Lelit Bianca

yakneev
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:34

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor yakneev » vr 08 okt 2021, 10:33

Na eea gelezen te hebben gezien hoe dit af te stellen is.
Het zwarte ringetje die de schroef moet vasthouden stond helemaal beneden en gevoelsmatig de schroef stond ook helemaal uit (lijkt wel alsof die langzaam is bewogen ofzo.

Anyhow veel gesleutel zonder enige verschil in druk. Daarna bijna helemaal dicht gedraaid en vanaf dat moment reageerde hij wel als ik hem meer opendraaide. Wel vaag hij schiet of gelijk naar 12 of krijg hem maar tot 8 / 8.5 bar terwijl Lelit volgens mij adviseerd 10 bar pomp = 9 op de groep ofzo.

Anyhow toch maar even getest met 8 bar. en misschien ligt het aan mij maar de koffie loopt sneller door. Zuurtje is ineens prettig en complex ipv tja echt zuur. De Yellow bourbon van Hoofdkwartier proef ik ineens echt notige bijna nougat achtige zoete tonen ipv zurig of bitter (niks er tussen) en opvallend genoeg moet ik ineens stuk fijner malen.

heb ik onterecht enorm zitten kloten afgelopen maanden met mediocre koffie puur door die druk?

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor Pti » vr 08 okt 2021, 10:34

https://www.youtube.com/watch?v=fh-VUwnMd_g

Te hoge druk is zeker de oorzaak van rare problemen, daarom werken machines zonder OPV zo slecht.

yakneev
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:34

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor yakneev » vr 08 okt 2021, 10:58

https://www.youtube.com/watch?v=fh-VUwnMd_g

Te hoge druk is zeker de oorzaak van rare problemen, daarom werken machines zonder OPV zo slecht.
Is het een logische aanname om te denken dat door dat het zwarte lock-ringetje niet goed zat dat hij over verloop van tijd meer druk is gaan geven?

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor HanR » vr 08 okt 2021, 11:37

@pti
Ik begrijp "machines zonder opv" niet.
Machines met rotatiepomp hebben toch geen opv om een verkeerd afgestelde pompbypass te corrigeren?
Dat er bij oudere machines door kalk vaak gesodemieter met de pompbypass is wat anders.

Verstuurd vanaf mijn SM-A525F met Tapatalk


Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor bobbee » vr 08 okt 2021, 12:04

https://www.youtube.com/watch?v=fh-VUwnMd_g

Te hoge druk is zeker de oorzaak van rare problemen, daarom werken machines zonder OPV zo slecht.
Bianca heeft geen opv toch?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor Pti » vr 08 okt 2021, 12:17

Ik doel op die goedkope flutmachines ala Solis waar je in een soort onmogelijke dans tussen fijn genoeg malen en een acceptabele drukopbouw terecht komt.

Laten we er niet over discussiëren het wijkt veel af van het onderwerp.
Is het een logische aanname om te denken dat door dat het zwarte lock-ringetje niet goed zat dat hij over verloop van tijd meer druk is gaan geven?
Ja en zelfs met die borgmoer heeft een bypass ventiel nog al eens de neiging om te gaan kleven of zweven. Je kunt de boel eens losmaken om het te voorzien van een nieuw likje vet. Kalk is niet snel het probleem aan de "koude kant".

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor bobbee » vr 08 okt 2021, 12:35

Ik doel op die goedkope flutmachines ala Solis waar je in een soort onmogelijke dans tussen fijn genoeg malen en een acceptabele drukopbouw terecht komt.

Laten we er niet over discussiëren het wijkt veel af van het onderwerp.
Is het een logische aanname om te denken dat door dat het zwarte lock-ringetje niet goed zat dat hij over verloop van tijd meer druk is gaan geven?
Ja en zelfs met die borgmoer heeft een bypass ventiel nog al eens de neiging om te gaan kleven of zweven. Je kunt de boel eens losmaken om het te voorzien van een nieuw likje vet. Kalk is niet snel het probleem aan de "koude kant".
Huh reageer je nu op mij of..? Ik vat hem ff niet. De vraag heeft betrekking op de Lelit Bianca die op 12 bar staat en via de pomp niet afgesteld kan worden. De vraag is hoe dat komt.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor Pti » vr 08 okt 2021, 12:58

Ik ga er liever niet op in want ik schep zelf onnodige verwarring door er iets bij te halen dat niets met de Bianca noch de vraag van yakneev van doen heeft. Maar goed. Een rotatiepomp heeft inderdaad enkel een bypass en een expantieventiel. En die bypass is hier vermoedelijk de veroorzaker van de problemen.

Bij vibratiepompen gebruikt men een OPV om de druk terug te brengen bij vibratiepompen. Sommige van die machines hebben geen instelbaar OPV en produceren te veel druk, dat is frustrerend en zorgt voor allerlei rare extractie problemen. Het is hier van toepassing maar het zijn dezelfde soort problemen die je hebt als je een rotatiepomp op bijvoorbeeld 11-12 bar zou zetten.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor bobbee » vr 08 okt 2021, 13:28


Ik ga er liever niet op in want ik schep zelf onnodige verwarring door er iets bij te halen dat niets met de Bianca noch de vraag van yakneev van doen heeft. Maar goed. Een rotatiepomp heeft inderdaad enkel een bypass en een expantieventiel. En die bypass is hier vermoedelijk de veroorzaker van de problemen.

Bij vibratiepompen gebruikt men een OPV om de druk terug te brengen bij vibratiepompen. Sommige van die machines hebben geen instelbaar OPV en produceren te veel druk, dat is frustrerend en zorgt voor allerlei rare extractie problemen. Het is hier van toepassing maar het zijn dezelfde soort problemen die je hebt als je een rotatiepomp op bijvoorbeeld 11-12 bar zou zetten.
Ja dat van die vibrator pomp is overbodig en bekende info. Niet van belang hier in dit topic.
Maar dat van de rotatiepomp wel.

Ben benieuwd of het zo kan worden opgelost.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Joste
Berichten: 888
Lid geworden op: ma 01 apr 2013, 14:26

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor Joste » vr 08 okt 2021, 15:15

Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten

cron