Lelit Bianca

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6408
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor cremalover » vr 28 dec 2018, 15:11

Feitelijk maakt het allemaal niet uit.
Gelijke druk,aflopende druk of oplopende druk.Koffie blijft lekker.
Precies wat ik verwacht had.Het zit niet in de machine of drukprofiel maar in de boon.
Machines are overrated zeggen ze in het engels.
Bonen niet.Bonen zijn belangrijk.
Koffie blijft lekker. Dat klopt wel, maar je bent wel heel kort door de bocht zo hoor. Wanneer je iemand bent die graag speelt met de smaak van koffie dan kun je dmv die druk, de smaak naar iets totaal anders sturen! Het druk verloop wat ik hierboven schreef geeft bijvoorbeeld een totaal andere smaak dan het omgekeerde met een aflopende druk. Beide lekker, maar anders.

En door de pre infusie van 2 bar kan de extractie verder op maar 6 bar ipv 9 bar bijvoorbeeld. Volledige extractie zonder pre infusie met fijnere maling op 9 bar geeft dan ook weer een andere smaak. Oneindig veel mogelijkheden dus
Altijd kort door de bocht.( Jerom mode uit). :mrgreen:
Iets genuanceerder dan.

Ik heb wel geen koffie geproefd uit de Bianca maar wel uit heel wat andere machines.
En of ik nu met dezelfde boon koffie zet met een e61 of Strega of wat anders ,de verschillen zijn marginaal klein.Voor mij tenminste.
Maar dit ligt natuurlijk voor ieddereen anders.

Ik drink nu een Yirchacheffe.Die smaak is totaal anders dan een Malabar of Brasil.Die verschillen proef ik dan weer wel.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13266
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor bobbee » vr 28 dec 2018, 15:55

Haha jerom mode!

Koffie smaakt naar.... Koffie! Voor mij is het ook het spelen met koffie, de smaak sturen. Wil je eenvoud dan maak je je niet zo druk en zet je een goeie koffie met een goeie maler en machine. Zo simpel is dat inderdaad. Wil je ook kunnen spelen omdat je koffie maken zo'n leuke hobby vindt dat je meer wilt dan alleen maar even koffie zetten, dan ga je met bijvoorbeeld een strega spelen en wat daarmee kan. Of een londinium met extra Module om pre infusie te regelen naast de hevel. Of een bianca met de paddle, of een synesso, of een la marzocco met paddle of strietman waar je een drukmeter op kunt zetten om mee te spelen, of Dalla Corte mina....keuzes. Ook kies je dan voor een maler met heel weinig retentie in mijn geval de Niche en daarvoor de olympus die ik ook als Single dosing maler gebruikte met een blaasbalgje. 99% van de mensen zullen mij voor gek verklaren maar dat is dan maar zo.
Je kunt dat niet nuanceren voor iemand die zijn hobby wilt uitbuiten.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor Marcje » vr 28 dec 2018, 18:26

Ik had vorige week een heel smaak experiment opgetuigd voor wat collega's (verschillende boontjes, leeftijden, etc) en deel daarvan was ook pomp vs lever. Iedereen kon blind het verschil proeven tussen de 2, en omschreven de lever shots als zachter. Toch was er ook 1 collega die de voorkeur gaf aan een pompshot. Niks mis mee, ieder z'n voorkeur!
dus...

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor Capulus » vr 28 dec 2018, 18:43

Haha jerom mode! Afbeelding

Koffie smaakt naar.... Koffie! Voor mij is het ook het spelen met koffie, de smaak sturen. Wil je eenvoud dan maak je je niet zo druk en zet je een goeie koffie met een goeie maler en machine. Zo simpel is dat inderdaad. Wil je ook kunnen spelen omdat je koffie maken zo'n leuke hobby vindt dat je meer wilt dan alleen maar even koffie zetten, dan ga je met bijvoorbeeld een strega spelen en wat daarmee kan. Of een londinium met extra Module om pre infusie te regelen naast de hevel. Of een bianca met de paddle, of een synesso, of een la marzocco met paddle of strietman waar je een drukmeter op kunt zetten om mee te spelen, of Dalla Corte mina....keuzes. Ook kies je dan voor een maler met heel weinig retentie in mijn geval de Niche en daarvoor de olympus die ik ook als Single dosing maler gebruikte met een blaasbalgje. 99% van de mensen zullen mij voor gek verklaren maar dat is dan maar zo.
Je kunt dat niet nuanceren voor iemand die zijn hobby wilt uitbuiten.
Ik behoor ook tot de 1%. Niets mis mee :)
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

mloes
Berichten: 199
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 22:42

Lelit Bianca

Berichtdoor mloes » vr 28 dec 2018, 19:54

Zeker een verschil tussen pomp of lever. Gisteren een laatste afscheidsbakje met de bfc gemaakt. Altijd betrouwbaar, maar ook een beetje van t zelfde en wat vlakker. Met de lever veel meer smaken. Vandaag had ik met de Peru eindelijk een perfect kopje (en toen was de 250 gram op...). Wauw zo lekker dat het geen cappuchino meer werd maar off topic!
| Profitec Pro 800| niche zero|gaby master A | Genecafe

Erik82
Berichten: 2887
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor Erik82 » vr 28 dec 2018, 21:03

En dan is er nog het verschil tussen een pompmachine en een pompmachine. Laatst weer met een GS3 gewerkt maar daarmee maak je met het grootste gemak geweldige espresso daar waar je dat van een E61 veel minder snel kunt zeggen (en ook daar zit nogal wat verschil in de modellen). Smaak was ook veel complexer dan met de meeste hevels die ik ken.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor bvds » za 29 dec 2018, 13:41

Smaak was ook veel complexer dan met de meeste hevels die ik ken.
En in vergelijk met je Strietman?
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Erik82
Berichten: 2887
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor Erik82 » za 29 dec 2018, 14:38

GS3 MP is net iets beter dan de Strietman maar het scheelt weinig. Dat kan ook komen door de VST bakjes waarmee je fijner moet malen dus hogere EY. Het verschil tussen de Strietman en Bianca was vele malen groter met lichte branding want met Bianca kreeg ik bij lange na niet de complexiteit die de Strietman wel geeft (zelfde maler, PI, doorlooptijd en maalgraad). Vanaf medium brandingen maakt het allemaal veel minder uit maar met lichte brandingen is het verschil ineens toch wel heel fors. Dan merk je toch echt dat een verzadigde groep veel betere resultaten geeft.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6408
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor cremalover » za 29 dec 2018, 15:25

GS3 MP is net iets beter dan de Strietman maar het scheelt weinig. Dat kan ook komen door de VST bakjes waarmee je fijner moet malen dus hogere EY. Het verschil tussen de Strietman en Bianca was vele malen groter met lichte branding want met Bianca kreeg ik bij lange na niet de complexiteit die de Strietman wel geeft (zelfde maler, PI, doorlooptijd en maalgraad). Vanaf medium brandingen maakt het allemaal veel minder uit maar met lichte brandingen is het verschil ineens toch wel heel fors. Dan merk je toch echt dat een verzadigde groep veel betere resultaten geeft.
Iemand die ik ken met een GS3 en Bosco zegt net het omgekeerde.
Bosco geeft een betere smaak.Hij houdt idd wel van meer donkere brandingen.

Erik82
Berichten: 2887
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor Erik82 » za 29 dec 2018, 15:54

Klopt en dat schreef ik ook dat dat vooral met lichte brandingen zo werkt. De net wat donker gebrande Himalaya van het Koffielab kwam ook mooier uit Bianca met de EG1 dan dat ik hem uit de Strietman krijg. Vooral met donkere brandingen wil je een aflopend profiel om dat bittere en harde tegen te gaan en krijg je een mooiere volle romige espresso met een aflopend profiel zoals op een hevel of pressure profiling machine zoals Bianca.

Heeft die vriend van je dan ook de GS3 MP en een aflopend profiel toegepast of een AV en blaas je de boel er continu met 9 bar doorheen? Daar zit nogal wat verschil in.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten

cron