Fraude; Trucs rond Betaalverzoeken met iDeal en Gelijk Oversteken Service

Wil je van je oude espresso apparaat, koffiemolen of teveel-ingekochte-koffie af? Laat het ons weten!
Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Fraude; Trucs rond Betaalverzoeken met iDeal en Gelijk Oversteken Service

Berichtdoor bobbee » di 29 jun 2021, 09:07

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Fraude; Trucs rond Betaalverzoeken met iDeal en Gelijk Oversteken Service

Berichtdoor bobbee » do 02 sep 2021, 15:39

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Fraude; Trucs rond Betaalverzoeken met iDeal en Gelijk Oversteken Service

Berichtdoor bobbee » di 09 apr 2024, 00:23

QR-codefraude: trap niet in deze nieuwe manier van oplichting



https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/ ... oplichting
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Fraude; Trucs rond Betaalverzoeken met iDeal en Gelijk Oversteken Service

Berichtdoor omeCo » di 09 apr 2024, 07:51

Ter lering en vermaak:

Gisteren een sms van ‘de belastingdienst‘ ontvangen. “Ondanks meerdere herinneringen heeft u uw belastingaanslag van €441,65 nog niet voldaan. Betaal voor 10 april via iDeal (zie link) om te voorkomen dat uw dossier wordt overgedragen aan de gerechtsdeurwaarder“

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Fraude; Trucs rond Betaalverzoeken met iDeal en Gelijk Oversteken Service

Berichtdoor fransg » di 09 apr 2024, 08:04

IMG_30022CAA9956-1.jpeg
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Fraude; Trucs rond Betaalverzoeken met iDeal en Gelijk Oversteken Service

Berichtdoor Pti » di 09 apr 2024, 16:38

Ja die grappen ontvang ik ook wel eens, gelukkig stuurt mijn telefoon ze automatisch naar de spam, genoeg mensen die erin ruimen.
Bijlagen
Screenshot_20240409-163617.png

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Fraude; Trucs rond Betaalverzoeken met iDeal en Gelijk Oversteken Service

Berichtdoor fransg » di 09 apr 2024, 16:44

Die heb ik ook eens gehad. Ik reageerde meteen van "kan ik je even snel geld sturen? Koop meteen de nieuwste iPhone dan zit je weer goed" maar daar kwam helemaal geen reactie op ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Fraude; Trucs rond Betaalverzoeken met iDeal en Gelijk Oversteken Service

Berichtdoor bobbee » di 09 apr 2024, 20:13

https://www.hartvannederland.nl/tech/ai ... herkenning

Criminelen plunderen rekening door gezichtsherkenning, zo voorkom je het

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Fraude; Trucs rond Betaalverzoeken met iDeal en Gelijk Oversteken Service

Berichtdoor fransg » za 13 apr 2024, 10:14

https://www.hartvannederland.nl/tech/ai ... herkenning

Criminelen plunderen rekening door gezichtsherkenning, zo voorkom je het
Er is goed nieuws:
Het kwalijke van dit alles is dat de consument onnodig in paniek raakt en maatregelen neemt die zijn telefoon juist onveiliger maken dan veiliger. In reacties op sociale media melden diverse mensen al dat ze teruggaan naar de pincode.

De reactie van de journalist van De Telegraaf na alle opwinding is ondertussen wat dubbel. In een jubelende column noemt hij zijn eerste artikel voor de krant een 'fantastische start', terwijl hij in een podcast terugkrabbelt: 'Het speelt hier niet echt actief op dit moment, maar er zijn wel opties dat het zou kunnen gaan gebeuren ooit in de toekomst.'
Volledige stukje:
Paniekbingo
De week in tech
Een smeuïge cocktail van hackers, criminelen, AI en uw bankrekening leidt tot onnodige onrust.
LAURENS VERHAGEN

'ING waarschuwt: criminelen plunderen je bankrekening door je gezicht te kopiëren.' Oei, dat was even schrikken deze week. Voordat u in blinde paniek naar uw gezicht grijpt, gelijk maar even dit: de ophefkoppen in diverse media zijn niet gestoeld op enige realiteit.

Wat is er dan wel aan de hand? De Telegraaf pakte maandag paginagroot uit met een smeuïge cocktail van hackers, criminelen en AI. Citaat: 'Het is een nieuwe manier van hacken die zelfs experts verbaast en aangeeft hoe snel de ontwikkeling van AI en deepfake wordt misbruikt door criminelen.' Klinkt allemaal doodeng, dus logisch dat ook WNL er op tv op inhaakt. Bij deze laatste luidt het: 'Hackers loggen met gezichtsherkenning in op je bankaccount, doordat ze je gezicht kunnen namaken met AI.'

Nogmaals: u loopt geen gevaar. Althans: niet meer dan gebruikelijk. De krant diepte een oud nieuwsbericht op over een obscure Chinese hackgroep die een nieuw soort malware maakte. Deze malware kan inloggegevens ontfutselen en verleidt telefooneigenaren onder meer tot het maken van een filmpje, waarna de criminelen aan de hand van dit filmpje een deepfake kunnen maken waarin het lijkt dat u uw bank opdracht geeft een geldbedrag over te maken.

Theoretisch kan dit allemaal, maar het zijn nogal wat omslachtige stappen. Nieuw is het ook niet. Malware bestaat al zo lang er computers bestaan en van fraude met deepfakes is ook al een enkel voorbeeld bekend. Hier ging het trouwens om een nepvideo van een bankmedewerker zelf.

De doorsnee ING-klant die zijn telefoon ontgrendelt met gezichtsherkenning loopt geen gevaar door deze malware. Deepfakes hebben namelijk niets te maken met gezichtsherkenning om telefoons of apps te ontgrendelen. Zo werkt Face ID op iPhones met diverse sensoren, waaronder een dieptesensor. Een foto of video om de app te activeren lukt dus niet. Wie mijn account wil overnemen, heeft behalve mijn wachtwoord en mijn mobiel óók mijn hoofd nodig. Mijn fysieke hoofd, wel te verstaan.

Deepfakes kunnen op allerlei vlakken problematisch zijn, maar dit is nou net geen gevaar. ING zegt bij navraag dan ook helemaal niet te waarschuwen voor dit probleem. Wél voor malware trouwens, maar dat doet de bank al veel langer. Het kwalijke van dit alles is dat de consument onnodig in paniek raakt en maatregelen neemt die zijn telefoon juist onveiliger maken dan veiliger. In reacties op sociale media melden diverse mensen al dat ze teruggaan naar de pincode.

De reactie van de journalist van De Telegraaf na alle opwinding is ondertussen wat dubbel. In een jubelende column noemt hij zijn eerste artikel voor de krant een 'fantastische start', terwijl hij in een podcast terugkrabbelt: 'Het speelt hier niet echt actief op dit moment, maar er zijn wel opties dat het zou kunnen gaan gebeuren ooit in de toekomst.'

Op vrijwel hetzelfde moment kondigde ING een oplossing aan voor een echt probleem: klanten kunnen binnenkort in de app controleren of zij op dat moment echt gebeld worden door hun bank of door een oplichter die uit is op hun geld. Bravo ING.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Fraude; Trucs rond Betaalverzoeken met iDeal en Gelijk Oversteken Service

Berichtdoor bobbee » za 13 apr 2024, 10:37

Ah mooi! Mijn zoon betaalde begin van de week een paar schoenen met mijn credit card, ik vroeg hem vantevoren of hij goed had gekeken of deze webshop wel te vertrouwen was. Ja! (hij is bijna 18 dus je moet op gegeven moment ook loslaten en vertrouwen als ouder)
Ik kreeh de bestelbevestiging ook binnen want kopie van zijn mail komt altijd ook bij mij. Bestelnummer 101 voor een populair merk. Toch maar even checken, rare vertalingen, hoofdletters her en der, geen telefoonnummer, vreemde verzendkosten etc.
Credit card afschrijving : naar Singapore.

Bank gebeld en in overleg oude kaart laten blokkeren en een nieuwe is besteld en onderweg. Later proberen de betaling terug te draaien.

Maar was dit nou wel nodig of was ik onnodig zenuwachtig? Oplettendheid is nooit slecht.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Te koop aangeboden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron