Xenia espresso machine

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Xenia espresso machine

Berichtdoor Marcje » wo 27 feb 2019, 13:42

Die configurator op hun site is wel echt goed gedaan, zouden meer fabrikanten moeten doen!
dus...

tohenk2
Berichten: 244
Lid geworden op: do 30 jul 2015, 21:10

Re: Xenia espresso machine

Berichtdoor tohenk2 » wo 27 feb 2019, 15:51

Ik heb i.d.d. ook naar de Bezzera gekeken. Een nette machine, maar het uiterlijk spreekt me minder aan, en nergens heb ik kunnen vinden hoe je de druk kan configureren, en dat is voor mij een cruciaal element.
uh - ff betweteren en al lang bekend bij de meeste mensen hier (ze kennen me, ik kan het soms toch niet laten)
:mrgreen: De druk zou je al kunnen configureren met de koffiepuck :mrgreen:
Stel: je doet dan geen koffie in het filterbakje, dan kan er nauwelijks druk opgebouwd worden.
Stel: je doet teveel veel te fijn gemalen koffie in je filterbakje, dan komt er niks meer uit (choke) en is er een hoge druk.

Bij de meeste E61 machines stel je een OPV af terwijl de pomp draait tegen bijvoorbeeld een blindfilter zodat je dan de maximumdruk weet die je kan/wil bereiken voor de OPV open gaat. Meestal iets boven de druk die je wil gebruiken om de espresso te zetten. Bij de Bezzera is dit ook zo. (Als je machine openmaakt is de OPV iets na de pomp te zien.) Ik neem zonder meer aan dat je dat bedoelde.

Mooi voorbeeld van hoe het ook kan was laatst een instructiefilm van de Lelit Bianca waar de OPV op een handig bereikbare plek zit. (Nog een zijstap: Aangezien je dan een "gesloten" systeem hebt, maakt de gliceur niks uit, of je nou niks door een gat van 0,4 of 0,7mm laat stromen, het blijft niks. Als je echt koffie gaat zetten maakt dat wel uit. Het draagt bij aan de totale weerstand en stroomsnelheid. De Bianca heeft een regelbaar systeem daarvoor - prachtig.)

tohenk2
Berichten: 244
Lid geworden op: do 30 jul 2015, 21:10

Re: Xenia espresso machine

Berichtdoor tohenk2 » wo 27 feb 2019, 16:20

Die configurator op hun site is wel echt goed gedaan, zouden meer fabrikanten moeten doen!
Die configurator is ge-fine-tuned na uitvoerig overleg op KaffeeNetz.de
Je voordeel doen met de mening van potentiele klanten is inderdaad handig. Klantvriendelijk, maar het komt ook je omzet ten goede denk ik zo.

Gebruikersavatar
hifivoice
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 22 feb 2019, 21:36

Re: Xenia espresso machine

Berichtdoor hifivoice » wo 27 feb 2019, 18:08

Ik had maar voor een rotatiepomp geopteerd, bij zo'n machine ga je toch niet met een Dr. Bibber pomp rommelen? Afbeelding
Ik heb (en wil) geen vast water aansluiting, en dr. Bibber is geïsoleerd opgehangen.

Bibberen ga je vooral van teveel koffie. :D

Gebruikersavatar
hifivoice
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 22 feb 2019, 21:36

Re: Xenia espresso machine

Berichtdoor hifivoice » wo 27 feb 2019, 18:16

Bij de meeste E61 machines stel je een OPV af terwijl de pomp draait tegen bijvoorbeeld een blindfilter zodat je dan de maximumdruk weet die je kan/wil bereiken voor de OPV open gaat. Meestal iets boven de druk die je wil gebruiken om de espresso te zetten. Bij de Bezzera is dit ook zo. (Als je machine openmaakt is de OPV iets na de pomp te zien.) Ik neem zonder meer aan dat je dat bedoelde.

Dat is wat ik bedoel, maar kon het nergens vinden. Ook geen info over constante druk en temperatuur e.d. Het lijkt me een prima machine, maar de Xenia geeft me meer vertrouwen in engineering en beschikbare data.

Mooi voorbeeld van hoe het ook kan was laatst een instructiefilm van de Lelit Bianca waar de OPV op een handig bereikbare plek zit. (Nog een zijstap: Aangezien je dan een "gesloten" systeem hebt, maakt de gliceur niks uit, of je nou niks door een gat van 0,4 of 0,7mm laat stromen, het blijft niks. Als je echt koffie gaat zetten maakt dat wel uit. Het draagt bij aan de totale weerstand en stroomsnelheid. De Bianca heeft een regelbaar systeem daarvoor - prachtig.)
Mooi concept inderdaad, de Decent DE1+ gaat nog verder (je kan flow, druk en temperatuur over de tijd als curve instellen, en de machine meet zelfs tot in hoeverre deze curve in de praktijk gehaald wordt). Ik denk dat dit concept in de toekomst verder uitgebouwd gaat worden. Dan ga je gekarakteriseerde malers en machines krijgen, en kan je een profiel van je koffiebrander krijgen, combineren met jouw smaakprofiel (van dat moment), en de maler en machine worden daarop getuned. En nog wat decennia verder kan je met nano-technologie en chemie de extractie zelf beïnvloeden.

Als ik in Eindhoven bij de betere plaatsen koffie drink, staan daar "simpele" E61 machines of machines met een specifieke zetgroep (zoals je ze veel in de horeca tegen komt). Als ik dat thuis kan bereiken, ben ik al heel tevreden. Vrijdag komt de Xenia, de maler staat al klaar. Ik heb een druk weekend, dus geen idee of ik er dan al aan toe kom, maar ik kijk er naar vooruit!

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Xenia espresso machine

Berichtdoor Marcje » wo 27 feb 2019, 19:30


Mooi concept inderdaad, de Decent DE1+ gaat nog verder (je kan flow, druk en temperatuur over de tijd als curve instellen, en de machine meet zelfs tot in hoeverre deze curve in de praktijk gehaald wordt). Ik denk dat dit concept in de toekomst verder uitgebouwd gaat worden. Dan ga je gekarakteriseerde malers en machines krijgen, en kan je een profiel van je koffiebrander krijgen, combineren met jouw smaakprofiel (van dat moment), en de maler en machine worden daarop getuned. En nog wat decennia verder kan je met nano-technologie en chemie de extractie zelf beïnvloeden.

Ik weet het niet, hooguit als niche denk ik. Leuk voor de echte freaks, maar "Mevrouw van Zetten uit Tiel" wil gewoon een lekker bakkie koffie drinken ;-)
M'n ouders bijvoorbeeld zijn echt nog wel van deze tijd, maar raken onze espresso machine niet eens aan als ze aan het oppassen zijn. Laat staan dat ze op zoek zijn naar een bepaalde smaak, of profiel.
Ik ben zelf ook meer van het ambachtelijke (en zou zelf niet snel een Xenia kopen), maar vind het desalniettemin wel interessant om te volgen.

Als ik in Eindhoven bij de betere plaatsen koffie drink, staan daar "simpele" E61 machines of machines met een specifieke zetgroep (zoals je ze veel in de horeca tegen komt). Als ik dat thuis kan bereiken, ben ik al heel tevreden.

Ik denk dat je met elke vrijwel espresso machine en verse boontjes + een goede maler (dat blijft het belangrijkste onderdeel) de Eindhovense koffies tenminste kunt evenaren!

Welke boontjes ga je gebruiken?
dus...

Gebruikersavatar
hifivoice
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 22 feb 2019, 21:36

Re: Xenia espresso machine

Berichtdoor hifivoice » wo 27 feb 2019, 20:08

Ik weet het niet, hooguit als niche denk ik. Leuk voor de echte freaks, maar "Mevrouw van Zetten uit Tiel" wil gewoon een lekker bakkie koffie drinken ;-)
M'n ouders bijvoorbeeld zijn echt nog wel van deze tijd, maar raken onze espresso machine niet eens aan als ze aan het oppassen zijn. Laat staan dat ze op zoek zijn naar een bepaalde smaak, of profiel.

De Jura generatie 8-)
Ik ben zelf ook meer van het ambachtelijke (en zou zelf niet snel een Xenia kopen), maar vind het desalniettemin wel interessant om te volgen.

Dat is wat ik juist leuk vind aan de Xenia. Het hele zet proces in ambachtelijk in een modern jasje, met het gemak van bijv. een dose counter en flushing, en duurzame engineering. Voelt gewoon goed. Maar ieder natuurlijk zijn eigen smaak en afwegingen.
Ik denk dat je met elke vrijwel espresso machine en verse boontjes + een goede maler (dat blijft het belangrijkste onderdeel) de Eindhovense koffies tenminste kunt evenaren!

Ik heb helaas veel tegenvoorbeelden geproefd in de horeca en bij mensen thuis. Ook zaken die met niet-verse bonen een goede koffie kunnen maken.
Welke boontjes ga je gebruiken?

Weet ik nog niet. Tot nu toe gecharmeerd van o.a. DENF 801 huisblend, Rozema van Schijndel 1147, Dutch Barista Masterblend 01. Ik heb nog wat zakken Italiaans spul liggen (o.a. Mokaflor Oro), daar ga ik de boel eerst eens globaal mee inregelen.

Gebruikersavatar
hifivoice
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 22 feb 2019, 21:36

Re: Xenia espresso machine

Berichtdoor hifivoice » za 02 mar 2019, 12:41

Let the show begin! 8-) :D

IMG_5122.jpeg

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Xenia espresso machine

Berichtdoor Fisherman » za 02 mar 2019, 12:48

Werkelijk een prachtige set! Heel veel plezier ermee, moet vast lukken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

mike066
Berichten: 1
Lid geworden op: za 02 mar 2019, 19:33

Re: Xenia espresso machine

Berichtdoor mike066 » za 02 mar 2019, 19:39

Prachtig zo zou ik de set ook bestellen, ook de molen is dezelfde als ik zou nemen . :D


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten