duo boiler of warmtewisselaar

jobbie
Berichten: 26
Lid geworden op: za 13 apr 2019, 11:47

duo boiler of warmtewisselaar

Berichtdoor jobbie » za 13 apr 2019, 11:50

Voor thuis (een paar kopjes koffie per dag) ga ik een nieuwe piston machine aanschaffen en ik denk aan een systeem met 2 boilers of warmtewisselaars. Waar geven jullie de voorkeur aan / wat zijn de exacte verschillen in de praktijk, zitten er prijsverschillen tussen en wat adviseren jullie?

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: duo boiler of warmtewisselaar

Berichtdoor HanR » za 13 apr 2019, 12:10

Aha, een piston machine met dubbele boiler. Lijkt me vrij zeldzaam



Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk


espressodokter
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 06 jun 2016, 21:24

Re: duo boiler of warmtewisselaar

Berichtdoor espressodokter » za 13 apr 2019, 13:58

Aha, een piston machine met dubbele boiler. Lijkt me vrij zeldzaam Afbeelding
Een hoop mensen zullen je niet begrijpen :lol:
Dokter dokter wat mankeert mijn machine?

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: duo boiler of warmtewisselaar

Berichtdoor Capulus » za 13 apr 2019, 14:17

Voor thuis (een paar kopjes koffie per dag) ga ik een nieuwe piston machine aanschaffen en ik denk aan een systeem met 2 boilers of warmtewisselaars. Waar geven jullie de voorkeur aan / wat zijn de exacte verschillen in de praktijk, zitten er prijsverschillen tussen en wat adviseren jullie?
Hallo Jobbie,

Er wordt hier licht gegrapt omdat je niet de eerste bent die hier vermoedelijk de mist in gaat. Piston is een zuiger, je bedoelt vermoedelijk een halfautomaat.

Je vraag is echter wel erg open. Wat is je budget, wat voor koffie ben je van plan te zetten, wat vind je belangrijk aan een machine; snel opwarmen, temperatuur stabiel, energiezuinig, flushen of niet enz?

Google eens op: verschil dubbele boiler/warmtewisselaar en je kunt er van alles over vinden. Heeft voor en nadelen.

Wellicht dat je een en ander iets nader kunt specificeren, dan kan men je beter helpen!

Succes! Gr Bart
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: duo boiler of warmtewisselaar

Berichtdoor cremalover » za 13 apr 2019, 16:49

Voor thuis (een paar kopjes koffie per dag) ga ik een nieuwe piston machine aanschaffen en ik denk aan een systeem met 2 boilers of warmtewisselaars. Waar geven jullie de voorkeur aan / wat zijn de exacte verschillen in de praktijk, zitten er prijsverschillen tussen en wat adviseren jullie?
De duoś zijn meestal wat duurder.Ze zijn wat temperatuurstabieler.Met een e61 groep wordt dat verhaal wat zwakker.
Met een warmtewisselaar moet je vaak een flush doen om de gewenste temperatuur te vinden.Met wat ervaring gaat dat best goed.
Een warmtewisselaar is goedkoper.

Ik zou altijd voor een warmtewisselaar gaan.

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: duo boiler of warmtewisselaar

Berichtdoor HanR » za 13 apr 2019, 19:00

Een dus boiler is makkelijker dan een hx.
Om een andere reden ben ik over het algemeen geen fan van van dual boiler machines. De grote "betere" fabrikanten, bezuinigingen op het formaat van hun koffieboiler. De top vind ik daardoor juist de Expobar Leva dual boiler (bij ons bekend als brewtus).
Om net iets andere reden dan Cremaliver ben ik fan van HX machines. In de loop van de jaren zijn ze steeds beter geworden. Als je oude tweedehands machines (ECM, Vibiemme) vergelijkt met een hedendaagse machines, is het verschil indrukwekkend.
5 seconden flushen en je temperatuur is helemaal strak.
De enige reden om voor een dubbelboiler te kiezen is als je espresso drinker bent en in het weekend en voor bezoek melk wilt kunnen stomen.
Verder zet je de stoomboiler lekker uit.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk


jobbie
Berichten: 26
Lid geworden op: za 13 apr 2019, 11:47

Re: duo boiler of warmtewisselaar

Berichtdoor jobbie » za 13 apr 2019, 22:03

Oké, dank je, en ja, ik bedoel een halfautomaat...
Wij drinken inderdaad espresso en graag lekkere cappuccino of andere melkkoffie's.
Als we veel cappuccino's maken is een dual boiler dan prettiger of is de warmtewisselaar dan net zo goed? Budget zeg tussen 1000 en 1500.

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: duo boiler of warmtewisselaar

Berichtdoor HanR » za 13 apr 2019, 22:12

Had je al budget voor een molen gereserveerd, of ben je al voorzien?
Tweedehands machine van een goed adres kan ook een optie zijn.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk


jobbie
Berichten: 26
Lid geworden op: za 13 apr 2019, 11:47

Re: duo boiler of warmtewisselaar

Berichtdoor jobbie » za 13 apr 2019, 22:42

de bonenmaler moet er inderdaad ook nog komen...

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: duo boiler of warmtewisselaar

Berichtdoor bvds » za 13 apr 2019, 23:34

Tsja ieder zijn ding ;)

Ik was een heel stuk gelukkiger met mijn Dalla Corte mini met dubbele boiler dan met mijn twee eerdere HX machines (zowel met E61 als Bezzera groep).

Voor mij hoeft de zetboiler juist niet groot te zijn. Zo lang hij maar direct boven de zetgroep zit en de boiler en groep min of meer een geheel vormen. Zoals bijvoorbeeld het geval is bij de genoemde Dalla Corte. Qua temperatuurbeheersing is dit naar mijn mening ideaal. En door het kleine volume ook minder kans op brak water.

Erg leuk vind ik ook de Profitec 300. De kleine ringboiler vormt ook een quasi verzadigde groep. Even de EX5 door een EX4 pomp vervangen en je hebt een erg praktische machine.

Juist het makkelijk kunnen spelen met temperatuur op een dual boiler bevalt me. Natuurlijk kun je met je flush routine best wat invloed uitoefenen, maar is toch anders. En als je niet oplet verstoor je juist het thermisch evenwicht van de goed uitgebalanceerde HX machines!

Ook kun je op een dual boiler de druk in de separate stoomboiler een stuk hoger afstellen hetgeen de stoomprestaties ten goede komt. Als je op een HX de druk hoger zet dan ca 1 bar dan gaat je temperatuur van je zetwater ook omhoog en moet je langer flushen.

Overigens: er is niks met een een goede HX machine, zoals bijvoorbeeld een Rocket of Bezzera BZ10!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron