Lelit Bianca

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor we tigers » vr 17 sep 2021, 22:41

Mooie machine. Gefeliciteerd!
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

doubleb
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 15:25

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor doubleb » za 18 sep 2021, 14:50

Inmiddels, na 24 uur met...

Veel aan het uitproberen geweest! Wat me opvalt is de gebruiksvriendelijkheid van het apparaat. Instellingen aanpassen is razendsnel gebeurd. Ook het stomen gaat met niks en is een gigantische stap vooruit, in mijn gevoel, van mijn vorige Gaggia classic.
Bouwkwaliteit ben ik ook erg over te spreken.

Flow control is erg responsief, wat ik positief vind.

Minpuntje: er moet veel gepoetst worden aan de behuizing :roll: :D
Bij nadruppen van het nippeltje achter de drain valve valt dat water precies op het randje van de aansluiting van de lekbak. Waardoor er water op blijft liggen en niet in de lekbak valt.

Channeling blijkt nu toch wel een hardnekkig probleem. Bij mijn Gaggia geen last van, maar hier bij vrijwel iedere shot wat channeling. Geprobeerd om maalsel direct in de PF te gooien. Zowel met dosing funnel als zonder. Doseerbekertje gebruikt om maalsel op te vangen en daarna in PF. Wel WDT, geen WDT. Wel leveller, geen leveller. Secuur tampen. Het lijkt allemaal niet te werken. Ik blijf oefenen, maar het frustreert wel een beetje.
Lelit Bianca | Sculptor 078s | G-iota | Clever Dripper | Timemore C2

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor Ypuh » za 18 sep 2021, 15:56

Wat voor bonen gebruik je?

Verse bonen scheelde bij mij al de helft aan channeling. Het laatste beetje heb ik opgelost door een IMS filterbakje. Wil niet zeggen dat ik nooit geen channeling meer zie, maar de meeste squirts en dubbele stralen zijn daarmee wel weg. Nu zie ik af en toe wel eens een klein stukje (3x3mm o.i.d.) wat underextracted blijft, maar dat ligt vooral aan de voorbereiding van de puck verwacht ik.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

doubleb
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 15:25

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor doubleb » za 18 sep 2021, 16:04

Yellow Bourbon, 4 dagen geleden gebrand. Vrij vers dus nog.
Filterbakjes in de Bianca zijn van IMS.
Lelit Bianca | Sculptor 078s | G-iota | Clever Dripper | Timemore C2

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor Keyser » za 18 sep 2021, 16:08

Yellow Bourbon, 4 dagen geleden gebrand. Vrij vers dus nog.
Filterbakjes in de Bianca zijn van IMS.
Probeer eens na 7 dagen rust. Je bent dus 3 dagen na branddatum begonnen met zetten met deze bonen. Dat is te vroeg. Dan zijn ze nog aan het ontgassen. De smaak is dan eigenlijk ook minder lekker en nog niet in balans. Misschien doet het ook wat met de extractie.



doubleb
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 15:25

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor doubleb » ma 20 sep 2021, 08:21

Om nog even een update te geven over het channeling verhaal;
Soms staart een mens zich blind op bepaalde facetten die achteraf gezien anders geïnterpreteerd moeten worden. Hoe 'concludeerde' ik de channeling bij mijzelf? Door de puck na de extractie te interpreteren. Na wat dingen over de zogenaamde Puckology te hebben gelezen blijk ik hiermee een misser gemaakt te hebben. Er moet niet zoveel waarde gehecht worden aan de staat van de puck na extractie. Kleine kuiltjes, hobbeltjes, nattigheid kan allemaal te maken hebben met het zetproces en het uitzetten en weer inkrimpen van de koffie puck. Ik heb me daar te blind op gestaard. Uiteindelijk is de extractie onderaan de bodemloze PF gewoon netjes. Geen gaps, geen sproeiers, gelijkmatige doorloop. En belangrijker nog. De koffie smaakt uitstekend.
Lelit Bianca | Sculptor 078s | G-iota | Clever Dripper | Timemore C2

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor fransg » ma 20 sep 2021, 09:16

Goed zo!

Misschien heb je ook de filmpjes van het transparante portafilter kunnen zien, waar je kunt observeren dat aan het einde van het shot, als het kopje met de espresso allang opzij is getrokken, er wat kleine 'ploffingen' kunnen plaatsvinden bovenin de puck. Die hebben inderdaad niets te maken met jouw espresso maar meer met het wegvallen van de persdruk bovenop de puck.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

yakneev
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:34

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor yakneev » ma 20 sep 2021, 10:07

Mijn ervaring leert toch wel dat bij de wat lichtere brandingen die met uitzondering van een aantal branders toch alleen maar te verkrijgen zijn de bonen echt wel gebaat zijn bij wat meer rust. daarbij vind ik 7 dagen mogelijk maar vind ik de beste kwaliteit 14 en soms zelfs een dag of 20 het best. Hoe donkerder de boon hoe sneller het kan.

Channeling is wel vaak al verholpen na een dag of 5 / 7. Of het echt bubbelen als je een spout hebt. Maar vind te-vers vaak toch nog vaak te scherp en tricky te zetten. Waar ik in het begin vaak al bonen van 3 of 4 weken oud weg knikker. probeer ik ze nu juist tussen week 3 en 5 te drinken.

yakneev
Berichten: 99
Lid geworden op: vr 17 jan 2020, 07:34

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor yakneev » do 07 okt 2021, 22:53

Hoi allen,

Wat mij opvalt (en ik heb niets aangepast) dat de druk op mijn groepshoofd nu bij een goed ingestelde koffie zomaar de 12 bar aantikt. pas als ik de paddle terug draai gaat hij wat terug maar vaak ook half open knalt hij nog naar 12.

Hoe kan gebeuren terwijl ik niets heb aangepast. bij mijn weten was het alijd 9 op het metertje beneden en richting de 10 in de groepshoofd. Kan dit resulteren in minder consistente en fijne shots?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor bobbee » vr 08 okt 2021, 07:26

Zou je het beste even aan PTI of HANR kunnen vragen.
Die weten waarschijnlijk uit te leggen waarom het plots is verhoogd en wat je moet afstellen.
Ik weet niet waarom het nu hoger is geworden. Je kunt in ieder geval de rotatiepomp afstellen met de schroef daarvoor onderop de Bianca.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten

cron