Even voorstellen

Leuk dat je komt kijken op Koffiepraat.nl! Gebruik dit forum om je voor te stellen. Wie ben je, wat doe je, wat zijn je interesses enzovoorts!
Chrisindi
Berichten: 5
Lid geworden op: do 25 jul 2019, 20:50

Even voorstellen

Berichtdoor Chrisindi » do 25 jul 2019, 21:12

Goedenavond,
Ik ben Chris en heb jaren lang heerlijke koffie gemaakt met de la pavoni en heb nu een upgrade gedaan naar de expobar brewtus 4.
Het was vandaag een heerlijke warme dag om het apparaat te installeren 8-) en om te leren te gebruiken , ik moet zeggen dat dit niet meevalt na jaren handmatig espresso te zetten.
Ik heb dan ook een paar vragen...
1) als ik klaar ben met espresso maken en ik haal de filterdrager er uit zie ik dat er nog water boven op drijft, wat doe ik fout?
2) de cremalaag blijft uit en ook de espresso is te waterig, ligt dit aan het tampen of aan de maling van de bonen?
( ik heb een Compak grinder )
3) kan ik het apparaat dag en nacht aanlaten staan?
Het duurt 3 kwartier voor het apparaat opgestart en op temperatuur is en dat is niet handig in de ochtend als je snel weg wilt..

Ik heb al veel gelezen op dit forum en ik zal er gretig gebruik van gaan maken, ik lees goede tips!

Alvast bedankt!
Expobar brewtus 4 || la pavoni || Compak ||

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Even voorstellen

Berichtdoor bobbee » do 25 jul 2019, 22:05

Welkom.

1 je doet niks fout. Met een la pavoni of ander lever machine druk al het water door de puck. Nu heb je een Pomp machine rn stopt de extractie door de pomp direct uit te schakelen. Water blijft daardoor op de puck achter
2 welke bonen gebruik je? Vers gebrand? Hoeveel gram doseer je? Wat is de doorlooptijd?
3 ja dat kan maar een andere mooie oplossing is een tijdklok die je kunt programeren of een wemo switch of wemo insight. Die kun je bedienen met je Smartphone.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Even voorstellen

Berichtdoor GuidovW » vr 26 jul 2019, 08:16

Ha Chris, welkom op het forum.
Je vragen heeft Bobbee al zoveel mogelijk beantwoord.

Iedere situatie is weer anders, dus verwacht a.u.b. vragen terug over jouw situatie, om je volledig te kunnen beantwoorden. :idea:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Chrisindi
Berichten: 5
Lid geworden op: do 25 jul 2019, 20:50

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Chrisindi » vr 26 jul 2019, 14:56

Hoi bobbee,

Bedankt voor je snelle reactie! Ik ben nog vrij nieuw in koffieland maar ik koop altijd verse bonen bij Nederlandse branderijen van minstens een week oud.
Ik doseer 14 gram met een doorlooptijd van 27 sec.

Je tip over de tijdschakelaar is super! Hier was ik zelf nog niet opgekomen, bedankt.

Vanmorgen weer een probeer sessie gedaan en het word iets beter, ik gebruik nu het open portofilter om vanaf de onderkant te kijken wat er gebeurt... ik heb iets meer crema maar nog niet het stroperige effect waar ik naar opzoek ben.
Expobar brewtus 4 || la pavoni || Compak ||

Chrisindi
Berichten: 5
Lid geworden op: do 25 jul 2019, 20:50

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Chrisindi » vr 26 jul 2019, 15:02

hoi Guido,

Bedankt voor het welkom, ik ben blij met de vragen dit getuigt van passie en volgens mij is dit een forum met mensen die hun kennis willen delen, super!
Expobar brewtus 4 || la pavoni || Compak ||

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1488
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Dirk Jan » vr 26 jul 2019, 18:50

Iets fijner malen, iets minder, zeg 11 gram koffie gebruiken?

Vr groet,
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1488
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Dirk Jan » vr 26 jul 2019, 18:50

O ja, eerst nog een "welkom" dus!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Chrisindi
Berichten: 5
Lid geworden op: do 25 jul 2019, 20:50

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Chrisindi » vr 26 jul 2019, 21:51

Hoi Dirk Jan,

Bedankt, ik ga het morgen proberen!
Expobar brewtus 4 || la pavoni || Compak ||

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Even voorstellen

Berichtdoor bobbee » vr 26 jul 2019, 23:04

Ik doseer 14 gram met een doorlooptijd van 27 sec.
En hoeveel ml espresso haal je daaruit in 27 sec?
Met 16 gram koffie waaruit je 30 a 35ml espresso haalt in zo'n 30 seconden zou je wel een mooie espresso met crema moeten krijgen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Chrisindi
Berichten: 5
Lid geworden op: do 25 jul 2019, 20:50

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Chrisindi » za 27 jul 2019, 22:49

Ik heb 30 ml. Bobbee, Ik heb de bonen iets fijner gemalen en heb een beter resultaat,
Expobar brewtus 4 || la pavoni || Compak ||


Terug naar “Stel je voor / jouw set-up”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten