Gezocht: goede tweedehands HX E61 machine

Ben je al tijden op zoek naar tweedehands espresso apparaat, een gebruikte koffiemolen of een niet meer te krijgen onderdeel of accessoire? Plaats het hier.
pollensteyn
Berichten: 30
Lid geworden op: do 01 dec 2022, 19:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Gezocht: goede tweedehands HX E61 machine

Berichtdoor pollensteyn » vr 02 dec 2022, 16:28

Hoi Paula,

Dank voor je berichtje. Ik zag hem op Marktplaats. De leeftijd schrikte mij eerlijk gezegd een beetje af. 2012. Maar wellicht was dat wat kort door de bocht van mijn kant? Hoe is het onderhoud geweest en is hij met behandeld water gebruikt?

Afstand is voor mij geen probleem. Voor een goede machine maak ik graag een paar uur vrij. Maar dan is het wel belangrijk dat ik zeker ben van de staat van de machine om (wederzijdse) teleurstelling te voorkomen.

Groet,
Bob
Bericht beantwoord op MP. Misschien dat andere mensen hier nog wat kunnen zeggen over leeftijd van dit soort machines in het algemeen.

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Gezocht: goede tweedehands HX E61 machine

Berichtdoor Ypuh » vr 02 dec 2022, 16:30

Leeftijd mag niet direct een rol spelen. De verzamelnaam is niet zonder reden E61. De groep is sinds 1961 eigenlijk grotendeels ongewijzigd en dat maakt ze ook makkelijk qua onderhoudbaarheid, verkrijgbaarheid van onderdelen etc.

Het valt of staat dus ook met dat onderhoud en met name waterbehandeling. Met veel pech is een machine van 6 maanden er erger aan toe dan eentje van 6 jaar oud. Je kunt niet van iedere verkoper verwachten dat die daar altijd goed zicht op hebben. Gelukkig valt het bijna altijd wel te fixen, maar die kosten (€150 ofzo voor een paar nieuwe ventielen en ontkalken) zou ik dus ook gewoon incalculeren tenzij anders aangegeven. Dan hoef je alleen nog maar op het uiterlijk en alles wat je zien kunt te letten.

Kalk is ook niet erg zo lang je het maar weer schoonmaakt. RVS vs. koper boiler zegt ook weinig. Het is geen 'feature' zoals sommigen het doen overkomen. Zou dat wel zo zijn dan is koper 'beter' vanwege de betere warmtegeleiding, alleen zijn mensen angstig geworden voor koper (volgens mij zijn nog steeds de meeste waterleidingen in NL van koper).
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

FinalBob
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 23 nov 2022, 10:15

Re: Gezocht: goede tweedehands HX E61 machine

Berichtdoor FinalBob » vr 02 dec 2022, 17:04

Bedankt voor je uitgebreide reactie Ypuh.

We zijn op Marktplaats in gesprek. Als er nog andere belangrijke zaken zijn voor mij om op te letten hoor ik het graag! Tot nu toe alvast dank voor ieders reacties.

pollensteyn
Berichten: 30
Lid geworden op: do 01 dec 2022, 19:43
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Gezocht: goede tweedehands HX E61 machine

Berichtdoor pollensteyn » vr 02 dec 2022, 17:24

Dank voor de toelichting, zeer gewaardeerd!

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Gezocht: goede tweedehands HX E61 machine

Berichtdoor bobbee » vr 02 dec 2022, 21:06

Bedankt voor je uitgebreide reactie Ypuh.

We zijn op Marktplaats in gesprek. Als er nog andere belangrijke zaken zijn voor mij om op te letten hoor ik het graag! Tot nu toe alvast dank voor ieders reacties.
Een nette Mitica uit 2012 voor deze prijs (en misschien nog ietsje minder) incl groep thermometer, daar kun je toch echt niks van zeggen. Op de terugweg onderhoud inplannen bij Kafko en je bent verzekerd van een jarenlang plezier!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

FinalBob
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 23 nov 2022, 10:15

Re: Gezocht: goede tweedehands HX E61 machine

Berichtdoor FinalBob » za 03 dec 2022, 07:17

Dank. Ik wacht vandaag nog even een foto af van de binnenkant als check. Ik kom zelf uit omgeving Den Haag, dus best een eind sturen ;)

Is er een goed onderhoudsadres meer in mijn buurt waar jullie vertrouwd en bekend mee zijn?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Gezocht: goede tweedehands HX E61 machine

Berichtdoor bobbee » za 03 dec 2022, 08:38

Redspresso te Rotterdam. (Hanr)
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Te koop gevraagd”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron