ECM Casa V, Rancilio Silvia of toch E61?

briar
Berichten: 9
Lid geworden op: do 17 jan 2019, 16:04

ECM Casa V, Rancilio Silvia of toch E61?

Berichtdoor briar » do 17 jan 2019, 16:26

Beste,

Na jaren dienst is onze Solis thermoblock machine af, en ben ik zelf ook wel toe aan een stap hoger.
Zat nu te denken aan een single boiler machine. We drinken met name espresso na wakker worden, en zo nu en dan een cap op een ander moment (maar relatief weinig).
Aangezien het dus vooral in de ochtend zal zijn, lijkt een E61 groep niet het meest praktische (hoe mooi ook) qua opwarmtijd.
Een single boiler machine zonder E61 moet nog wel te doen zijn toch, als ik direct na opstaan het apparaat aanzet, en na een minuut of 20-25 verder ga? Zit niet direct op een schakelklok te wachten.

We zitten nu zelf in de richting van de Rancilio Silvia of de ECM Casa V te denken. Voorkeur heeft vooralsnog de ECM (koperen boiler, iets grotere boilerinhoud, drukmeter, mooier afgewerkt), ware het niet dat het prijsverschil wel erg groot is tussen deze 2. Voor het geld van de ECM kan je ook naar een VBM Domobar met E61 gaan, of de BZ09.
Hebben jullie tips? Is het prijsverschil tussen de ECM Casa en de Silvia te verantwoorden, of zal ik weinig verschil gaan merken in m'n espresso? En als we toch naar de prijscategorie van de ECM gaan, is dan een E61 (met evt schakelklok) niet een betere keus?

Alvast dank,
Laatst gewijzigd door briar op do 17 jan 2019, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: ECM Casa V, Rancilio Silvia of toch E61?

Berichtdoor bvds » do 17 jan 2019, 19:01

Welke maler heb je staan of denk je aan? Daarmee en met de koffie valt namelijk de meeste winst te halen! De machine is van secundair belang. Rubish in = rubish out.

De Casa V zou ik nieuw nooit kopen. Te duur voor hetgeen je krijgt.

Een Silvia is net zo goed en wat compacter. De Casa is een beetje uit balans als je het mij vraagt, heel hoog en smal.

Zonder PID zijn het beide geen fijne machines omdat de boiler een flinke temperatuurswing heeft. Lees dit als een PID is heel wenselijk.

Een Silvia zou ik ook niet nieuw kopen. Voor hetzelfde geld koop je een gereviseerd en naar wens getunde machine. Zaken als een stillere EX4 pomp met demper en een PID toveren de Silvia om tot een toppertje. Vraag eens aan Peter de Goede van www.ranciliosilvia.info wat hij kan betekenen. Opwarmtijd ca. 20 min. (Zou MP machines links laten liggen of je moet een hoop achterstallig onderhoud en dus extra kosten incalculeren. Veel van die machines zijn ernstig verwaarloosd. Hier op het forum kopen is doorgaans wel goed mogelijk.)

Een Quickmill 820 blijft ook een goede optie. Die koop je nieuw in Duitsland of Italie voor ca. 400 euro. Als je er dan nog een OPV in laat bouwen zit je goed. Opwarmtijd dikke 10 min.

Een onbekende outsider is de Quickmill Silvano. Die heeft dezelfde ringboiler als de ECM Casa maar stadaard een PID. Ook heeft die machine een apart stoomgedeeltje met eigen pomp. Stoomt prima. Beter dan de 820 serie. In het buitenland voor ca. 1000 euro te krijgen. Matige restwaarde.

Een andere optie rond de 1000 euro is een Bezzera BZ10. Deze heeft een warmtewisselaar en is een stuk sneller warm dan een E61 machine door de verwarmingselementen in de groep. Casabarista heeft geregeld dit type (of de BZ07) als occasion in de koopjehoek staan. Puike machine. Prima restwaarde.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

briar
Berichten: 9
Lid geworden op: do 17 jan 2019, 16:04

Re: ECM Casa V, Rancilio Silvia of toch E61?

Berichtdoor briar » vr 18 jan 2019, 19:41

Dank bvds, nuttige info.

Een PID is het magische woord als ik het zo lees, in de Silvia categorie.
Dacht dat een PID vooral meerwaarde had als je van stomen weer terug wilt naar espresso temp, maar ik moet me blijkbaar beter gaan verdiepen in de materie.
Had ook naar de Lelit PL41PLUS met temperatuurmeter, en de PID versie (PL41PLUST PID) gekeken. Het relatief lage gewicht en wat goedkoper uiterlijk gaven echter niet direct een kwaliteitsgevoel, maar misschien vergis ik me daar in. Kan bovendien weinig gebruikerservaringen vinden over de Lelit.

Mooie apparaten, de Silvano en de BZ10 als ik zo kijk. Weet alleen (nog) niet of ik het thuisfront ga meekrijgen met deze major step up voor die ene espresso in de ochtend ;)

Wat betreft de rubbish in, we moeten ook nog op zoek naar een nieuwe maler. Heb nu de Demoka M203, Rancillio Rocky en Euroka Mignon Advanced op de short list staan, maar ik denk dat ik ook daarvoor eerst dit forum eens goed moet gaan uitpluizen. Ook deze malers zullen ongetwijfeld een categorie hoger moeten als ik in richting van een Silvano of BZ10 (of uberhaupt een Silvia) wil?

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: ECM Casa V, Rancilio Silvia of toch E61?

Berichtdoor bvds » vr 18 jan 2019, 20:01

Laat die demoka en Rocky maler maar lekker links liggen.

Koop een Bezzera BB005 als het niet te duur moet zijn of een Eureka Specialita, dus de opvolger van de Mignon.

Een PID zorgt er voor dat het water in de boiler op constante temperatuur blijft.

Lelit altijd kopen met de 58 mm groep en grotere boiler. En ja beste met PID.

Is geen slecht spul, maar zou toch echt de Silvia pakken dan.

Hoeveel wil je uitgeven?
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

briar
Berichten: 9
Lid geworden op: do 17 jan 2019, 16:04

Re: ECM Casa V, Rancilio Silvia of toch E61?

Berichtdoor briar » vr 18 jan 2019, 21:51

Had voordat ik me er een beetje in ging verdiepen iets van max 1000 in gedachten voor combi machine+maler.
Maar gaande weg heb ik dat al wat losgelaten mits het verschil in het espresso resultaat echt zo groot is en de opwarmprocedure de behappen blijft (ochtend koffie, heb dan ook niet veel tijd om met allerlei flushes de machine sneller op te warmen).

Zal even rond moeten kijken en informeren (dank voor de link) of er op dit moment Silvias+PID op gebruikte markt zijn. Heeft eigenlijk wel wat haast gezien overlijden van de Solis.
Een Silvia + PID inbouw (bv 225 e bij Vitelli Coffee zag ik) heeft dus in ieder geval de voorkeur boven de Lelit PL41PLUSTPID. Is het gebrek aan drukmeter nog iets wat ik ga missen zonder veel ervaring?

De BB005 is conisch zie ik. Ook makkelijk in onderhoud?

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: ECM Casa V, Rancilio Silvia of toch E61?

Berichtdoor bvds » vr 18 jan 2019, 22:50

Ik zou denk ik voor ca 400 euro de Eureka Specialita kopen. Dan zit je voor de komende jaren goed en kom je niet snel iets te kort.

Voor die 600 euro die dan over blijft zou ik een gereviseerde en getunede Rancilio Silvia kopen. Bijvoorbeeld bij Peter de Goede. Dat is een betrouwbaar adres. Hij kan ook een PID inbouwen en een stillere EX4 pomp. HanR hier op het forum kan je mssch ook helpen.

Maar er zijn meer goede adressen en andere keuzes te maken.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

briar
Berichten: 9
Lid geworden op: do 17 jan 2019, 16:04

Re: ECM Casa V, Rancilio Silvia of toch E61?

Berichtdoor briar » zo 20 jan 2019, 13:07

Gister de Eureka Mignon molens bekeken incl de Specialita maar vrouw des huizes vond ze niet mooi genoeg 🤔. Zal je net weer zien.
Wel 2ehands Mahlkonig Vario gezien voor prijs van een nieuwe BB005. Kan dat een goede deal zijn?

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: ECM Casa V, Rancilio Silvia of toch E61?

Berichtdoor bvds » zo 20 jan 2019, 13:12

Tsja bij de vario hangt het van de versie af. Ik zou die alleen vanaf de v3 overwegen. Deze kan je herkennen aan de zware metalen filterdrager steun. Maar er zijn ook oude versie later voorzien van die steun. Dus beetje opletten. De maalgraadverstelling is zwak maar dat is met shims eenvoudig op te lossen. Kwaliteit maalsel is goed.

De Eureka is een stuk beter gebouwd. Over smaak valt niet te twisten maar de Vario blinkt ook niet uit in schoonheid. De Eureka kan je in heel veel kleuren krijgen. In het mat zwart tamelijk onopvallend.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6400
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: ECM Casa V, Rancilio Silvia of toch E61?

Berichtdoor cremalover » zo 20 jan 2019, 13:37

snelle opwarmtijd,single boiler met goede stoomkracht?
Ponte Vecchio Export.
Wil je twee shots in een pull maken ?Niet doen.

briar
Berichten: 9
Lid geworden op: do 17 jan 2019, 16:04

Re: ECM Casa V, Rancilio Silvia of toch E61?

Berichtdoor briar » zo 20 jan 2019, 14:37

Dank bvds voor je snelle antwoord, zeer nuttig.

We willen eigenlijk een maler die niet veel herrie maakt en ook makkelijk schoon te maken is. De BB005 voldoet daar minder aan als de sites lees en bekijk. Hoe verhouden de Vario en Specialita zich tot elkaar daarin?
Ben het met je eens dat Vario geen schoonheidsprijs verdient. Vriendin had idee dat bij Mignons de coating (?) bovenop rond de bak al in de winkels afbladderde?


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten

cron