Mag dicht - thx

Wil je van je oude espresso apparaat, koffiemolen of teveel-ingekochte-koffie af? Laat het ons weten!
Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Mag dicht - thx

Berichtdoor bobbee » wo 30 okt 2019, 09:18

Koop dan een Niche als je wilt wisselen met bonen. Echt zo prettig in gebruik! Ik heb hem nu naast mijn pavoni. Heerlijk setje.
Of een blaasbalgje:)
AfbeeldingAfbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Bezzera Strega + Eureka Atom 75E

Berichtdoor cremalover » wo 30 okt 2019, 09:58

Fuel heeft al eens wat boontjes van mij geprobeerd en is zelfs langs geweest voor wat verschillende filterbakjes.

Als ik het me goed herinner is hij juist aan het stoeien om specifiek van lichtere brandingen een knappe espresso te krijgen. Maar ik kan me vergissen.
Klopt de Yellow boon heb ik al verschillende keren in de molen gehad en dat ging best goed tot ik dan weer overging op andere bonen.
Als ik dan weer terug ging naar de Yellow Bourbon moest ik weer een kilo wegmalen om het weer op de juiste smaak te krijgen.
Fouten > te veel variabele. Nu ook een lijstje waarin ik per boon alles ga vastleggen.
Tevens heb ik vandaag nog van een wijze man wat tips gekregen in Jip en Janneke taal:

Denk altijd in:
Tijd———>>>>>
Zuur - zoet - bitter;

- grove maling——-> fijne
- koude temperatuur ——> heet
- dosering laag———> hoog
- lichte roast ———> donker
- lage druk ———-> hoge
- korte extractie ———-> lange

Bovenste niet te drinken met een wat lichtere boon (maar ziet er wel mooi uit he :D )
Onderste twee net gezet met een wat donkere boon en die smaken goed. Onderste het best!

Nou topic kan dicht, zal weer verder gaan in Strega topic.
Misschien nog een molen erbij voor andere bonen?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Een kilo!!!!!????

Je hebt een Strega met presso.Ik zou zeggen een keer instellen en afblijven.Variabele temperatuur heb je dan al zowat niks mee te maken.
Variabele pre infusie tijd.Ik zelf proef zowat geen verschil tussen preinfusie van 1 sec of 1 minuut bij welke boonsoort dan ook.Dat een lichtere boon wat langer nodig heeft is natuurlijk bekend.
Ik pas mijn maalgraad aan de doorlooptijd aan.Mijn variabele dosering probeer ik niet te veel aan te doen.

Nu pleur ik in alle espresso een beetje melk.Ik vind het allemaal niet lekker zonder melk.
Tip.
Doe eens bij een espresso een klein beetje gestoomde melk.Een of twee theelepels is meestal genoeg.Je zult zien dat je koffie er van opknapt.
Cortadotje anybody?

Wil je het echt lekker doe je er een mespuntje honing bij.Goeie biologischebloemenhoning.Heerlijk.
Fuck conventies.Denk vrij.
Emancipate yourself from mental slavery zong Bob Marley al.Die was voortdurend stoned.Dan onstaan de beste ideeen.


https://www.youtube.com/watch?v=QrY9eHkXTa4

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Mag dicht - thx

Berichtdoor Keyser » wo 30 okt 2019, 11:21

En espresso's maken dat die Bob kon! Zo!
Hij is niet voor niets zo beroemd geworden.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Mag dicht - thx

Berichtdoor cremalover » wo 30 okt 2019, 12:55

En espresso's maken dat die Bob kon! Zo!
Hij is niet voor niets zo beroemd geworden.
Daar weet ik niets van.
Maar hij riep wel op om ( in dit geval de rastafari en voormalige zwarte slavengemeenschap ) hun geest vrij te maken.In hun "mind"waren ze nog steeds slaaf en ondergeschikt.
Ze dachten zoals decennia voorgekauwd was dat ze moesten denken.

Ik vond de analogie wel passend.
Espresso moet zus en zo smaken en zo gezet worden.Vooral geen suiker of melk etc etc...
Doe wat je zelf wil. :mrgreen:

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Mag dicht - thx

Berichtdoor Keyser » wo 30 okt 2019, 15:52

Haha ja, ik vond hem mooi gevonden van je.
Leuk om te zien hoeveel invloed muziek kan hebben


Terug naar “Te koop aangeboden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron