Lelit Bianca

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor Marcje » vr 07 dec 2018, 09:42

Mooie en complete set voor die prijs, proficiat!
dus...

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor bobbee » vr 07 dec 2018, 12:58

Rectificatie! De portafilter is niet van RVS!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
@3aan
Berichten: 4065
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28
Locatie: Westland 2691
Contacteer:

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor @3aan » vr 07 dec 2018, 19:08

Rectificatie! De portafilter is niet van RVS!
Dan zou de bewerking wel wat meer voeten in de aarde hebben. Afbeelding
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor bobbee » zo 09 dec 2018, 23:27

Ik ben best wel tevreden Afbeelding[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/201812 ... 39b873.jpg[/IMG]
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor fransg » ma 10 dec 2018, 09:57

kan ik me goed voorstellen!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor bobbee » za 15 dec 2018, 19:22

Laatste week ben ik natuurlijk lekker aan het experimenteren geweest met de mogelijkheden van de Bianca nu ik die hier heb staan.
Ik heb zowel de vintage espresso blend (wat donkerder gebrand, dank Arnoud) gebruikt en mijn eigen licht gebrande home roasts. Dat is de Costa Rica Alajuela hacienda Candelaria high density caturra tevens als groene boon geleverd door PTI aka Arnoud trouwens. Fijn zo'n hof leverancier! Lelit Bianca, gebrande bonen, groene bonen....

Het is geweldig hoe je de smaak kunt sturen met deze Bianca, andere Bianca's willen nog weleens niet doen wat je zegt. Zowel met regular roast als light roast kun je leuk variëren en experimenteren. De zetboiler met zijn PID doet daar natuurlijk ook voor een flink deel aan mee ivm de strega met zijn HX. Ik heb allerlei profielen geprobeerd, geproefd en weer geprobeerd en telkens wat aangepast om de smaak proberen te sturen naar wat ik zou willen proeven. Dat gaat soms gruwelijk mis maar ook vaak weer heel goed en nu ben ik daar waar ik kan zeggen dat ik toch wel steeds vaker een lekkere zachte espresso proef. Het profiel wat ik het beste resultaat vind geven is: pre Infusie met 5 sec pomp aan, oplaten lopen naar 2 bar(dat gaat vanzelf), 10 sec pauze, dan start extractie en die op laten lopen naar 6 bar en zo vloeiend mogelijk afbouwen naar 2,5 bar. Lekker dik en cremig mondgevoel met een interessante fruitige zachte smaak. Afbeelding
De niche naast een espresso machine is ook echt ontzettend fijn om mee te werken, maalgraad aanpassen, ander boontje, het is allemaal eenvoudig mogelijk.

Wat ik verder heb geleerd van de metertjes op de bianca is dat de pomp een bepaalde constante druk levert, die druk op de puck als gevolg van de verzadiging van de koffiepuck de druk ook vanzelf afneemt. Ik was altijd in de veronderstelling dat de pompdruk de druk op de puck was maar ik zie nu dat tijdens extractie met de paddle volledig open de druk ook afneemt naarmate de extractie vordert terwijl de pomp constant aanstaat.

Dit was even een tussentijds berichtje. Ik ga weer verder pielen en bovenstaande kan mogelijk weer volledig worden herzien door mij! Afbeelding

Hier zomaar wat foto's :[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/201812 ... a72574.jpg[/IMG][IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/201812 ... 4434df.jpg[/IMG][IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/201812 ... 7d024f.jpg[/IMG]
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor fransg » za 15 dec 2018, 23:02

Verrukkelijk koffiehoekje heb je daar weer!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor bobbee » za 15 dec 2018, 23:22

Verrukkelijk koffiehoekje heb je daar weer!
Afbeelding Ik voel mij ook bevoorrecht. Heerlijke hobby hebben wij hier toch allemaal op het forum.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
kilo
Berichten: 313
Lid geworden op: do 28 okt 2010, 22:40
Locatie: Doorn

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor kilo » zo 16 dec 2018, 13:19

pre Infusie met 5 sec pomp aan, oplaten lopen naar 2 bar(dat gaat vanzelf), 10 sec pauze, dan start extractie en die op laten lopen naar 6 bar en zo vloeiend mogelijk afbouwen naar 2,5 bar. Lekker dik en cremig mondgevoel met een interessante fruitige zachte smaak. Afbeelding
De niche naast een espresso machine is ook echt ontzettend fijn om mee te werken, maalgraad aanpassen, ander boontje, het is allemaal eenvoudig mogelijk.

Leuk om te lezen. Doe je de pre infusie nu met de elektronische pre infusie of handmatig?
Mijn huidige favoriet voor medium roast is ( handmatig) een pre infusie van 1/2 tot 1 bar gedurende 15 a 20 seconden, dan langzaam naar 7 tot 8 bar en dan weer terug laten lopen. ( dat gebeurt eigenlijk al grotendeels vanzelf door de gelijkblijvende flow en afnemende weerstand van de Puck.) daarbij een extractie ratio van 1 op 3. Zachte espresso met subtiele smaken
Vesuvius Evo Leva || Lelit Bianca || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

tohenk2
Berichten: 244
Lid geworden op: do 30 jul 2015, 21:10

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor tohenk2 » vr 21 dec 2018, 11:43

Het is geweldig hoe je de smaak kunt sturen met deze Bianca, andere Bianca's willen nog weleens niet doen wat je zegt.
? vertel!
De niche naast een espresso machine is ook echt ontzettend fijn om mee te werken, maalgraad aanpassen, ander boontje, het is allemaal eenvoudig mogelijk.
Hele fijne molen inderdaad. Ik heb er nu een soort siliconen rondje ingelegd zodat de boontjes heel wat minder springen. Hij lijkt daardoor ook wat sneller, nog stiller en er komen nu helemaal geen kleine deeltjes meer via het deksel op de maalgraad-aandudiding.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

cron