Espressoparts HQ14 filterbakje

Ben je al tijden op zoek naar tweedehands espresso apparaat, een gebruikte koffiemolen of een niet meer te krijgen onderdeel of accessoire? Plaats het hier.
haarlem86
Berichten: 12
Lid geworden op: di 21 aug 2018, 08:54

Espressoparts HQ14 filterbakje

Berichtdoor haarlem86 » zo 17 dec 2023, 21:33

Hi mede-koffiefanaten,

Ik wil voor mijn Strega graag de EPHQ14gr bakjes proberen omdat dit volgens velen (hier en op HB) de beste aftermarket bakjes zijn. De verzendkosten zijn volgens mij echter $45 dus ik was even nieuwsgierig of iemand deze wellicht heeft liggen. If not: is er interesse om samen te bestellen?
Niche Zero - Bezzera Strega - Pavoni pre-millenium - Picopresso - Bialetti

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Espressoparts HQ14 filterbakje

Berichtdoor Ypuh » ma 18 dec 2023, 10:51

Volgens mij zijn ze weinig bijzonder hoor. Reddit en HB zitten hoofdzakelijk Amerikanen. Naast dat die wat meer uitgesproken zijn (ik heb dit ene product en het is fantastisch), hebben ze ook minder toegang tot de meeste espresso-merken, die hoofdzakelijk Europees zijn. Zij betalen dus €45 voor een IMS basket die hier €15 kost en vice versa.

Van VST kun je nog zeggen dat het een fast-flow bakje is en daardoor een iets andere smaak geeft, maar ik denk dat je tussen Espressoparts, IMS en Pullman geen (grote) verschillen op zult merken.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

haarlem86
Berichten: 12
Lid geworden op: di 21 aug 2018, 08:54

Re: Espressoparts HQ14 filterbakje

Berichtdoor haarlem86 » ma 18 dec 2023, 20:38

Dankjewel @Ypuh voor deze nuance, zeer gewaardeerd. Omdat ik zowel op Koffiepraat als andere fora over dit bakje las als perfecte compagnon voor de Bezzera Strega zat ik op deze te azen. Ik zal eens kijken of ik wat andere info kan opsnorren welke het goed doet met de Strega en anders ga ik vooral zelf lekker wat testen en proeven.
Niche Zero - Bezzera Strega - Pavoni pre-millenium - Picopresso - Bialetti

haarlem86
Berichten: 12
Lid geworden op: di 21 aug 2018, 08:54

Re: Espressoparts HQ14 filterbakje

Berichtdoor haarlem86 » ma 18 dec 2023, 20:52

Licht gebrande bonen kunnen inderdaad wat meer tijd nodig hebben om smaak af te geven. Zoals aangegeven is hoger doseren en fijner malen ook een manier om de smaak wat meer aciditeit te geven. Lager doseren en fijner malen geeft in het algemeen minder fruitige smaak. Het espresso parts eq filterbakje heeft wat minder gaatjes waardoor je nog wat minder fijn hoeft te malen en icm de strega geeft dat een heel goed resultaat.
Dit was overigens de reden dat ik naar dit bakje op zoek ben gegaan. Ik neem graag dergelijke adviezen van mede forumleden over!
Niche Zero - Bezzera Strega - Pavoni pre-millenium - Picopresso - Bialetti

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Espressoparts HQ14 filterbakje

Berichtdoor bobbee » ma 18 dec 2023, 20:59

Ik heb zo'n bakje en ze zijn in zekere zin bijzonder omdat ze minder graatjes bevatten dan een ander bakje. Met de Strega is dat fijn omdat je dan iets grover kunt malen. Desalniettemin kun je met andere bakjes ook prima koffie zetten denk ik.
Ik zal eens overwegen of ik hem van de hand wil doen daar ik hem niet veel meer gebruik. Morgen wil ik hem nog eens gebruiken om te testen of ik hem erbij wil houden of niet. Ik laat het je weten.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Espressoparts HQ14 filterbakje

Berichtdoor Ypuh » ma 18 dec 2023, 21:49

Je hebt nog wel steeds verschillende ontwerpen van filters. De nieuwe merken als WAFO en S-Works gaan daar ook helemaal los op, maar volgens mij is dat nog hoogst-experimenteel (we proberen 20 verschillende patronen uit en verkopen de 4 die we het lekkerste vinden).

Kwalitatief ontlopen IMS, VST, Pullman etc. elkaar weinig, maar het zou wel kunnen dat de één wat sneller doorstroomt dan de ander, wat een afwijkend drukprofiel creert en dus ook andere smaken oplevert.

Gemiddeld genomen zou je zeggen dat:
- Snelstromende bakjes zoals VST beter geschikt zijn voor lichtere brandingen. Door de snellere flow moet je fijner malen om op 30 seconden uit te komen, en bij een fijnere maling heb je meer koffie korreltjes die smaak af kunnen geven aan vocht. Daarmee zou je een hogere extractie kunnen halen en de zure tonen (onderextractie) er een beetje uitfilteren
- Langzamere (of normale) flow bakjes beter geschikt voor donkerdere brandingen. Je wilt dan juist geen over-extractie die een bittere smaak met zich mee brengt, dus iets grover malen en een filterbakje die voor voldoende tegendruk zorgt dat je ook daarmee op ca. 30s uitkomt

Het heeft dus zeker zin om een beetje te gaan spelen met verschillende bakjes en ontwerpen van de gaatjes patronen (met zelfde kwaliteit en aantal gaatjes en grootte daarvan, mag je dus ook ongeveer hetzelfde resultaat verwachten).

Hopelijk maakt dat het iets duidelijker zo; en als je op een makkelijke manier aan een Espressoparts bakje kunt komen, zou ik het gewoon doen. Zou er alleen geen €50 voor betalen met het idee dat je iets beters koopt dan IMS/VST/Pullman.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

haarlem86
Berichten: 12
Lid geworden op: di 21 aug 2018, 08:54

Re: Espressoparts HQ14 filterbakje

Berichtdoor haarlem86 » ma 18 dec 2023, 21:55

Ik zal eens overwegen of ik hem van de hand wil doen daar ik hem niet veel meer gebruik. Morgen wil ik hem nog eens gebruiken om te testen of ik hem erbij wil houden of niet. Ik laat het je weten.
Dank Bobbee, wat fijn zeg. Ik wacht met smart af. Wat gebruik je zelf op dit moment voor bakje?
Niche Zero - Bezzera Strega - Pavoni pre-millenium - Picopresso - Bialetti

haarlem86
Berichten: 12
Lid geworden op: di 21 aug 2018, 08:54

Re: Espressoparts HQ14 filterbakje

Berichtdoor haarlem86 » ma 18 dec 2023, 22:12


Hopelijk maakt dat het iets duidelijker zo.
Zeker! Dank! Ik kom door je reactie achter een denkfout van mij. Ik gebruik graag lichtgebrande, fris funky bonen en ik hoop altijd wat grover te kunnen malen (want op zoek naar die aciditeit). Maar dit zit juíst al in de boon, en die wil je maximaal eruit halen en geen (zure) onderextractie hebben.

Zou leuk zijn als ik beide bakjes eens tegen elkaar kan testen.. het gaat toch uiteindelijk allemaal om proeven en smaakvoorkeur.
Niche Zero - Bezzera Strega - Pavoni pre-millenium - Picopresso - Bialetti

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13272
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Espressoparts HQ14 filterbakje

Berichtdoor bobbee » ma 18 dec 2023, 23:37

Ik zal eens overwegen of ik hem van de hand wil doen daar ik hem niet veel meer gebruik. Morgen wil ik hem nog eens gebruiken om te testen of ik hem erbij wil houden of niet. Ik laat het je weten.
Dank Bobbee, wat fijn zeg. Ik wacht met smart af. Wat gebruik je zelf op dit moment voor bakje?
Ik heb een rits aan filterbakjes. Van VST tot aan verschillende IMS en Lelit/ims budget basic bakjes. Allemaal kunnen ze heerlijke koffie helpen brouwen. In mijn optiek zijn filterbakjes de goedkoopste oplossing om met de hobby aan de gang te gaan daar deze direct invloed hebben op de extractie voor relatief weinig geld. Met een prijzig VST bakje bijvoorbeeld heb ik geen garantie op een lekkere koffie en met een goedkoop kwaliteits bakje ook niet dus in dat opzicht verschillen ze niets van elkaar. Dus ik wissel vaak, is superleuk om met dezelfde koffie, zelfde machine, maalgraad etc koffie te zetten en het bakje in te zetten voor de smaak sturing/verandering. Waar je normaal gesproken bijvoorbeeld een dure extra koffiemolen moet aanschaffen kan datzelfde spelen ook met filterbakjes.
(daarom vind ik mijn nieuwe maler df64v ook zo leuk, heb nu de DLC burrs en setje SSP MP burrs om te wisselen. Daar wil ik nog wat bij hebben en denk eraan een setje Mazzer 233m erbij te kopen. En met het variable toerental is het hobbyen tot en met! Afbeelding)

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Espressoparts HQ14 filterbakje

Berichtdoor Keyser » di 19 dec 2023, 07:46

Ik heb de bakjes ook. Destijds hier met een groepje gekocht. Helaas gebruik ik ze allemaal. Daarnaast heb ik ook vst bakjes etc. Ik merkte wel degelijk verschil. De bakjes "temmen" de heks. Je kan inderdaad grover malen door het hebben van minder gaatjes. Het gebruik werd er prettiger door. Op smaak heb ik niet getest.
Voor een Strega zonder psm raad ik ze zeker aan.


Terug naar “Te koop gevraagd”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten