Lelit Bianca

Gebruikersavatar
kilo
Berichten: 313
Lid geworden op: do 28 okt 2010, 22:40
Locatie: Doorn

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor kilo » vr 21 dec 2018, 17:41

. Hele fijne molen inderdaad. Ik heb er nu een soort siliconen rondje ingelegd zodat de boontjes heel wat minder springen. Hij lijkt daardoor ook wat sneller, nog stiller en er komen nu helemaal geen kleine deeltjes meer via het deksel op de maalgraad-aandudiding.
Interessant. Foto?...
Vesuvius Evo Leva || Lelit Bianca || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor bobbee » vr 21 dec 2018, 18:50

Het is geweldig hoe je de smaak kunt sturen met deze Bianca, andere Bianca's willen nog weleens niet doen wat je zegt.
? vertel!
De niche naast een espresso machine is ook echt ontzettend fijn om mee te werken, maalgraad aanpassen, ander boontje, het is allemaal eenvoudig mogelijk.
Hele fijne molen inderdaad. Ik heb er nu een soort siliconen rondje ingelegd zodat de boontjes heel wat minder springen. Hij lijkt daardoor ook wat sneller, nog stiller en er komen nu helemaal geen kleine deeltjes meer via het deksel op de maalgraad-aandudiding.
Ik heb dat gedaan met een ronde trillingsdemper, die houdt het popcornen wat tegen. Vond wel dat het 't gemak van de niche wat in de weg zat dus maar weer weggelegd. Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor bobbee » za 22 dec 2018, 12:41



‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor bvds » za 22 dec 2018, 13:35

Heel mooi filmpje!

En een mooie Kerstboodschap...

Geweldige combi zo die Niche met Bianca.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor cremalover » zo 23 dec 2018, 07:41

Mooi setje. :)

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor bobbee » vr 28 dec 2018, 10:47

Nicaragua Natural SHG. Deze foto van deze espresso is van 26 december, bonen gebrand in de Behmor op 23 december. Erg lekker met de Bianca en Niche!
Extractie handmatig aangepakt. Korte pre infusie tot 2 Bar en dan langzaam opgebouwd tot 6 a 7 bar! Totaal ander recept dan het bekende afbouwen van de druk maar geweldig! Afbeelding[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/201812 ... de62bb.jpg[/IMG]
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor cremalover » vr 28 dec 2018, 12:37

Nicaragua Natural SHG. Deze foto van deze espresso is van 26 december, bonen gebrand in de Behmor op 23 december. Erg lekker met de Bianca en Niche!
Extractie handmatig aangepakt. Korte pre infusie tot 2 Bar en dan langzaam opgebouwd tot 6 a 7 bar! Totaal ander recept dan het bekende afbouwen van de druk maar geweldig!
Feitelijk maakt het allemaal niet uit.
Gelijke druk,aflopende druk of oplopende druk.Koffie blijft lekker.
Precies wat ik verwacht had.Het zit niet in de machine of drukprofiel maar in de boon.
Machines are overrated zeggen ze in het engels.
Bonen niet.Bonen zijn belangrijk.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor fransg » vr 28 dec 2018, 12:46

Bonen zijn belangrijk.
geheel mede eens, het begint bij de boon.
Feitelijk maakt het allemaal niet uit.
Gelijke druk,aflopende druk of oplopende druk.Koffie blijft lekker.
Ik merk wel dat licht gebrande boontjes die het voorheen bij mij op 2-3.5 bar pre-infusie niet goed deden, bij 6 bar pre-infusie en daardoor ook een stuk hogere aanvangs-extractiedruk , dan uitstekend lekkere espresso leveren.

Dus wat dat aangaat maakt, evenals bij de Bianca, enige ruimte in het instellen van de pressuur wel een verschil.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor Pti » vr 28 dec 2018, 12:51

Ik merk ook wel kleine verschillen in het mondgevoel en in hoe verre de smaken van elkaar zijn te differentiëren. Per boon en branding verschilt het in hoeverre dit merkbaar is.

De grote winst van Bianca zit hem in het feit dat je met groot gemak van elke boon een mooie espresso kunt zetten. De echte fanatieke liefhebber kan er vervolgens nog mee spelen en zo proberen zelfs de kleinst haalbare nuances in het kopje te doen belanden.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Lelit Bianca

Berichtdoor bobbee » vr 28 dec 2018, 14:45

Feitelijk maakt het allemaal niet uit.
Gelijke druk,aflopende druk of oplopende druk.Koffie blijft lekker.
Precies wat ik verwacht had.Het zit niet in de machine of drukprofiel maar in de boon.
Machines are overrated zeggen ze in het engels.
Bonen niet.Bonen zijn belangrijk.
Koffie blijft lekker. Dat klopt wel, maar je bent wel heel kort door de bocht zo hoor. Wanneer je iemand bent die graag speelt met de smaak van koffie dan kun je dmv die druk, de smaak naar iets totaal anders sturen! Het druk verloop wat ik hierboven schreef geeft bijvoorbeeld een totaal andere smaak dan het omgekeerde met een aflopende druk. Beide lekker, maar anders.

En door de pre infusie van 2 bar kan de extractie verder op maar 6 bar ipv 9 bar bijvoorbeeld. Volledige extractie zonder pre infusie met fijnere maling op 9 bar geeft dan ook weer een andere smaak. Oneindig veel mogelijkheden dus
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten