Hallo!

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
JWflow

Hallo!

Berichtdoor JWflow » ma 18 sep 2023, 20:54

Hi allemaal. Ik ben Jan-Willem, 39 jaar en werk aan de energietransitie bij een bank. Ik woon in regio Nijmegen. Mijn koffiereis begon in 2009 met een 2e hands Rancilio en een Rocky maler. Na jaren plezier heb ik deze in 2018 verkocht vanwege teveel troep en een zeurende partner. Een tijd lang thuis alleen filterkoffie gedronken wegens behoefte aan mokken zwart goud. Tijdens Covid een volautomaat van Nivona gekocht.

Een paar weken geleden begon het weer te kriebelen en heb ik een puntgave Bezzera Mitica S met een Quamar m80e gekocht via mp. De Quamar probeer ik nu te verkopen omdat ik toch wat stillers met minder retentie wil. Ik dacht aan een Eureka Mignon Specialita. Goede keuze?

Ik kijk ernaar uit om op dit forum te leren hoe ik een perfecte doppio en lungo kan zetten. Iemand alvast tips voor het zetten van een lungo?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

fob

Re: Hallo!

Berichtdoor fob » ma 18 sep 2023, 22:13

Welkom!

Een lungo is gewoon een "lange" espresso, dat wil zeggen een koffie met andere koffie:water ratio. Volgens James Hoffmann tussen 1:2,5 en 1:4. Je zult de koffie dus grover moeten malen dan voor een espresso die een ratio heeft tussen 1:1,5 en 1:2,5. Met een maler met grote retentie zoals de Quamar is het niet handig om te wisselen van maalgraad. Je kunt dan beter een americano of long black maken, dus espresso + water.

Als je de Quamar wilt upgraden, zou je een single dose hopper/bellows kunnen gebruiken om de retentie te minimaliseren. Ik heb een Quamar T80 met dezelfde diameter en het type "universal A" past perfect. Stiller wordt de molen er niet van, maar hij bevalt mij uitstekend.

manduca

Berichtdoor manduca » di 19 sep 2023, 07:20

Welkom!

Herkenbare start. Veel plezier met je nieuwe ontdekkkngsreis. Kennis genoeg hier om je te helpen.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk: Aeropress * Commandante C40

JWflow

Berichtdoor JWflow » di 19 sep 2023, 07:44

Thanks Fob. Ik ben nog niet echt toe aan single dosen denk ik. Wat zou een betere grinder zijn met minder retentie?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”