Blindfilter bakje 58mm

Ben je al tijden op zoek naar tweedehands espresso apparaat, een gebruikte koffiemolen of een niet meer te krijgen onderdeel of accessoire? Plaats het hier.
Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Blindfilter bakje 58mm

Berichtdoor bobbee » ma 29 nov 2021, 11:51

Links een blindfilterbakje en rechts een doosje poederAfbeeldingAfbeelding
Nou, eindelijk een met poeder geblindfilterde zetgroep! Zal de koffie goed doen. Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Blindfilter bakje 58mm

Berichtdoor fransg » ma 29 nov 2021, 12:10

Links een blindfilterbakje en rechts een doosje poederAfbeeldingAfbeelding
Nou, eindelijk een met poeder geblindfilterde zetgroep! Zal de koffie goed doen. Afbeelding
Bedoel je dat het jouw voorkeur heeft om de cafiza eerst zelf op te lossen in een klein beetje vloeibaar water alvorens dit in het blindfilter te deponeren? Ik vind het, telkens wanneer ik de setbegroeping van de Rocket E61 van een vriendin middels blinde befiltering schoonmaak, veel mekkelijker om een theelepel poeier in het blinde filterbakje te leggen dan het zou zijn om daar eerst een papje van te maken.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

ArjenT5R
Berichten: 349
Lid geworden op: za 16 okt 2021, 00:25

Re: Blindfilter bakje 58mm

Berichtdoor ArjenT5R » ma 29 nov 2021, 12:15

:mrgreen: :ugeek:

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Blindfilter bakje 58mm

Berichtdoor bobbee » ma 29 nov 2021, 12:30

Links een blindfilterbakje en rechts een doosje poederAfbeeldingAfbeelding
Nou, eindelijk een met poeder geblindfilterde zetgroep! Zal de koffie goed doen. Afbeelding
Bedoel je dat het jouw voorkeur heeft om de cafiza eerst zelf op te lossen in een klein beetje vloeibaar water alvorens dit in het blindfilter te deponeren? Ik vind het, telkens wanneer ik de setbegroeping van de Rocket E61 van een vriendin middels blinde befiltering schoonmaak, veel mekkelijker om een theelepel poeier in het blinde filterbakje te leggen dan het zou zijn om daar eerst een papje van te maken.
Ik heb toevallig vanochtend een papje gemaakt en met blindfilter en zonder de douchezeef de Londinium groep gespoeld. Dus absoluut geen blindfilter spoeling van de groep zoals de E61 groep want dat is niet wat je moet doen met een Hefboom groep! Alles druppelde mooi in de fijne grote lekbak van de Londinium.
Voor de E61 had KAFKO altijd een handleiding op dw website staan:

http://www.kafko.nl/gebruiksaanwijzing- ... teren.html

Volgens moet het spul enkelt even tijd krijgen om zijn werk te doen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

ArjenT5R
Berichten: 349
Lid geworden op: za 16 okt 2021, 00:25

Re: Blindfilter bakje 58mm

Berichtdoor ArjenT5R » ma 29 nov 2021, 12:37

Een stukje vaatwasblokje doet het ook prima trouwens 8-)

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Blindfilter bakje 58mm

Berichtdoor fransg » ma 29 nov 2021, 12:43

Ik heb toevallig vanochtend een papje gemaakt en met blindfilter en zonder de douchezeef de Londinium groep gespoeld.
Volgens mij hoeft de zetgroep van de Londinium nooit 'geblindfilterd'. De techniek is er niet geschikt voor.

Wat je zou willen schoonmaken dan wel reinigen zijn het douchescherm en het befilteringsbakje, en die kunnen in een kom met heet water en Cafiza enige uren in de week (hier wordt 'weken' bedoeld te worden gelezen als 'erin liggen badderen', niet in de betekenis van 'enige malen zeven dagen').

De zetgroep / buis zelf wordt niet beter van cafiza.

Wat wel gunstige werking kan hebben is met de filterdrager en het filterbakje daarin, losjes in de zetgroep gedraaid, de hefboom neerwaarts omlaag te halen, waardoor het hete water over het filterbakje heen langs de randen gutst en al gutsende de eventuele koffieresten wegspoelt tussen de randen waar de 'oortjes' van het portafilter in glijden.

Indien men een blindfilterbakje in het PF zet en dat in de Londinium zetgroep draait en vast zet, en dan de neerwaartse hefboombeweging doet, dan ontstaat er een hoge druk die slechts met het weer losdraaien van het portafilter en zeer gewelddadig in het rond spuiten van heet water weer tot ontspanning kan geraken. Dat is ongunstig voor wie een zwak zenuwgestel heeft.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

manduca
Berichten: 868
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Blindfilter bakje 58mm

Berichtdoor manduca » ma 29 nov 2021, 12:56

Ik gebruikte voor het schoomaken van de groep wel het blindfilterbakje, maar draaide de PF niet vast. Hendel naar beneden en een beetje wiggelen.
Tegenwoordig gebruik ik daar een espazzola voor. Cafiza is inderdaad niet nodig. Er is geen koffie of andere viezigheid die terug de groep in kan. En wat er eventueel bij de oortjes komt gaat er met gewoon spoelen vanaf. Douchescherm wip ik er af en toe gewoon uit en gaat dan los in de cafiza.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk: Aeropress * Commandante C40

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Blindfilter bakje 58mm

Berichtdoor fransg » ma 29 nov 2021, 13:00

Tegenwoordig gebruik ik daar een espazzola voor.
Ik eveneens sinds februari 2017:

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Blindfilter bakje 58mm

Berichtdoor bobbee » ma 29 nov 2021, 13:09

Ik heb toevallig vanochtend een papje gemaakt en met blindfilter en zonder de douchezeef de Londinium groep gespoeld.
Volgens mij hoeft de zetgroep van de Londinium nooit 'geblindfilterd'. De techniek is er niet geschikt voor.

Wat je zou willen schoonmaken dan wel reinigen zijn het douchescherm en het befilteringsbakje, en die kunnen in een kom met heet water en Cafiza enige uren in de week (hier wordt 'weken' bedoeld te worden gelezen als 'erin liggen badderen', niet in de betekenis van 'enige malen zeven dagen').

De zetgroep / buis zelf wordt niet beter van cafiza.

Wat wel gunstige werking kan hebben is met de filterdrager en het filterbakje daarin, losjes in de zetgroep gedraaid, de hefboom neerwaarts omlaag te halen, waardoor het hete water over het filterbakje heen langs de randen gutst en al gutsende de eventuele koffieresten wegspoelt tussen de randen waar de 'oortjes' van het portafilter in glijden.

Indien men een blindfilterbakje in het PF zet en dat in de Londinium zetgroep draait en vast zet, en dan de neerwaartse hefboombeweging doet, dan ontstaat er een hoge druk die slechts met het weer losdraaien van het portafilter en zeer gewelddadig in het rond spuiten van heet water weer tot ontspanning kan geraken. Dat is ongunstig voor wie een zwak zenuwgestel heeft.
Afbeelding

Ik heb hem toch niet geblindfilterd! Een hefboomgroep zonder ontluchting blindfilteren, dan had ik nu een probleem.

Douchezeef en groepring zoals ik schreef eruit gehaald en geprobeerd wat aanslag weg te krijgen in de rand waar de groepering in hangt. Daar zat wat troep die ik nu grotendeels weg heb kunnen krijgen door het even te laten werken. Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Blindfilter bakje 58mm

Berichtdoor fransg » ma 29 nov 2021, 13:15

Ik heb hem toch niet geblindfilterd! Een hefboomgroep zonder ontluchting blindfilteren, dan had ik nu een probleem.
Goed dat de mensen die dit later opzoeken aldus niet in verwarring of confusie worden gebracht.
Daar zat wat troep die ik nu grotendeels weg heb kunnen krijgen door het even te laten werken. Afbeelding
Even laten werken altijd goed.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Te koop gevraagd”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten

cron