik hem uit de Strietman krijg. Vooral met donkere brandingen wil je een aflopend profiel om dat bittere en harde tegen te gaan en krijg je een mooiere volle romige espresso met een aflopend profiel zoals op een hevel of pressure profiling machine zoals Bianca.

Heeft die vriend van je dan ook de GS3 MP en een aflopend profiel toegepast of een AV en blaas je de boel er continu met 9 bar doorheen? Daar zit nogal wat verschil in.
Hij heeft de MP versie.

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor Erik82 » za 29 dec 2018, 19:22

Je zou de Bianca veel langer moeten testen dan een uurtje. Eventueel ook met VST bakje etc.
De mogelijkheden zijn zo groot dat je die niet hebt kunnen testen op de Lelit Bianca avond om zulke concrete uitspraken te doen.

Dat is slechts hoe ik erover denk Afbeelding
Waarom lukt het me dan wel binnen een half uur of met een GS3 MP beter espresso te krijgen? De Bianca had ik toch zeker 25 espresso mee gemaakt die middag/avond (en dat is aanzienlijk meer dan met de GS3). Kwestie van veel ervaring om snel het gevoel te krijgen. Bianca werkt zeer intuitief en dat is mooi want dan heb je je parameters zo gevonden. Voor dergelijke lichte brandingen is een E61 gewoon minder hoe goed je hem verder ook maakt (en Bianca is wel zo ongeveer de top onder de E61 machines).
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor bobbee » za 29 dec 2018, 20:02

Je moet de machines toch echt naast elkaar zetten en dan blind proeven, anders blijven het moment opnamen. Er zitten ook nog eens maanden tussen. Het lukt niemand om zo objectief te beoordelen en je kunt het al zeker niet als feit neerzetten. Behalve onder het kopje "eigen ervaring". Na 5 a 10 espresso's is je smaak beleving ook niet helemaal meer in balans.
Kwestie van de factor mens niet vergeten mee te nemen in het verhaal. Kortom, je kunt er nog niks van zeggen na zo'n uurtje spelen met zo'n machine.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
kilo
Berichten: 313
Lid geworden op: do 28 okt 2010, 22:40
Locatie: Doorn

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor kilo » za 29 dec 2018, 22:33

Ik ben het wel met Bobbee eens.
Ik heb de Bianca nu een paar maanden. De mogelijkheden om te variëren zijn schier eindeloos. Sturen op flow, druk of druk en flow, de fijnheid van de maling, de temperatuur, de shotlengte alles in combinatie met de soort boon en de branding. Ik durf nog niet te zeggen dat ik het potentieel van de machine in de vingers heb. Ben daarin niet alleen. Op H.B. is er draad van Bianca gebruikers waarJim Schulman (ook niet van de straat geplukt) de Bianca aan het “ ontdekken” is.
Het was een leerzame kennismaking met de Bianca bij PTI. Maar het potentieel van de machine kon daar niet beoordeeld worden. Alleen al omdat de paddle daar zo ingesteld was dat er geen echt lange preinfusies mogelijk waren. Juist bij de lichte brandingen brengt een lange preinfusie veel verbetering.
Ik kan me dan ook niet goed voorstellen dat op basis van zo een terloopse kennismaking een gegronde beoordeling en vergelijking van de Bianca met een andere machine gemaakt kan worden.
Overigens ben ik het ook eens met Cremalover, die de post schreef op basis waarvan we nu zo hakketakken over de relatieve merites van de Bianca t.o.v. de GS3 of de Strietman. Bonen zijn verreweg het belangrijkste. Dan de maler. Dan en pas veel later de machine.
Dus waar hebben we het nu over? Apparaten van enkele duizenden euro’s die onderling marginaal verschillen en die marginaal extra bijdragen aan het resultaat in het kopje....
Maar wel reuze leuk speelgoed...
Dat wel
Vesuvius Evo Leva || Lelit Bianca || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

Erik82
Berichten: 2858
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor Erik82 » zo 30 dec 2018, 11:32

Je moet de machines toch echt naast elkaar zetten en dan blind proeven, anders blijven het moment opnamen. Er zitten ook nog eens maanden tussen. Het lukt niemand om zo objectief te beoordelen en je kunt het al zeker niet als feit neerzetten. Behalve onder het kopje "eigen ervaring". Na 5 a 10 espresso's is je smaak beleving ook niet helemaal meer in balans.
Kwestie van de factor mens niet vergeten mee te nemen in het verhaal. Kortom, je kunt er nog niks van zeggen na zo'n uurtje spelen met zo'n machine.
Er zat bij het testen van Bianca maar een paar uur tussen en een boon die ik al een hele week aan het drinken was dus daar zit niet het probleem. Er is daarnaast een groot verschil tussen een kleine nuance in de smaak die weg is of het compleet missen van de complexiteit. Natuurlijk is je smaak na een paar espresso weg vandaar dat ik voor iedereen espresso heb gemaakt en daarna pas voor mezelf ben begonnen toen ik de controle over de machine had ;) . Dat zou wel een hele domme beginnersfout zijn. De PI was trouwens al heel goed ingesteld en meer dan voldoende om de Strietman exact na te bootsen dus daar zit het hem ook niet in zoals Kilo beweert.

Ik kan het ook omdraaien en zeggen dat jullie eerst allemaal eens ervaring op moeten doen met hele lichte brandingen (en echt professionale machines) voordat je conclusies gaat trekken. Als je die ruime ervaring hebt zul je zien dat de verschillen in de machines ineens vrij eenvoudig boven water te krijgen zijn zodra je dezelfde maler en bonen gebruikt want die maken veel meer verschil. Je kunt op den duur nog wel kleine verbeteringen in een machine naar boven halen door echt te tweaken maar die zijn lang niet zo groot als je het verschil wat een betere maler of bonen gaat geven. Het verschil in deze was dusdanig dat dat door tweaken echt niet ineens zoveel beter te krijgen was, vandaar dat ik mijn Strietman ook weer uit de verkoop heb gehaald. Anders had hier nu allang een Bianca gestaan. Jullie kunnen dus hoog en laag beweren het beter te weten maar missen in deze toch echt een stuk ervaring met echt goede lichte brandingen (en machines met verzadigde groepen icm pressure profiling) om daar een goed oordeel over te kunnen geven ;) .

Neemt natuurlijk niet weg dat Bianca een geweldige machine is maar het is niet de perfecte machine. Die bestaat namelijk ook niet en is ook afhankelijk van je eigen voorkeur. Voor 95% van de mensen is het een geweldige machine omdat die toch geen hele lichte brandingen drinken.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor bobbee » di 22 jan 2019, 13:50

Toch maar wel het VST bakje erbij gekocht.[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/201901 ... c99869.jpg[/IMG]
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor Pti » di 22 jan 2019, 14:06

Ik hoop dat ie past! Ik hoorde van Ossy dat zijn Strada triple niet in de bodemloze PF :shock:

Als er randjes uitgedraaid moeten worden kunnen we dat overigens fixxen hoor.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor bobbee » di 22 jan 2019, 14:26

Ik hoop dat ie past! Ik hoorde van Ossy dat zijn Strada triple niet in de bodemloze PF :shock:

Als er randjes uitgedraaid moeten worden kunnen we dat overigens fixxen hoor.
17 grams bakje heb ik, die past mooi! Triple past niet inderdaad. Misschien dingetje voor lelit om de naked aan te passen?

Krijg zoals verwacht mooie en lekkere extracties met dit VST bakje! Tikje fijner malen dan met het EP HQ bakje.

Als ik randje eruit wil hebben van de naked dan laat ik het weten. Thanks!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten

cron