Espresso kopjes

Ben je al tijden op zoek naar tweedehands espresso apparaat, een gebruikte koffiemolen of een niet meer te krijgen onderdeel of accessoire? Plaats het hier.
Wijmaar
Berichten: 365
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 08:06

Espresso kopjes

Berichtdoor Wijmaar » wo 13 feb 2019, 12:56

Ik heb nu nog wat bij elkaar geraapt spul, wil eigenlijk wat anders. Vind nieuw maar lastig te vinden, heeft iemand nog iets liggen waar hij / zij vanaf wil?

Ben op zoek naar iets van dikwandig porselein, voor een espresso zo 30-34 gram.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Espresso kopjes

Berichtdoor bobbee » wo 13 feb 2019, 13:21

Ik zal eens kijken wat ik nog heb.
Volgens mij nog een stuk of 6 illy art espresso kopjes.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Wijmaar
Berichten: 365
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 08:06

Re: Espresso kopjes

Berichtdoor Wijmaar » wo 13 feb 2019, 16:05

Ik zal eens kijken wat ik nog heb.
Volgens mij nog een stuk of 6 illy art espresso kopjes.
Graag!

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Espresso kopjes

Berichtdoor Pti » wo 13 feb 2019, 16:40

Past daar wel een doppio in? Dan moet je volgens mij meer maar "gewone" kopjes 175cc.

Henrom
Berichten: 134
Lid geworden op: do 01 nov 2018, 21:30
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Espresso kopjes

Berichtdoor Henrom » wo 13 feb 2019, 17:29

Past daar wel een doppio in? Dan moet je volgens mij meer maar "gewone" kopjes 175cc.
Of.. loop over de rand van het koppie. Vind 60cc in een 175cc kopje ook wel een beetje karig. Er zijn ook kopjes die daar tussen zitten toch


Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk


Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Espresso kopjes

Berichtdoor Pti » wo 13 feb 2019, 19:20

Lijkt mij juist wel handig, één kopje dat je voor doppio, cappuccino én americano kunt gebruiken.
Ik doe het eindelijk altijd zo, heb zelf porselein van mammoet, dat gaat wel binnenkort de deur uit, maar het is niet erg dikwandig dus wsl niets voor Wijma...

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Espresso kopjes

Berichtdoor bobbee » wo 13 feb 2019, 19:28

Ik heb tegenwoordig bodum kopjes in gebruik voor espresso, lungo en filter en eerder een notneutral. Heb de grotere illy kopjes k nog liggen dacht ik.
De bodum kopjes bevallen mij goed.

[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/201902 ... 9fd7a6.jpg[/IMG]
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Wijmaar
Berichten: 365
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 08:06

Re: Espresso kopjes

Berichtdoor Wijmaar » vr 15 feb 2019, 19:48

Ik heb tegenwoordig bodum kopjes in gebruik voor espresso, lungo en filter en eerder een notneutral. Heb de grotere illy kopjes k nog liggen dacht ik.
De bodum kopjes bevallen mij goed.

[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/201902 ... 9fd7a6.jpg[/IMG]
Heb je nog iets op zolder gevonden?

Erik82
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 09:22

Re: Espresso kopjes

Berichtdoor Erik82 » vr 15 feb 2019, 21:28

Ben op zoek naar iets van dikwandig porselein, voor een espresso zo 30-34 gram.
Hier zit nog een denkfout in want je zit met totaal volume inclusief crema. De Illy kopjes zijn 60ml maar met de Strega die ik had kon er geen 36gr espresso in. Daarnaast bepaalt brandgraad ook nog een hoop aangezien donkerdere branding meer crema geven dan lichtere brandingen en een volume van 36gr heel anders is net na het zetten tussen beide brandingen.

Persoonlijk pakte ik altijd kopjes van minimaal 90ml omdat die sowieso goed werken. De huidige trend is het gebruiken van cappuccino kopjes voor espresso zodat je lekker kunt walsen en goed kunt ruiken wat de smaakbeleving vergroot. Daarnaast is een belangrijk aspect van proeven het af laten koelen van de espresso voordat je deze gaat drinken. Een grotere kop laat de espresso sneller afkoelen waardoor je minder degradatie hebt van smaak maar wel de juiste afgekoelde temperatuur om alle smaken optimaal tot zijn recht te laten komen. Verwarm je kopjes dan ook niet voor want dat helpt enorm. Dit zul je ook in je achterhoofd moeten houden bij het maken van een keuze.
Strietman CT1, LWW EG-1, Lagom P64, Veel slowkoffie spul

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Espresso kopjes

Berichtdoor bobbee » vr 15 feb 2019, 22:09

Ik heb tegenwoordig bodum kopjes in gebruik voor espresso, lungo en filter en eerder een notneutral. Heb de grotere illy kopjes k nog liggen dacht ik.
De bodum kopjes bevallen mij goed.

[IMG]//uploads.tapatalk-cdn.com/201902 ... 9fd7a6.jpg[/IMG]
Heb je nog iets op zolder gevonden?
Morgen ga ik echt kijken. Excuus.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’


Terug naar “Te koop gevraagd”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron