Voorstellen en vragen

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Walter1979
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 20 mei 2019, 18:28

Voorstellen en vragen

Berichtdoor Walter1979 » ma 20 mei 2019, 18:34

Hoi allemaal,

Ik ben Walter, 39 jaar en dronk tot 1 of 2 jaar terug geen enkele kop koffie.

Toch maar wat geprobeerd en ik ben erachter gekomen dat er hele lekkere koffie is evenals bocht wat absoluut niet te drinken is...
Met andere woorden, er gaat een wereld voor je open.

Wat ik nu in bezit heb:
- Filter koffiezetapparaat
- Philips Senseo electrische melkopschuimer
- Perculator

Ik probeer nu en dan wat te experimenteren. Begonnen met Douwe Egberts koffie en daarna koffiebonen in de winkel laten malen en daar koffie mee gezet. Ik heb nu niets om zelf te malen en nog nooit zelf gebrand.

Nu begrijp ik dat koffiebonen op hun best zijn binnen een week na het branden en dat zelf branden om die reden interessant kan zijn en al kan in een koekenpan. Klopt dit?
Als dit het geval is, dan zul je ook zelf moeten malen. Maar ik begrijp ook dat een goede maalmachine erg prijzig is. Ik zou wel graag het zelf branden eens willen uitproberen, maar dan zonder honderden Euro's in een maler te investeren. Bestaan er opties om toch te ervaren wat er allemaal mogelijk is?

Zoals jullie zien, een complete leek, maar wel geïnteresseerd in wat er allemaal kan en bereid wat uit te proberen. Ik hoop dat er iemand wat tips kan geven. :)

Capulus
Berichten: 356
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 00:00
Locatie: Haren (Groningen)

Re: Voorstellen en vragen

Berichtdoor Capulus » ma 20 mei 2019, 19:01

Hoi allemaal,

Ik ben Walter, 39 jaar en dronk tot 1 of 2 jaar terug geen enkele kop koffie.

Toch maar wat geprobeerd en ik ben erachter gekomen dat er hele lekkere koffie is evenals bocht wat absoluut niet te drinken is...
Met andere woorden, er gaat een wereld voor je open.

Wat ik nu in bezit heb:
- Filter koffiezetapparaat
- Philips Senseo electrische melkopschuimer
- Perculator

Ik probeer nu en dan wat te experimenteren. Begonnen met Douwe Egberts koffie en daarna koffiebonen in de winkel laten malen en daar koffie mee gezet. Ik heb nu niets om zelf te malen en nog nooit zelf gebrand.

Nu begrijp ik dat koffiebonen op hun best zijn binnen een week na het branden en dat zelf branden om die reden interessant kan zijn en al kan in een koekenpan. Klopt dit?
Als dit het geval is, dan zul je ook zelf moeten malen. Maar ik begrijp ook dat een goede maalmachine erg prijzig is. Ik zou wel graag het zelf branden eens willen uitproberen, maar dan zonder honderden Euro's in een maler te investeren. Bestaan er opties om toch te ervaren wat er allemaal mogelijk is?

Zoals jullie zien, een complete leek, maar wel geïnteresseerd in wat er allemaal kan en bereid wat uit te proberen. Ik hoop dat er iemand wat tips kan geven. :)
Hallo Walter,

Wat leuk dat je geïnteresseerd bent.
Hier even een paar antwoorden op je vragen: als je lekkere koffie wil zetten, dan is er verse koffie nodig .1 tot 4 weken na branding is koffie op zijn best (niet de eerste week). Begin dus bij het kopen van verse koffie. Begin eens bij Fascino.nl; het hoofdkwartier.nl ; brandzaak.nl of DBC.nl of bij een lokale brander natuurlijk (er zijn overigens veel meer goede/betere en duurdere branders). Om koffie tot zijn recht te laten komen moet je hele bonen vers malen(anders heb je alsnog oude koffie) Dit is naast goede koffie de eerste stap. Dit hoeft ook geen 100den euro's te kosten hoor. Een goede horecamolen is al voor 100euro te krijgen tweedehands op
MP. Begin daar vooral mee. En kan in het begin prima op je perculator.

Branden in een koekenpan is geinig en een heel klein beetje leerzaam, maar verwacht geen lekkere koffie. Dat doe je met een goede brander of door verse hele bonen te kopen bij een goede brander.
Espresso; Bezzera Strega; Niche zero.
Filter: Kinu m47; V60, Aeropress ...

Roaster: Huky500

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Voorstellen en vragen

Berichtdoor Pti » ma 20 mei 2019, 19:17

Voor slow coffee kom je met een molentje van onder de €150 zoals bv. Een baratza of wilfa al een heel eind.

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Voorstellen en vragen

Berichtdoor GuidovW » ma 20 mei 2019, 21:21

Welkom aan boord Walter.
Geniet van het forum, hopelijk kun je er wat van opsteken.

Het klopt wat de heren hierboven schrijven.
En je bent al een lekker eind op weg naar een heerlijk bakje koffie.
Mocht het nu echt met een minimum budget moeten, dan kun je ook een budget handmaler overwegen.
B.v. een Hario vanaf €30.
Dat is al een flink verschil tov van voorgemalen koffie.
En mogelijk een eerste stapje op weg naar de voor jou beste koffie ervaring. 8-)
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

rickroast
Berichten: 61
Lid geworden op: wo 19 dec 2018, 14:42

Re: Voorstellen en vragen

Berichtdoor rickroast » di 21 mei 2019, 08:59

Welkom Walter! En gefeliciteerd met je nieuwe hobby, passie, verslaving of welk naampje je het ook wilt geven ;)

Zoals de rest boven mij zegt, zijn de verse bonen regel nummer 1, waar je al goed mee aan het experimenteren bent! De meesten op het forum zullen beamen dat een goede molen nummer 2 is, waar ik het tot op zekere hoogte mee eens ben. Er zit groot verschil tussen een molen van 50 en van 500 euro, maar de vraag is in hoeverre je dit verschil proeft, dan wel het geld waard vindt. Zelf zou ik doen wat Guido aangeeft; een goedkope molen zoals een Hario skerton/mini kopen en hier eerst weer mee verder experimenteren. De kwaliteit is voor het geld heel goed, en je krijgt voor jezelf meteen de mogelijkheden om te spelen met de maalgraad.

Zelf branden in de pan is leuk om het brandproces te ontdekken, maar ik heb weinig verhalen gehoord van mensen die er echt goede koffie mee branden. Op marktplaats en op dit forum staan regelmatig koffiebranders voor beginners te koop, wellicht dat hier een keer een leuke voor je bij zit!


Ps. Forumlid Henrom geeft de optie om samen met hem koffie te branden op zijn 2kg brander. Dit heb ik ook eens gedaan en is erg leuk om te doen, ik heb inmiddels mijn eigen brander :lol:
https://www.koffiepraat.nl/forum/viewto ... =23&t=9609

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Voorstellen en vragen

Berichtdoor bobbee » di 21 mei 2019, 10:01

Ik ga niet nog eens herhalen wat er al geschreven is maar een paar kleine kanttekening wel...
Ga nog niet branden. Eerst lekker genieten van voor filter vers gebrande bonen. Met de pan ga je niks lekkers maken en dat geld van de groene bonen kun je dan beter bij je koffiemolen leggen denk ik.
Koop geen ex horeca koffiemolen die voor espresso geschikt is. De maling is niet wat je zoekt voor een goede bak filterkoffie plus het feit dat het ding enorme retentie heeft en je dus ophoping van maalsel krijgt. (Het verse drukt het oude naar buiten)
Dus een handmaler is de beste keus. De genoemde hario hangt ook niet over van kwaliteit maar als je echt niks wilt uitgeven kun je die kopen.
Hier op het forum staat er 1 gemodificeerde te koop met een gabi dripmaster A. Ideaal setje om mee te beginnen. En de hario is iig gemodificeerd. Ook heb je bij de gabi geen keteltje met schenk tuitje nodig. Als optie kun je later de aeropress er nog bij kopen. Dan ben je al een heel eind op weg naar verbetering en kun je later overwegen om een betere maler te kopen.

https://www.koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?t=9899

Cremalover hier op het forum heeft of had een leuke handmaler te koop. Misschien ook de moeite waard. Wel iets duurder.

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Voorstellen en vragen

Berichtdoor Fisherman » di 21 mei 2019, 11:31

Ik ga niet nog eens herhalen wat er al geschreven is maar een paar kleine kanttekening wel...
Ga nog niet branden. Eerst lekker genieten van voor filter vers gebrande bonen. Met de pan ga je niks lekkers maken en dat geld van de groene bonen kun je dan beter bij je koffiemolen leggen denk ik.
Koop geen ex horeca koffiemolen die voor espresso geschikt is. De maling is niet wat je zoekt voor een goede bak filterkoffie plus het feit dat het ding enorme retentie heeft en je dus ophoping van maalsel krijgt. (Het verse drukt het oude naar buiten)
Dus een handmaler is de beste keus. De genoemde hario hangt ook niet over van kwaliteit maar als je echt niks wilt uitgeven kun je die kopen.
Hier op het forum staat er 1 gemodificeerde te koop met een gabi dripmaster A. Ideaal setje om mee te beginnen. En de hario is iig gemodificeerd. Ook heb je bij de gabi geen keteltje met schenk tuitje nodig. Als optie kun je later de aeropress er nog bij kopen. Dan ben je al een heel eind op weg naar verbetering en kun je later overwegen om een betere maler te kopen.

https://www.koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?t=9899

Cremalover hier op het forum heeft of had een leuke handmaler te koop. Misschien ook de moeite waard. Wel iets duurder.
Beter kon ik het zelf niet zeggen Bobbee. Setje ligt ook nog steeds in de kast en is zeker leuk voor de beginnende koffiefanaat. Ik kan dat weten want ik was nog niet zo lang geleden ook een beginnende koffiefanaat ;-). Zonder gekheid, met dat setje kan je een leuk bakkie zetten.

Timemore van Crema is ook leuk. M1K4 van dit forum heeft (ook als beginner) ook een gekocht, afgelopen weekend en is daar vooralsnog dik tevreden over.

Mocht men echt voor een "dikke" molen gaan. Ik heb nog een setje steel burrs voor de Vario liggen ;-).


Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.

Walter1979
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 20 mei 2019, 18:28

Re: Voorstellen en vragen

Berichtdoor Walter1979 » vr 24 mei 2019, 11:19

Hoi allemaal,

Super bedankt voor alle reacties! Daar kan ik mee vooruit.

Ik ga zoeken naar de optie die het beste bij mijn huidige wensen en budget past.

Dank je!

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Voorstellen en vragen

Berichtdoor cremalover » vr 24 mei 2019, 12:10

Ik ga niet nog eens herhalen wat er al geschreven is maar een paar kleine kanttekening wel...
Ga nog niet branden. Eerst lekker genieten van voor filter vers gebrande bonen. Met de pan ga je niks lekkers maken en dat geld van de groene bonen kun je dan beter bij je koffiemolen leggen denk ik.
Koop geen ex horeca koffiemolen die voor espresso geschikt is. De maling is niet wat je zoekt voor een goede bak filterkoffie plus het feit dat het ding enorme retentie heeft en je dus ophoping van maalsel krijgt. (Het verse drukt het oude naar buiten)
Dus een handmaler is de beste keus. De genoemde hario hangt ook niet over van kwaliteit maar als je echt niks wilt uitgeven kun je die kopen.
Hier op het forum staat er 1 gemodificeerde te koop met een gabi dripmaster A. Ideaal setje om mee te beginnen. En de hario is iig gemodificeerd. Ook heb je bij de gabi geen keteltje met schenk tuitje nodig. Als optie kun je later de aeropress er nog bij kopen. Dan ben je al een heel eind op weg naar verbetering en kun je later overwegen om een betere maler te kopen.

https://www.koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?t=9899

Cremalover hier op het forum heeft of had een leuke handmaler te koop. Misschien ook de moeite waard. Wel iets duurder.
Die was te koop .
;)
Maar nog steeds in bezit.
Gebruik hem zelf voor mijn filterbakkie.

Gebruikersavatar
Fisherman
Berichten: 521
Lid geworden op: di 18 aug 2015, 19:57
Locatie: Groningen

Re: Voorstellen en vragen

Berichtdoor Fisherman » vr 24 mei 2019, 12:22

Ik ga niet nog eens herhalen wat er al geschreven is maar een paar kleine kanttekening wel...
Ga nog niet branden. Eerst lekker genieten van voor filter vers gebrande bonen. Met de pan ga je niks lekkers maken en dat geld van de groene bonen kun je dan beter bij je koffiemolen leggen denk ik.
Koop geen ex horeca koffiemolen die voor espresso geschikt is. De maling is niet wat je zoekt voor een goede bak filterkoffie plus het feit dat het ding enorme retentie heeft en je dus ophoping van maalsel krijgt. (Het verse drukt het oude naar buiten)
Dus een handmaler is de beste keus. De genoemde hario hangt ook niet over van kwaliteit maar als je echt niks wilt uitgeven kun je die kopen.
Hier op het forum staat er 1 gemodificeerde te koop met een gabi dripmaster A. Ideaal setje om mee te beginnen. En de hario is iig gemodificeerd. Ook heb je bij de gabi geen keteltje met schenk tuitje nodig. Als optie kun je later de aeropress er nog bij kopen. Dan ben je al een heel eind op weg naar verbetering en kun je later overwegen om een betere maler te kopen.

https://www.koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?t=9899

Cremalover hier op het forum heeft of had een leuke handmaler te koop. Misschien ook de moeite waard. Wel iets duurder.
Die was te koop .
;)
Maar nog steeds in bezit.
Gebruik hem zelf voor mijn filterbakkie.
Crema is helemaal into filter, zo lijkt het ;-) die gaat die mooie molen niet van de hand doen. Straks schaft hij nog een variabele temp. gieter aan :-0

Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk

All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron