semi automaat met geïntegreerde bonenmaler?

Frans André
Berichten: 54
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 23:23

semi automaat met geïntegreerde bonenmaler?

Berichtdoor Frans André » za 27 okt 2018, 17:04

Ik ben mijn aan het orienteren om mijn volautomaat te vervangen door een semi automaat of lever.
Nu vraag ik me af of een bonenmaler die in een semiautomaat geïntegreerd is, voldoende resultaat geeft.
Ik had bijvoorbeeld de quick mill 3230 evo70 gezien, deze is er ook in een variant met maler.

Naast de quickmill vind ik de vibiemme domobar junior en de profitec pro 300 ook interessante opties.

Hebben jullie nog suggesties die het overwegen waard zijn?

André
Espresso: Vibiemme domobar, Mahlkönig K30 vario
Filter: Gabi Master, Solis Scala 166
Roaster: Gene Cafe

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: semi automaat met geïntegreerde bonenmaler?

Berichtdoor Erik82 » za 27 okt 2018, 18:30

Ingebouwde maler zijn nagenoeg altijd relatief slecht. Daarnaast is hitte funest voor je koffiebonen en daardoor is een ingebouwde maler verre van ideaal.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: semi automaat met geïntegreerde bonenmaler?

Berichtdoor HanR » za 27 okt 2018, 21:56

Ik zie een aantal totaal verschillende machines voorbij komen.
Om iets zinnigs te kunnen zeggen moeten we toch een aantal dingen weten:
Budget voor molen en machine gezamenlijk; espresso only of wil je regelmatig stomen; nieuw of tweedehands;
ga je groot onderhoud zelf doen, of besteed je dat uit; etc...

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk


Frans André
Berichten: 54
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 23:23

Re: semi automaat met geïntegreerde bonenmaler?

Berichtdoor Frans André » za 27 okt 2018, 22:55

Alvast bedankt voor de reacties.

Met een aantal dingen vandaag bezig geweest. Ik verwacht dat we zeer beperkt willen stomen.
Dus dual boilers of warmte wisselaar lijkt me dan niet echt nodig.

Op dit moment zelf geen ervaring met groot onderhoud, weet niet of ik dat zelf ga doen.
Met een duidelijke beschrijving verwacht ik dat ik wel uit zou moeten komen.

Tweede hands is op zich een optie, ik ben daar over het algemeen terughoudend in (je weet nooit zeker wat je koopt).

Budget technisch, denk ik aan rond de 1000 voor de espressomachine.
Gezien verschillende verhalen vraag ik me af of ik een groter deel van het budget voor de maler moet reserveren.
Espresso: Vibiemme domobar, Mahlkönig K30 vario

Filter: Gabi Master, Solis Scala 166

Roaster: Gene Cafe

Frans André
Berichten: 54
Lid geworden op: do 25 okt 2018, 23:23

Re: semi automaat met geïntegreerde bonenmaler?

Berichtdoor Frans André » zo 28 okt 2018, 14:26

Hmm twijfel twijfel,

Een la pavoni lever machine lijkt mij ook wel wat, maar weet niet of mijn vrouw dat ook wat gaat vinden in het dagelijkse gebruik. Je zou het eigenlijk een weekje moeten kunnen uitproberen :roll:
Espresso: Vibiemme domobar, Mahlkönig K30 vario

Filter: Gabi Master, Solis Scala 166

Roaster: Gene Cafe

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: semi automaat met geïntegreerde bonenmaler?

Berichtdoor Erik82 » zo 28 okt 2018, 14:50

Hou er wel rekening mee dat die dingen verre van stabiel zijn. Meerdere espresso achter elkaar is een heel gedoe en hem aan laten staan werkt ook niet doordat die dan overhit. Daarnaast heb je nog best een fikse leercurve met een handhevel. Je moet er dan echt wel voor willen gaan anders is het verspilling van het geld. Als je er de tijd en moeite in wil steken kun je er wel hele mooie espresso uit halen.

Als je met meerdere mensen in huis bent die koffie drinken en gedurende de dag iets van 5-6 espresso of meer wilt zetten zou ik de Pavoni lekker links laten liggen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: semi automaat met geïntegreerde bonenmaler?

Berichtdoor fransg » zo 28 okt 2018, 17:14

Hou er wel rekening mee dat die dingen verre van stabiel zijn. Meerdere espresso achter elkaar is een heel gedoe en hem aan laten staan werkt ook niet doordat die dan overhit. Daarnaast heb je nog best een fikse leercurve met een handhevel.
Leercurve is geen probleem tenzij men nog maar heel kort te leven heeft.

Die dingen zijn bij matig gebruik behoorlijk stabiel indien men de pressostaat niet te hoog heeft staan en met de koelring vsn Tije is dat ook weer makkelijker.

Je hebt voor een groot deel gelijk met je advies maar deels zit je er een beetje naast wat helemaal niet erg is.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: semi automaat met geïntegreerde bonenmaler?

Berichtdoor Erik82 » zo 28 okt 2018, 18:12

Daar heb je helemaal gelijk in ;) . De praktijk wijst echter vaak uit dat wanneer vrouwlief ook aan de bak moet om koffie te zetten een Pavoni (in de meeste gevallen) geen goede optie is. Die willen over het algemeen minimale moeite doen.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: semi automaat met geïntegreerde bonenmaler?

Berichtdoor fransg » zo 28 okt 2018, 18:47

Klopt, al zet een vriendin met vreugde koffie met de La Pavoni die ik met een Super Jolly in haar caravan heb geplaatst en is een andere vriendin ook blij met de zelfde combinatie die ik haar kado heb gegeven, al is het daar meestal haar zoon die het gebruikt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: semi automaat met geïntegreerde bonenmaler?

Berichtdoor GuidovW » zo 28 okt 2018, 20:24

Met de aanpassingen die Frans hierboven beschrijft zet ik zonder problemen 4 of 5 heerlijke bakjes espresso of cappuccino achter elkaar, zonder oververhitting.
Wel is het na elkaar, waarbij de eerste zijn koffie al op heeft als de lastste hem krijgt.
Hierbij is ook mijn handmaler een beetje een vertragende factor.
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten