GEVRAAGD: goede tweedehands halfautomaat voor enthousiaste beginner

Ben je al tijden op zoek naar tweedehands espresso apparaat, een gebruikte koffiemolen of een niet meer te krijgen onderdeel of accessoire? Plaats het hier.
Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: GEVRAAGD: goede tweedehands halfautomaat voor enthousiaste beginner

Berichtdoor fransg » do 18 nov 2021, 15:16

Volgens mij staat er hier ergens nog een witte specialita te koop, maar niet voor 200 euro ;-)

En bvds heeft eventueel een XL te koop meen ik, maar ook boven de 200
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Danielle_D
Berichten: 63
Lid geworden op: di 31 aug 2021, 13:56

Re: GEVRAAGD: goede tweedehands halfautomaat voor enthousiaste beginner

Berichtdoor Danielle_D » do 18 nov 2021, 15:28

Volgens mij staat er hier ergens nog een witte specialita te koop, maar niet voor 200 euro ;-)

En bvds heeft eventueel een XL te koop meen ik, maar ook boven de 200

Je bent snel! Ik heb bvds een bericht gestuurd. En die witte heb ik ook ergens voorbij zien komen, maar die kan ik nu niet meer vinden.
Misschien is de Eureka Mignon nu nog wat te hoog gegrepen voor m'n huidige budget (dat alweer kleiner is na m'n Rancilio-fiasco) ;)

manduca
Berichten: 868
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

GEVRAAGD: goede tweedehands halfautomaat voor enthousiaste beginner

Berichtdoor manduca » do 18 nov 2021, 18:45

Fijn dat Peter het op heeft kunnen lossen. Ben wel benieuwd wat er nu allemaal mis mee was.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk: Aeropress * Commandante C40

Danielle_D
Berichten: 63
Lid geworden op: di 31 aug 2021, 13:56

Re: GEVRAAGD: goede tweedehands halfautomaat voor enthousiaste beginner

Berichtdoor Danielle_D » ma 22 nov 2021, 17:28

Fijn dat Peter het op heeft kunnen lossen. Ben wel benieuwd wat er nu allemaal mis mee was.

Pfoe, heb je even? ;)

- Het frame was met verfbehandeling compleet verpest.
- De boilerflens was gecorrodeerd door een lekkende pakking.
- De boiler zat voor de helft gevuld met kalk. De machine is nooit zo gebruikt zoals het hoort en de kalk heeft het element aangetast met corrosie, waardoor kortsluiting.
- De pijp van boiler naar de stoomkraan is verwrongen door klungelig sleutelen.
- In de stoomkraan zaten verkeerde pakkingen en er zat totaal geen vet op, waardoor het enorme slijtage heeft opgelopen.
- In de zetgroep zat een verkeerde groepsring, ongeschikt voor een Silvia: te hard rubber en verkeerde maat.
- Het ophangrubber van pomp was gebroken.

Tja.... De zeer slordige verfbehandeling kon ik zelf zien (en gelukkig ook zelf herstellen), maar de rest... Ik ben enorm teleurgesteld in dat dit aan mij is verkocht. Wel heel blij met de goede behandeling van Peter, waardoor ik nu een goed werkende Rancilio heb! Maar je begrijpt waarschijnlijk dat het wat lastiger is voor mij om nog een aankoop via Marktplaats te doen als ik er zelf geen verstand van heb. Zélfs al heeft iemand goede reviews.

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: GEVRAAGD: goede tweedehands halfautomaat voor enthousiaste beginner

Berichtdoor bvds » ma 22 nov 2021, 18:14

Fijn dat het machientje het weer doet. Laat dat maar aan Peter over. Wel weer het zoveelste voorbeeld van goedkoop is duurkoop. Inderdaad beter MP mijden tenzij je zelf goed kan inschatten hoe en wat.

Voor max 200 euro is het lastig zoeken. Kijk eens naar een 2e hands Bezzers BB005. Of een Eureka mignon van het oude type. De Specialita is duidelijk beter maar zul je 2e hands niet snel ver onder de 300 euro vinden. Volgens mij heeft Peter nog een occasion Demoka staan voor niet te veel geld. Redelijk Spartaans maar wel goed af te stellen en sterke motor.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

manduca
Berichten: 868
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: GEVRAAGD: goede tweedehands halfautomaat voor enthousiaste beginner

Berichtdoor manduca » ma 22 nov 2021, 18:30

Poeh, wat een verhaal. Bijna alles aan verkloot wat maar kan. En het is zo’n simpele machine.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista

Werk: Aeropress * Commandante C40

Danielle_D
Berichten: 63
Lid geworden op: di 31 aug 2021, 13:56

Re: GEVRAAGD: goede tweedehands halfautomaat voor enthousiaste beginner

Berichtdoor Danielle_D » ma 22 nov 2021, 19:44

Fijn dat het machientje het weer doet. Laat dat maar aan Peter over. Wel weer het zoveelste voorbeeld van goedkoop is duurkoop. Inderdaad beter MP mijden tenzij je zelf goed kan inschatten hoe en wat.

Voor max 200 euro is het lastig zoeken. Kijk eens naar een 2e hands Bezzers BB005. Of een Eureka mignon van het oude type. De Specialita is duidelijk beter maar zul je 2e hands niet snel ver onder de 300 euro vinden. Volgens mij heeft Peter nog een occasion Demoka staan voor niet te veel geld. Redelijk Spartaans maar wel goed af te stellen en sterke motor.

Ja, ik ben blij dat ik die wijze les inmiddels heb geleerd.

Ik denk dat ik nog even wat meer geduld moet hebben. De Eureka Mignon Specialita blijft steeds in me op komen - een erg mooie maler, om jaren plezier van te hebben. Dus ik moet OF wachten tot er een heel goede tweedehands deal voorbij komt (hier op het forum, geen MP meer) OF tot ik wat meer geld heb om een nieuwe te kopen. Volgens mij zijn dat m'n opties. Tot die tijd heb ik het ook nog steeds goed voor elkaar met m'n Macap M4.

Eens even testen of ik echt geduld heb... ;)

Danielle_D
Berichten: 63
Lid geworden op: di 31 aug 2021, 13:56

Re: GEVRAAGD: goede tweedehands halfautomaat voor enthousiaste beginner

Berichtdoor Danielle_D » ma 22 nov 2021, 19:45

Poeh, wat een verhaal. Bijna alles aan verkloot wat maar kan. En het is zo’n simpele machine.

Ja, eigenlijk is het heel knap..!

Danielle_D
Berichten: 63
Lid geworden op: di 31 aug 2021, 13:56

Re: GEVRAAGD: goede tweedehands halfautomaat voor enthousiaste beginner

Berichtdoor Danielle_D » zo 06 nov 2022, 15:54

Hoi allemaal, bijna een jaar later ben ik weer terug. Een tijdje alweer aan het meelezen, maar nu weer een berichtje. Grappig om te zien hoe ik mijn zoektocht begon, voelt als lang geleden. Jullie geduldige uitleg en meedenken heeft me erg geholpen. Inmiddels een jaar verder blijkt dat mijn interesse in lekkere (vooral) cappuccino maken geen 'fase' is en dat ik ervan geniet om een steeds lekkerdere en betere te maken, voor mezelf en voor mijn gasten.

Met de combi Rancilio Silvia V3 (eerst volledig verprutst door degene waar ik 'm van kocht en daardoor niet meer de mooiste maar weer werkend als een zonnetje door de briljante Peter de Goede) en Eureka Mignon Specialita (dankzij Joste van dit forum, nooit verwacht dat ik mijn 'droommaler' van hem kon overnemen) heb ik nu een heel mooie complete set, maar voor cappuccino vraagt het wel wat veel geduld - zeker als ik er meerdere achter elkaar voor m'n vrienden maak.

Inmiddels ben ik dus rustig om me heen aan het kijken voor de volgende stap. Ik denk nu aan bijvoorbeeld de Lelit Mara X. Het budget is nog steeds niet heel hoog, dus ik hoop op een goede tweedehands. Zijn er wat jullie betreft nog meer soortgelijke apparaten waar ik naar kan kijken? Die ook tweedehands worden aangeboden?

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: GEVRAAGD: goede tweedehands halfautomaat voor enthousiaste beginner

Berichtdoor Ypuh » zo 06 nov 2022, 16:39

De Mara-X is goed en wordt veel geprezen door de 'brew first' configuratie en lage prijs (persoonlijk vind ik hem niet heel bijzonder en klein, maar dat terzijde). Ze zijn daardoor zo populair, dat je tweedehands waarschijnlijk even veel betaald als een nieuwe in de aanbieding. Ik zou daar geen hoop/energie in steken.

Voor een goede cappuccino zal iedere HX wel voldoen. Ze hebben simpelweg een grotere boiler, meer stoomkracht en je hoeft niet te wachten/switchen tussen stomen of koffiezetten, zelfs tegelijk. Dat opent ook de deur naar wat grotere/luxere machines, en als ze een paar jaar ouder zijn (5 jaar is niks mis mee, daarna kom je op de vraag of er goed op gepast is zoals bij je Silvia). Denk aan een machine als een Rocket Cellini of Giota (dezelfde machine met verschillende zijkanten).

Met een beetje geluk kun je die een stuk goedkoper bemachtigen dan een nieuwe Lelit Mara-X, al zou ik nu wel voor een gerenommeerd adres kiezen zoals HanR/Redpresso om een miskoop te voorkomen. Kost niet eens veel meer verwacht ik, maar je bent wel afhankelijk van hun aanbod.

Er zit overigens een significante prijsverhoging aan te komen bij Lelit (+40% ofzo), dus als je een nieuwe wilt zou ik geen maanden meer wachten.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.


Terug naar “Te koop gevraagd”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron