VERKOCHT Bezzera Strega SE

Wil je van je oude espresso apparaat, koffiemolen of teveel-ingekochte-koffie af? Laat het ons weten!
bobbee

Re: Te koop Bezzera Strega SE

Berichtdoor bobbee » do 14 mei 2020, 15:38

Grappige discussie...

Wist niet eens dat er officieel “hevelmannen” bestonden.
Moet je om een echte hevelman te worden ook een ontgroeningsritueel volgen en krijg je dan een embleempje op je leren hesje Afbeelding ?

Deze machine vult de zetgroep trouwens met leidingdruk. Je kan de pomp ook inschakelen om dit te doen. En voor sommige koffies vind ik de smaak met pomp zelfs beter.

“Echte” hevelmachine of niet: de koffies die je er mee kan maken zijn bijzonder mooi! En juist het spelen tussen leidingdruk en gebruik maken van de pomp maakt het juist leuk om met deze Strega te spelen.
Mocht hij niet verkocht worden dan blijft hij lekker op mijn aanrecht staan: drinkt de vrouw maar filterkoffie als ik niet thuis ben :)
Natuurlijk! Strega is gewoon een super goede machine! Zeker voor het geld.

Ik zou hem houden als ik jou was. R58....hoop geld en blijft een E61.

Lelit Bianca ook al overwogen?
If you are brewing a very dark roast, it will form a large dome of hell that will summon Ihsahn, who will ensure that your coffee tastes like the devil.

turboyeast

Berichtdoor turboyeast » do 14 mei 2020, 16:50

Omdat de pomp de zetgroep vult?
Nee, mijn gevoel zegt dat de Strega-man (:D) geen hevelmachine heeft om het hevelen, maar om de eindeloze variabiliteit die de machine kan bieden. De uitdrukking "Strega mannen zijn geen hevelaars" is niet persé wetenschappelijk onderbouwd ofzo, maar heeft een poetische kernachtigheid, die ik (persoonlijk) bijzonder treffend vind. De Strega-man ruilt zijn machientje bijvoorbeeld zonder blikken of blozen om voor een Lelit Bianca of een andere machine met eindeloze variabiliteit.
Af en toe is jezelf zo'n spiegel voorhouden, zo ontzettend mooi en verhelderend.
Cheers, TY

Disclaimer: de huidige auteur wenst op geen enkele wijze Strega eigenaren of hun machines te diskwalificeren. Het gaat puur om literair vermaak...
-------------------------------------------------------
Als je in de afgrond kijkt, kijkt de afgrond ook in jou.

Marcje

Berichtdoor Marcje » do 14 mei 2020, 17:19

Nee, mijn gevoel zegt dat de Strega-man (:D) geen hevelmachine heeft om het hevelen, maar om de eindeloze variabiliteit die de machine kan bieden. De uitdrukking "Strega mannen zijn geen hevelaars" is niet persé wetenschappelijk onderbouwd ofzo, maar heeft een poetische kernachtigheid, die ik (persoonlijk) bijzonder treffend vind. De Strega-man ruilt zijn machientje bijvoorbeeld zonder blikken of blozen om voor een Lelit Bianca of een andere machine met eindeloze variabiliteit.
Af en toe is jezelf zo'n spiegel voorhouden, zo ontzettend mooi en verhelderend.

Oei, lekker kort door de bocht, ik voel een leuke discussie aankomen!
dus...

turboyeast

Berichtdoor turboyeast » do 14 mei 2020, 17:32

Oei, lekker kort door de bocht, ik voel een leuke discussie aankomen!
:D
-------------------------------------------------------

Als je in de afgrond kijkt, kijkt de afgrond ook in jou.

diems01

Berichtdoor diems01 » vr 15 mei 2020, 02:27

Ik heb er ook 1 verzonnen!

Alle lever machines met veer in de groep zijn wannabe levermannen.

Echte leveraars doen het met de armspieren en gevoel.
Ah dies lullig! :mrgreen:
Ik ga het peppina meteen vertellen ..
Atom 65 / La Peppina

diems01

Berichtdoor diems01 » vr 15 mei 2020, 02:37

Cheers, TY

Disclaimer: de huidige auteur wenst op geen enkele wijze Strega eigenaren of hun machines te diskwalificeren. Het gaat puur om literair vermaak...
Leuk dat je er een theorie over hebt. Het grappige is dat alle hevel hobbyisten weten dat het niet kwaad bedoeld is maar het valt niet uit te leggen. Heeft denk ik te maken met de liefde (lees het eindeloze gepruts), de bijzonder resultaten (lees niet te zuipen bakkies) en de grootschalige flexibiliteit (het ligt aan jou, niet aan de machine) van simpele hevel machines. :D
Atom 65 / La Peppina

bobbee

Berichtdoor bobbee » vr 15 mei 2020, 08:08

Ik heb er ook 1 verzonnen!

Alle lever machines met veer in de groep zijn wannabe levermannen.

Echte leveraars doen het met de armspieren en gevoel.
Ah dies lullig! :mrgreen:
Ik ga het peppina meteen vertellen ..
Haha! Onzin natuurlijk.

Neem een londinium, ik vind het de mooiste lever machine voor thuis die te krijgen is.
If you are brewing a very dark roast, it will form a large dome of hell that will summon Ihsahn, who will ensure that your coffee tastes like the devil.

cremalover

Berichtdoor cremalover » vr 15 mei 2020, 09:22

ik gok een vol automaat Afbeelding
Strega mannen zijn geen hevelaars :]
Dat vind ik nu zo'n krachtige kernachtige uitspraak. Je kan er uren over praten, maar daar komt het wel op neer.
Chapeau... :)
Cheers, TY
Schaar Londinium R eigenaren daar dan ook maar bij. Die machine doet dat toch ook?

Zelf twijfel ik nog erg welke hevel ik wil. Al verbaas ik mij over de discussie tussen de hevel eigenaren betreffende de Strega. Je komt elitaire uitspraken tegen dat dit de hevel machine is voor de mensen die geen "echte" kunnen betalen. En ook hier in dit topic behoor je dan in een ander hokje.
Wanneer ik dan het verschil goed begrijp en dit vanuit een positief licht bekijk, dan biedt de Strega meer speel mogelijkheid met preinfusie en shots dan een klassieke lever zonder pomp. Dan zou je als tegen antwoord kunnen zeggen dat de klassieke lever eigenaren de variabelen niet aandurven/aankunnen en gebaad zijn bij de voorspelbaarheid/eenduidigheid van hun veerAfbeelding

On topic: mooie machine. Ik heb al contact met je gehad via MP. Ik overweeg het Afbeelding Ik durf best een niet-hevelaar te zijn met lef.
Zowel Strega als Londinium R zijn hybride machines en staan tussen pomp en hevelmachines in.
Feitelijk zou er op dit forum een nieuwe categorie bij moeten .De mogelijkheden van hybrides zijn uitgebreider. De resultaten weer anders.
Graag een subforum "hybrides"dus.
Daarom oproep om dit te realiseren.
" Malen, harken, beetje tampen en genieten van verrukkelijke espresso ". by F. G.

cremalover

Berichtdoor cremalover » vr 15 mei 2020, 09:25

Grappige discussie...

Wist niet eens dat er officieel “hevelmannen” bestonden.
Moet je om een echte hevelman te worden ook een ontgroeningsritueel volgen en krijg je dan een embleempje op je leren hesje :lol: ?

Deze machine vult de zetgroep trouwens met leidingdruk. Je kan de pomp ook inschakelen om dit te doen. En voor sommige koffies vind ik de smaak met pomp zelfs beter.

“Echte” hevelmachine of niet: de koffies die je er mee kan maken zijn bijzonder mooi! En juist het spelen tussen leidingdruk en gebruik maken van de pomp maakt het juist leuk om met deze Strega te spelen.
Mocht hij niet verkocht worden dan blijft hij lekker op mijn aanrecht staan: drinkt de vrouw maar filterkoffie als ik niet thuis ben :)
Indien nog niet gedaan de middelste veer eruit halen.
Iedereen op dit forum zweert dat dit de koffie beter maakt.
Dan gaat de bediening zo licht dat je hem zelfs met je leuris omlaag kunt trekken zoals een van mijn ooms plachtte te zeggen.
Kan je vrouw hem ook bedienen.
" Malen, harken, beetje tampen en genieten van verrukkelijke espresso ". by F. G.

cremalover

Berichtdoor cremalover » vr 15 mei 2020, 09:33

ik gok een vol automaat Afbeelding
Strega mannen zijn geen hevelaars :]
Dat vind ik nu zo'n krachtige kernachtige uitspraak. Je kan er uren over praten, maar daar komt het wel op neer.
Chapeau... :)
Cheers, TY
Schaar Londinium R eigenaren daar dan ook maar bij. Die machine doet dat toch ook?

Zelf twijfel ik nog erg welke hevel ik wil. Al verbaas ik mij over de discussie tussen de hevel eigenaren betreffende de Strega. Je komt elitaire uitspraken tegen dat dit de hevel machine is voor de mensen die geen "echte" kunnen betalen. En ook hier in dit topic behoor je dan in een ander hokje.
Wanneer ik dan het verschil goed begrijp en dit vanuit een positief licht bekijk, dan biedt de Strega meer speel mogelijkheid met preinfusie en shots dan een klassieke lever zonder pomp. Dan zou je als tegen antwoord kunnen zeggen dat de klassieke lever eigenaren de variabelen niet aandurven/aankunnen en gebaad zijn bij de voorspelbaarheid/eenduidigheid van hun veerAfbeelding

On topic: mooie machine. Ik heb al contact met je gehad via MP. Ik overweeg het Afbeelding Ik durf best een niet-hevelaar te zijn met lef.
Mijn Pompei heeft net zoveel mogelijkheden als de Strega die ik gehad heb.De Strega is ontworpen met maar 1 doel voor ogen. De eerste machine met pro groep ontwerpen met een reservoir.
Toen ik mijn Strega in 2011 kocht was die er nl. niet.En er was vraag naar.Dat kon je merken op de fora.
Bezzera is daarop ingesprongen en voila STREGA!

De verhalen over de voordelen van de pomp-infusie is allemaal lulkoek die men er bij verzonnen heeft. :|
Was een puur commerciele ontwikkeling.U vraagt ? Wij maken.
Met een klassieke hevel zoals mijn Pompei kan ik ook de preinfusiue naar elke druk brengen en voor zolang als ik wil.Uiteraard weet ik niet exact welke druk ik dan realiseer.Zou ik dit willen weten dan frutsel ik snel een portafilter met drukmeter in mekaar en dan weet ik dat ook.
De mogelijkheden van hevels zijn letterlijk eindeloos lees traploos.

Terug naar “Te koop aangeboden”