Lelit Bianca

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor omeCo » ma 18 mar 2024, 12:02

ik heb de zelfde machine ik gebruik de stoomboiler niet zo vaak
daarom ook uitgeschakeld , ik spoel wel 1 x per week de boiler door.
met uitgeschakelde stoomboiler is die in 13 minuten warm.en gebruikt klaar voor de espresso
Is de machine dan ook helemaal lekker op temperatuur? Dus niet alleen de boiler maar ook de zetgroep etc? Mijn machine heeft de 3 liter in de boiler in zo’n 20 minuten op temperatuur maar de groep is dan nog niet echt lekker warm.
water ingesteld op 95 graden , hij slaat dan uit en stopt met verwarmen en ja de groep is warm ,en de koffie is prima
Nice.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor bobbee » ma 18 mar 2024, 12:06

De E61 zetgroep kan niet in 13 Minuten volledig gesatureerd zijn...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Ben70
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor Ben70 » ma 18 mar 2024, 12:23

De E61 zetgroep kan niet in 13 Minuten volledig gesatureerd zijn...
ik zal morgen als die koud is ,opstarten en het water wat uit de groep komt opmeten na 13 minuten
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor bobbee » ma 18 mar 2024, 13:49

Gaat om de stabiliteit van de zetgroep en daarbij het water.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3268
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor Pti » ma 18 mar 2024, 14:05

Zal de temperatuur na 13minuten al stabiel zijn? Nee ik denk het niet. Zal de variatie minder dan 1 graad Celsius zijn, dat vrijwel zeker. Met andere woorden, de laatste 35% van de opwarmtijd wordt besteed aan het stabiliseren van de laatste 1% van de temperatuur.

Natuurlijk, als we daarna de brew-temp met bijvoorbeeld een scace zouden meten gedurende 35seconden, dan zal daar méér afwijking gemeten worden, dan waneer we de machine, 20 minuten of zelfs langer op zouden laten warmen. Maar er zijn ook best wel real-life scenario's te bedenken waarin ik acceptabele, lekkere koffie prefereer over 10 minuten langer wachten op het best haalbare.

Een lastige discussie dus om goed en fout aan te wijzen, best practice zou zijn de machine 20 minuten of langer op te laten warmen, maar het is zéker een mogelijkheid om binnen een kwartier een lekkere espresso tevoorschijn te toveren met een Bianca.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor bobbee » ma 18 mar 2024, 15:36

Hmm ok. Ik meem het zo aan als jij het zegt.
Ik heb altijd geleerd om de zetgroep aan te raken en als je de hand met een seconde aanraakt de zetgroep te heet is om te blijven aanraken.
Inderdaad is beste uitgangspunt de smaak van de koffie en die graden Celsius kunnen me dan wat.
Laat de metingen maar achterwege en vergeet maar wat ik schreef Ben, want het maakt eigenijk niks uit. Als het lekker is dan is het doel bereikt!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Ben70
Berichten: 764
Lid geworden op: vr 26 aug 2022, 11:50

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor Ben70 » ma 18 mar 2024, 15:44

Hmm ok. Ik meem het zo aan als jij het zegt.
Ik heb altijd geleerd om de zetgroep aan te raken en als je de hand met een seconde aanraakt de zetgroep te heet is om te blijven aanraken.
Inderdaad is beste uitgangspunt de smaak van de koffie en die graden Celsius kunnen me dan wat.
Laat de metingen maar achterwege en vergeet maar wat ik schreef Ben, want het maakt eigenijk niks uit. Als het lekker is dan is het doel bereikt!
Nu wil ik het zelf ook weten :mrgreen: zo eigenwijs ben ik wel , dus als ik het niet vergeet neem ik de temperatuur op morgen
en ja ik kan mijn hand niet op de zetgroep houden, voorheen met de rocket duurde het wel 25 minuten voor die goed warm was
maar die had ook geen geïsoleerde boiler ,dus ook dat maakt uit, ook vraag ik me dan af hoe en wat moet er dan gestabiliseerd worden als die na 13 minuten niet meer verwarmd , en alleen af en toe aanspringt om de temperatuur constant te houden?
Rocket Appartamento Compak E8

Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

Pti
Berichten: 3268
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor Pti » ma 18 mar 2024, 16:16

Een conventionele e61 machine doet er 35 tot 40 minuten over om stabiel te worden. Lelit heeft de truc bedacht met het bewust doorverhitten bij een koude start, waarmee ze de opstarttijd van hun e61 machines hebben gehalveerd. Ik hou in de regel liever 20 minuten aan, maar met 13 minuten kun je al aardig in de juiste richting komen.

Maart3nL
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 30 okt 2023, 15:42
Locatie: Almere

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor Maart3nL » do 21 mar 2024, 13:42

Ik heb mijn Bianca op een timer zitten zodat die op temp is als ik wakker wordt maar heb vanmorgen een snel testje gedaan en het opwarmen gaat idd heel erg snel:

na 1 min zit de LCC al op 58 graden maar is de zetgroep nog min of meer kamer temp
IMG_0888.jpeg
na 4 min zit de LCC op 94C (setpoint) zetgroep zit op 31 graden
IMG_0891.jpeg
na 8 min zit de LCC op 94C (setpoint) zetgroep zit op 59 graden
IMG_0895.jpeg
na 11 min zit de LCC geeft OK is dus op temp zetgroep zit op 71,8 graden
IMG_0898.jpeg
na 15 min zit de LCC op 94C (setpoint) zetgroep zit op 75,9 graden
IMG_0902.jpeg
Laatst gewijzigd door Maart3nL op do 21 mar 2024, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Lelit Bianca V3, Timemore Sculptor 078s, 1Zpresso JX-Pro-S

Maart3nL
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 30 okt 2023, 15:42
Locatie: Almere

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor Maart3nL » do 21 mar 2024, 13:44

Zat aan de max van plaatjes in een post :)

Pic 25 min zit de LCC op 94C (setpoint) zetgroep zit op 76,5 graden
IMG_0904.jpeg
Energieverbruik over het eerste half uur (enkel de brew boiler stoom boiler staat uit)
Screenshot 2024-03-21 at 13.38.03.png

uitgaande van deze cijfers is er niet veel reden om langer te wachten dan 15 min, heb helaas geen Scace device om beter te kunnen meten :)
Lelit Bianca V3, Timemore Sculptor 078s, 1Zpresso JX-Pro-S


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 22 gasten

cron