Ik krijg mijn koffie niet echt lekker.

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Ik krijg mijn koffie niet echt lekker.

Berichtdoor Pti » ma 08 okt 2018, 22:10

Ik denk dat je opzoek bent naar een lungo, maar een E61 met warmtewisselaar is daar niet het meest geschikt voor. Ik zou zeggen, werk aan je espresso techniek en ga uiteindelijk gewoon americano's maken. Het zal altijd anders smaken dan uit de jura, die doet 1 kunstje - en dat is een lungo....

R-Know
Berichten: 65
Lid geworden op: di 07 sep 2010, 18:05

Re: Ik krijg mijn koffie niet echt lekker.

Berichtdoor R-Know » wo 10 okt 2018, 17:30

Ik ben bang dat je gelijk hebt. Espresso van de Giotto.
De Jura zal de 'even-tussen-door' koffie moeten blijven verzorgen.
De espresso die ik nu maak vind ik lekker. Experimenteer nog wel met iets langer, iets meer maalsel etc maar een espresso aanlengen met warm water valt flink tegen.

Arno

Wijmaar
Berichten: 365
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 08:06

Re: Ik krijg mijn koffie niet echt lekker.

Berichtdoor Wijmaar » wo 10 okt 2018, 18:00

maar een espresso aanlengen met warm water valt flink tegen.
Weet niet zeker of het een mega verschil gaat geven, maar in principe hoort het volgensmij ook andersom. Heet water in je americano kop/glas, en daar dan je shot espresso bovenop, ik doe dit gewoon direct vanuit het apparaat.

Kan me voorstellen dat de temperatuur van het hete water zo iets lager is, wat misschien wel weer invloed op de smaak heeft.

Erik82
Berichten: 2884
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Ik krijg mijn koffie niet echt lekker.

Berichtdoor Erik82 » wo 10 okt 2018, 19:11

Aanlengen met water is fout maar dat had ik al eerder vermeld. Dikke kans dat je dan je espresso verbrand.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Ik krijg mijn koffie niet echt lekker.

Berichtdoor cremalover » wo 10 okt 2018, 20:25

Zal wel vloeken in de kerk zijn maar espresso puur is ook niet zo lekker.Vind ik. :mrgreen:
Je moet het wel een beetje op smaak brengen.
Ik gebruk altijd wat suiker.Nou ja tegenwoordig van dat berkenspul.Ik maak me graag wijs dat dat gezonder is.
Niet veel.Net eens gewogen hoeveel ik in een ristretto doe.Dat is 0.6 gram.Dan is de koffie opeens volledig anders van smaak.Niet echt zoeter maar veul lekkerder.Dan kun je als je wil er nog een beetje gestoomde melk bij doen.Ook niet veel.Een of twee theelepels.Bam .Weer een andere koffie.
Laatst gewijzigd door cremalover op wo 10 okt 2018, 21:25, 2 keer totaal gewijzigd.

Wijmaar
Berichten: 365
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 08:06

Ik krijg mijn koffie niet echt lekker.

Berichtdoor Wijmaar » wo 10 okt 2018, 21:10

Laat je niet gek maken door puristen.Je bent vrij om te drinken wat je lekker vindt.
Helemaal gelijk in, maar daar wringt hem nu juist de schoen. Hij vond het op zijn eigen manier niet lekker Afbeelding

En, zo lang je maar geen berkenspul door mijn espresso gaat gooien zal je mij nergens over horen.

R-Know
Berichten: 65
Lid geworden op: di 07 sep 2010, 18:05

Re: Ik krijg mijn koffie niet echt lekker.

Berichtdoor R-Know » wo 10 okt 2018, 22:19

Aanlengen met water is fout maar dat had ik al eerder vermeld. Dikke kans dat je dan je espresso verbrand.
Maar dat risico loop ik toch niet als ik, in welke volgorde dan ook, het water laat afkoelen tot 92 gr of lager?

Heb diverse varianten geprobeerd maar de smaak klapt achteruit.
Binnenkort, wanneer deze bonen op zijn weer een andere boon proberen.

De aanhouder wint.
Toch?

Erik82
Berichten: 2884
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Ik krijg mijn koffie niet echt lekker.

Berichtdoor Erik82 » do 11 okt 2018, 07:13

De aanhouder wint zeker. Je moet nu de bonen zien te vinden die bij je smaak passen. Probeer anders eens wat blends omdat ze die vaak goed uitbalanceren. Je hebt dan niet dat hele mooie uitgesproken maar wel wat meer gebalanceerde smaken. Het Koffielab zou ik dan aan willen raden aangezien ze daar 3 compleet verschillende blends hebben zodat je goed een indruk kan krijgen. Aan de hand daarvan kun je bepalen wat voor jou de voorkeur heeft.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

R-Know
Berichten: 65
Lid geworden op: di 07 sep 2010, 18:05

Re: Ik krijg mijn koffie niet echt lekker.

Berichtdoor R-Know » za 13 okt 2018, 15:19

Waar ik ook achterkom: Diverse koffies gehaald, want lekker elders etc.
Is de maler bijna leeg, alvast de volgende soort erin omdat dan de maler niet 'droog' komt te staan.
FOUT.
Ik kom erachter dat de ellende dan weer drie keer achter elkaar begint. Eerst omdat de samenstelling bonen veranderd en een HEEL andere smaak koffie geeft, daarna wordt het weer zoeken naar de juiste maling en de juiste hoeveelheid maalsel. Stom, niet doen.
Nu maak ik per keer de twee koffies op die ik nog heb en ga dan over op koffie die ik altijd al lekker vond. Experimenteren met andere smaken komt wel als ik alles goed onder de knie heb.

Wijmaar
Berichten: 365
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 08:06

Re: Ik krijg mijn koffie niet echt lekker.

Berichtdoor Wijmaar » za 13 okt 2018, 15:51

Lijkt mij een verstandig plan! Niet teveel variabelen tegelijk veranderen. Tuurlijk zal de ene koffie meet je smaak zijn dan de andere, maar mijn ervaring is dat je uit iedere goed boon een acceptabele koffie moet kunnen krijgen (er zullen vast hele kritische drinkers zijn die hier anders over denken).

Ik ben het eerste half jaar / jaar ook bij een bepaalde fascino boon gebleven, toen ik daar constante espresso’s uit kon halen ben ik wat meer gaan variëren.

Mooie is dat zodra je de maler, distributie, tampen etc. onder controle hebt het instellen op een nieuwe boon steeds sneller gaat.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron