Xenia espresso machine

Gebruikersavatar
hifivoice
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 22 feb 2019, 21:36

Re: Xenia espresso machine

Berichtdoor hifivoice » za 23 feb 2019, 20:55

Prijs heeft een rol gespeeld. Zo vind ik een Decent of Marzocco veel te duur.

Ik wilde in eerste instantie niet meer dan €1.250 a €1.500 voor een machine uitgeven; het is uiteindelijk zo'n €1.850 geworden (incl. 3 portafilter houders, 4 filters, een stamper, een verhoging voor 2 kopjes, Espazzola schoonmaak borstel en ongeveer €50 verzendkosten).

Wat me uiteindelijk over de streep heeft getrokken is de degelijke engineering en gebruikte componenten; de value-for-money is hoog, en ik verwacht lang plezier te hebben van deze machine. En verder vind ik het een mooie machine. Je hebt een hobby of niet...

Hieronder een impressie van hoe de machine er uit komt te zien. Zoals het eerste plaatje, maar dan zonder "spoiler" bovenop. Voor wat betreft de afmeting t.o.v. de molen, is de foto met de grijze apparaten indicatief, of die met de machine met houten handgrepen (zonder "spoiler"). Ik heb de molen zwart gekozen met metaalkleurige voorzijde, ik vond de helemaal zwarte molen er wat "plastic" uit zien. De praktijk moet uiteraard uitwijzen hoe het er allemaal uit komt te zien.
zw.jpeg
gr.jpg
zw3.JPG
De foto's komen van verschillende gebruikers via de Xenia website: http://xenia.coffee/impressionen/. Ik zal t.z.t. eigen foto's maken.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Xenia espresso machine

Berichtdoor Marcje » za 23 feb 2019, 21:08

Jeetje, geloof niet dat ik ooit zo'n uitgebreide benchmark heb gezien. Ik koop het spul zelf meer op emotie geloof ik ;)
Maar zeker proficiat met de eerste Xenia hier; ben benieuwd hoe hij gaat bevallen!
dus...

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Xenia espresso machine

Berichtdoor fransg » za 23 feb 2019, 21:40

Zeer bijzondere machine die naar ik verwacht eerder meer dan minder waard zal worden want dit is echt maatwerk.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

mmjb
Berichten: 39
Lid geworden op: wo 24 okt 2018, 20:20

Re: Xenia espresso machine

Berichtdoor mmjb » zo 24 feb 2019, 14:41

Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen. Ik heb nu nog een Silvia, maar voor het einde van het jaar van plan wat nieuws te kopen met een budget van zo’n 2.000 euro. Naast de Bianca staat de Xenia op de shortlist. De voordelen die jij noemt spreken me erg aan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Xenia espresso machine

Berichtdoor GuidovW » zo 24 feb 2019, 18:11

Dat wordt vast een heel mooie machine, zeg.
En vooral dat hij weinig ruimte nodig heeft maakt het interessant... :!:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Xenia espresso machine

Berichtdoor Erik82 » zo 24 feb 2019, 19:16

Hele mooie machine. Ik ben benieuwd naar de prestaties. Als die gelijk zijn aan bijvoorbeeld een GS3 dan kan het voor mij wel eens interessant zijn.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Xenia espresso machine

Berichtdoor bvds » zo 24 feb 2019, 20:07

Hele mooie machine. Ik ben benieuwd naar de prestaties. Als die gelijk zijn aan bijvoorbeeld een GS3 dan kan het voor mij wel eens interessant zijn.
Heel mooi? Ja!

Maar waarom het vergelijk met een LM GS3? Vind het concept eerder met een Bezzera BZ07/10 overeenkomen: vergelijkbaar soort groep met verwarmingselementen en zonder PI kamer, HX, vibratiepompje etc. Uiteraard alles mooier qua keuze van de componenten en met meer liefde in elkaar geschroefd. En qua temperatuur net wat stabieler doordat de HX steeds leeg loopt. Maar het is geen machine met verzadigde boiler en precieze temperatuurcontrole.

Heb je dat perse nodig? Nee, met de Xenia kun je prima uit de voeten.

Hoe dan ook ik vind de machine mooi en origineel. Respect voor Holger en fijn dat er nu eerdaags een Nederlandse gebruiker is. Benieuwd naar de ervaringen...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Erik82
Berichten: 2885
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Xenia espresso machine

Berichtdoor Erik82 » ma 25 feb 2019, 07:23

Vooral benieuwd omdat bijvoorbeeld de Bianca niet kon tippen aan mijn Strietman en een GS/3 met de brandingen waar ik mee werk. De Strietman is zo nu en dan wat beperkt en ik heb weining diepte beschikbaar voor een machine. Als deze machine wel dat niveau kan halen dan zou dat eventueel een optie zijn. Ik heb me verder niet echt verdiept in de techniek van de Xenia, vandaar mijn grote interesse in de prestaties van de Xenia. Daarnaast vind ik het een hele mooie machine.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Pietro pro brewing, Veel slowkoffie spul

QM_Ed
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 09 dec 2018, 12:26

Re: Xenia espresso machine

Berichtdoor QM_Ed » ma 25 feb 2019, 11:27

@hifivoice
Mooi uitgebreid overzicht in je tweede post hierboven, er staan wel wat machines in waar ik ook interesse in heb.
Ik kan het alleen grotendeels niet lezen (ook niet na vergroten), kan je deze nog eens posten, eventueel in delen?

Xenia is ook interessant, ik heb net de configurator op hun website eens doorlopen, ziet er mooi uit.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Xenia espresso machine

Berichtdoor bvds » ma 25 feb 2019, 15:53

Lees net dat de Xenia gebruik zou maken van een Ulka EP4 pomp. Dat is dezelfde pomp als de EX4 die Peter de Goede (en anderen) vaak in de Rancilio Silvia en Dalla Corte mini zet. De EP4 heeft een kunststof i.p.v. messing fitting. Voordeel is dat deze pompen wat stiller zijn dan de standaard Ulka 5 pompen en belangrijker een rustigere en langzamere drukopbouw kennen. Dit is dus feitelijk een soort van actieve preinfusie. Ik weet uit eigen ervaring dat dit een zinvolle upgrade is op genoemde machines. Dus slim dat Holger hier a priori voor kiest. De enige trade off is dat de OPV meer water moet afvoeren.

Ik vind de machine mooi en slim in elkaar steken. Erg leuk dat je de machine zelf kan configureren. Ik ben echt benieuwd naar de bevindingen hier op het forum.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten

cron