Bezzera BZ09 & Mazzer Mini Electronic A

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
fuel

Bezzera BZ09 & Mazzer Mini Electronic A

Berichtdoor fuel » za 01 dec 2018, 23:08

Hallo allemaal, ik ben een koffie liefhebber en in een opwelling een Bezzera BZ09 & Mazzer Mini Electronic A aangeschaft.
Nu een week in bezit maar helaas kan mijn espresso of Americano nog niet tippen aan het keurmerk goed :oops:
Nu 3 soorten verse bonen (Fascino) geprobeerd maar helaas.
Lijkt ook allemaal wel goed te gaan maar de smaak is zurig, 15 gram in dubbelbakje & doorlooptijd is ong. 25/26 seconden voor 30/35ml.

Daarom op dit Forum gekomen voor een goede espresso. Zal morgen me eens inlezen op het forum en wie weet krijg ik dan toch een lekkere espresso.

Erik82

Re: Bezzera BZ09 & Mazzer Mini Electronic A

Berichtdoor Erik82 » zo 02 dec 2018, 08:33

Welkom. Heb je de spullen nieuw gekocht? Je gebruikte parameters lijken goed en met bonen van Fascino zou je dan zeker geen zure koffie moeten krijgen. Welke bonen heb je gebruikt van Fascino?

Wellicht een veel te lage temperatuur van de machine. Hoe lang laat je hem opwarmen voordat je koffie zet? Dat zou toch minimaal 25min moeten zijn en niet al als het lampje de eerste keer uit gaat.
Strietman CT1, LWW EG-1.
Teveel spullen voor slowkoffie

fuel

Berichtdoor fuel » zo 02 dec 2018, 13:09

Welkom. Heb je de spullen nieuw gekocht? Je gebruikte parameters lijken goed en met bonen van Fascino zou je dan zeker geen zure koffie moeten krijgen. Welke bonen heb je gebruikt van Fascino?

Wellicht een veel te lage temperatuur van de machine. Hoe lang laat je hem opwarmen voordat je koffie zet? Dat zou toch minimaal 25min moeten zijn en niet al als het lampje de eerste keer uit gaat.
Bedankt voor je advies Erik. De machine wordt wel goed heet, zal volgende week eens meten wat de temperatuur is van het water.
Net nog even gewogen en uit 15 gram koffie, 32 gram extractie in 25 seconden. Na ong. 7 seconden eerste extractie, dan 12 bar druk.
Filterbak is een 14 grams en doorstaat ook de munttest met 15/16 gram koffie.

Machine en maler zijn tweedehands (los gekocht).

Erik82

Berichtdoor Erik82 » zo 02 dec 2018, 13:52

Probeer eens iets fijner te malen en 25s aan te houden vanaf de eerste druppel. Wellicht dat dat helpt. Je hoeveelheid maalsel en koffie kloppen dus daar even niks aan veranderen.

Watertemperatuur uit de groep meten is geen goede graadmeter. Als je de hendel open zet sputtert het water dan iets de eerste paar seocnden?
Strietman CT1, LWW EG-1.
Teveel spullen voor slowkoffie

fuel

Berichtdoor fuel » zo 02 dec 2018, 16:11

Watertemperatuur uit de groep meten is geen goede graadmeter. Als je de hendel open zet sputtert het water dan iets de eerste paar seocnden?
Nee geen sputteren.
Ga zo eens wat fijner malen proberen.
Thx.

fuel

Berichtdoor fuel » ma 03 dec 2018, 14:34

Gisteren nog geprobeerd met fijner malen maar dat gaf niet meteen een veel betere smaak.
Tevens wordt de puck dan wat zachter en wat waterig.

Begrepen dat ik het moet zoeken in:

- Fijner malen eventueel in combinatie met lager doseren
- Temperatuur

Ga vanavond weer een testen.
Ook meteen nieuwe Mazzer 33M schuiven besteld zodat het malen ook wat sneller gaat.

fuel

Berichtdoor fuel » ma 03 dec 2018, 18:32

yes net het eerste niet zure bakkie espresso :D gemaakt

Heb nu 13 a 14 gram genomen en veel fijner gemalen.

Kan het ook te maken hebben dat ik steeds 16 tot 18 gram in een 14 grams filter heb gestopt?

Luister dus allemaal vrij nauw! Het enige wat ik nu heb is dat de koffie puck uit het filter blijft hangen aan filter machine.

Dirk Jan

Berichtdoor Dirk Jan » ma 03 dec 2018, 18:58

Dat was bij mij in het begin wel zo. Ik werk met 11 á 12 gram.
Machine: QuickMill Aquaviva, Molen: Mini Mazzer

fuel

Berichtdoor fuel » vr 07 dec 2018, 19:00

Vandaag de mini voorzien van de Super Jolly 33M maalschijven.
De huidige schijven konden nog honderden kilo's door maar voor de zekerheid :roll:
Scheelt wel bijna de helft in maaltijd. De Super Jolly schijven op de Nederlandse websites zijn overigens allemaal replica's en niet van Mazzer zelf (vandaar ook de lage prijs), heb daarom nu de echte Mazzer 33M schijven via een webshop buiten NL.

Espresso en de Americano's zijn nu voor mij perfect. De komende tijd maar mijn favoriete boon zoeken.

Heb nu nog liggen:

- Fascino Colombia Supremo
- Fascino Grande Alta #14
- Fascino Budget Pittig (had ik altijd in de vol automaat, op het moment ook in de maler en smaakt goed)

- fascino Italiano & Brazil Serra vermalen tot zure espresso :shock:

Bedankt voor alle info op dit forum.

HanR
Contacteer:

Berichtdoor HanR » vr 07 dec 2018, 19:41

Wat een onzin weer over die maalschijven.
Gewoon ff bellen. Ik heb de originele op voorraad en ben niet de enige.
Probeer maar eens bij ESW niét-originele Mazzer schijven te kopen.

Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”