Hallo!

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Lexpnl

Hallo!

Berichtdoor Lexpnl » vr 28 mei 2021, 21:46

Hallo!
Ik ben Alex, woonachtig in Eindhoven.

Tijdens mij zoektocht naar een nieuw espresso apparaat ben ik op deze leerzame en leuke website terechtgekomen.

Hoewel ik absoluut liefhebber ben van lekkere koffie hadden wij qua machine niet een hele fancy opstelling 🙃

Tot nu toe deden we het met een Quickmill 3000 en een maler van Espressions (gekocht bij Coolblue omdat we toch veel tegoed hadden daar)

Behalve de quickmill hebben wij qua "zetmethode"/ apparaten ook nog:

Chemex
Hario syphon
ROK
Aeropress
Handpresso (pomp versie)

Die laatste 2 zijn met name voor de vakanties, waarbij ze worden vergezeld door de Porlex of Hario handmaler

Voor de bonen gaan wij altijd naar een lokale brander hier in Eindhoven (Bean Brothers of Lucifer)

Voor mijn werk kom ik veel bij mensen thuis en uiteraard krijg je dan van alles voorgeschoteld.
Nadat ik een keer, tussen alle Nespresso e Senseo door, oplos cappuccino uit een zakje kreeg, en ik bij de eerste slok een dikke klont poeder mee naar binnen kreeg, ben ik extra kritisch gaan kijken wat mensen hebben staan voor apparaat voordat ik besluit ja te zeggen op koffie 😄
Gelukkig heb ik niet alleen klanten met oploskoffie en Senseo, maar ook klanten met bijvoorbeeld een Bezzera, Rocket, of Vibiemme.

Eigenlijk kwam hierdoor ook het besluit dat het eens tijd wordt om de quickmill te upgraden :)
(Ook omdat ik nu best even bezig ben als ik eens een keer 4 cappuccino's en 2 espresso's moet maken)

Tijdens de zoektocht naar een nieuwe machine viel het mij op dat op dit moment sowieso weinig te krijgen is (misschien dat door corona de fabrieken dicht zijn of niet op volle kracht werken ofzo?)

Na wat getwijfel en gezoek had ik een Rocket Giotto besteld, mede ook omdat deze in ieder geval voorradig was.

Helaas bleek bij aankomst dat deze tijdens het transport beschadigd was geraakt (de lekbak was verbogen). Espresso perfetto in Den Haag heeft het netjes opgelost en last minute nog een nieuwe besteld die de volgende dag bij hun in de winkel is geleverd.

Daar aangekomen samen de doos van de nieuwe machine opengemaakt.
Helaas bleek ook deze beschadigd en licht verbogen. Rocket heeft kennelijk een nieuwe manier van verpakken maar helaas blijkt dit dus niet de beste manier te zijn.

Omdat ik echt per se die dag een nieuwe machine wilde (de quickmill begon kuren te vertonen) heb ik besloten een Rocket Appartamento te nemen.
Overigens bleken ook deze licht verbogen, maar uiteindelijk had hij nog een mooie rechte gevonden!

Maar goed: sinds 2 weken hebben wij dan nu dus de Rocket Appartamento vergezeld door een Eureka Mignon Specialita molen (aangezien de Appartamento iets goedkoper was als de Giotto heb ik iets bijgelegd en er de Mignon bij genomen :) )

Het is echt een wereld van verschil tov de quickmill en ik heb er verder nog geen moment spijt van gehad.

Nou was ik afgelopen week bij een klant met een ECM Controvento. Helaas waren zijn bonen op maar ik ben wel erg benieuwd wat het verschil is met weer een stapje hoger!

Keyser

Re: Hallo!

Berichtdoor Keyser » za 29 mei 2021, 09:26

Welkom! Mooi verhaal! Vooral de oploskoffie deed mij glimlachen en denken aan mijn kampeer vakantie van 3 jaar terug waar ik het koffie virus opliep. Naast mijn mokkapot had ik voor het gemak ook oploskoffie mee. Met pistache smaak kan ik mij nog herinneren. Na twee dagen ontdekten wij dat deze koffie wel erg goed kon oplossen. Hij was nergens meer te vinden?! Ik weet nog dat ik euforisch riep: wat een top product!! We hebben de koffie helaas nooit meer gevonden, behalve dat we de volgende dag de argwanende herinnering hadden dat de vuilniszak de dag ervoor iets zwaarder aanvoelde dan normaal... hmmmmm

Ik laat ook mijzelf graag bijscholen door andere leden hier betreffende jouw vraag. En om dit te doen ga ik je vertellen wat ik zelf bij jouw overweging denk.

Allereerst dacht ik bij het opzoeken van een ECM Controvento een vergelijkbare machine als de Rocket Appartamento te treffen. Dus zat al in de pen om te schrijven dat hij waarschijnlijk stiller zou zijn door een rotatiepomp. Dus dat het een wat luxere e61 machine is die alleen stiller is. Maar dat je dit in het glas niet zal proeven. En dat dit mij persoonlijk die +/- €800,- meerprijs niet waard zou zijn. Tenzij je het geluid erg vervelend vind.
Dat er ook andere opties zijn zoals die lelit Bianca of hevelmachines als de Bezzera Strega, Profitec Pro 800 of de Londinium die wel verschil in het glas geven, omdat je kan spelen met pre-infusie/druk. Dus als je echt verandering wil, je beter daarvoor kan gaan.

Nu blijkt dat de ECM Controvento bijna het zesvoudige in prijs is. Ik dacht: het ging toch om een stapje hoger?
Wat ik in het kort begrijp is dat het om een dubbel boiler met PID gaat. Een 2 en 0,75 liter RVS boilers, rotatiepomp,

Op het moment heb je een HX met een 1,8L koperen boiler. Dus in formaat ga je er niet bijzonder veel op vooruit. Ik weet namelijk niet of je de twee boilers bij elkaar op kan tellen in de vergelijking met een HX aangezien de 0,75 liter boiler enkel voor stomen is. Misschien dat je het wel gaat merken in betere stoom kracht.
De expobar brewtus 4 t.w.v. €1300,- heeft dacht ik twee boilers van 1.7 of 1.8 liter.... dat zet mij te denken...

Een ander verschil is de PID om de temperatuur te regelen. Een dubbele boiler machine leent zich hiervoor. Je hebt daardoor meer controle over de temperatuur van je water. Toch verschillen meningen of dit echt nodig is. Zoek het internet maar af, je kan er ondertussen een boek over schrijven.

Toch is daar die rotariepomp. Stiller en de machine claimt in een kleine koffiebar te kunnen staan. Ik weet niet hoe groot het gezin thuis is?

Mijn persoonlijke conclusie: een Kees van der Westen kloon qua uiterlijk, waarvoor je denk ik het meeste van die €6000 voor betaald. Wel een imposant uiterlijk!
Verder is het qua specificaties niet een bijzondere machine die meer bied dan de goedkopere dubbele boilers. Dus ik denk ik de koffie ook geen beter resultaat geeft.
Misschien dat hij in materiaal gebruik degelijker is? Ik weet het niet en laat mij dan ook graag op de vingers tikken wanneer ik er compleet naast zit. Maar ik val terug op waarmee ik begon: ik zou er nog geen €800 meer voor uittrekken wanneer ik verbetering in mijn espresso beoog. Laat staan €4700,-.

Wanneer ik in die prijsklasse zou kijken, dan zou ik kijken naar machines als:
La marzocco linea mini en de La marzocco gs3.
Verder ben ik niet thuis in dit segment, dus misschien is er meer. Of een gereviseerde vintage lever bij PTI?

Laatst gewijzigd door Keyser op za 29 mei 2021, 09:26, 1 keer totaal gewijzigd.

fransg
Contacteer:

Re: Hallo!

Berichtdoor fransg » za 29 mei 2021, 09:46

Voor mijn werk kom ik veel bij mensen thuis en uiteraard krijg je dan van alles voorgeschoteld.
Wat een goeie manier om je licht op te steken en na te gaan welke machine goed voor je is. Krijg je weleens echt verrukkelijk goeie koffie bij de mensen?

En wat een drama van de Rocket verpakkingen waardoor apparaten beschadigd aankomen. Juist om dat te voorkomen worden bijvoorbeeld de Londinium machines in extreem dikke en stevige pakketten verzonden met 'bombproof' piepschuim tussen alles en om alles.
LONDINIUM L1 & R24 - etzMAX - Baratza Forté - COMPAK R120-> GRRR - Mignon XL - Pavoni - FZ94 - Tonino - Wile - VSTrefractoIV - Mockmill Pro 200 - FAMAG Grilletta IM5-S

Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”